• Mammamy

Min syster fick barn utan att veta om sin graviditet

I torsdags ringde min syster till mina föräldrar och berättade att hon hade fött en bebis, helt själv hemma hos sig utan någon som helst hjälp.

Hon visste ingenting själv, hennes pojkvän har inte heller haft någon aning. Jag bor jag långt bort från henne så vi ses inte så ofta, men har fått höra från mina föräldrar att hon ökat kraftigt i vikt på senaste tiden.
    Vi har ställt oss frågan om hon kan ha varit gravid, men eftersom hon nekat när vi frågat henne så har vi uteslutit det.
    Till saken hör att hon ofta går upp och ner i vikt, framförallt över magen.

Min syster är 29 år och har ett förståndshandikapp. Hon lever med sin sambo och deras två hundar i ett hus på landet. Hon har tidigare gjort två aborter och vi har alla varit enade om att dom inte skulle vara kapabla till att ta hand om små barn.

Hon födde bebisen efter att ha gått ut med hundarna och sedan huggit ved. Hennes sambo kom hem några minuter senare och fick se henne med en bebis i famnen. Hon hade sparat navelsträngen till honom för klippning.
    En ambulans kom och hämtade dom och hon är nu på BB.
    Hon är lycklig, jag har inte träffat henne. Mina föräldrar säger att hon är jätteglad och bebisen mår bra. Hon vill åka hem men personalen och vi andra har övertygat henne om att stanna några nätter till.
    Så vi andra hinner införskaffa allt som behövs.

Jag är chockad , förtvivlad och samtidigt glad för henne skull.
    Mina föräldrar är över 60 och inte i superskick. Jag är rädd att det kommer falla för mycket ansvar på dom som dom inte klarar.

Jag frågar mig själv;
    Kommer dom att klara det här? Finns det tillräckligt med hjälp att få? Vem tar barnet om det inte går? Hur kommer dom att hantera det om någon annan måste ta barnet? Blir det mitt ansvar?

Jag tror att hon skulle klara en bebis för hon är omhändertagande och stark. Men att uppfostra ett barn är svårt och jag är så rädd att barnet inte kommer få den uppväxt som ett barn förtjänar.

Jag är själv gravid och ska ha barn i juni. Jag lever ett hektiskt liv med min man och min son på 3 år 40 mil från henne. Jag vill så himla gärna hjälpa men jag känner mig otillräcklig. 

Finns det fler i min situation här på familjeliv?

• Svar på tråden Min syster fick barn utan att veta om sin graviditet
  • Hannah76

De kommer säkert få hjälp och stöd för att klara av föräldrarollen. Soc lär ju vara inkopplade?

• Mammamy
    Lena skrev 2012-02-18 17:24:41 följande:
    Har även sambon förståndshandikapp?
    Det är oklart, han är i alla fall inte normalbegåvad men om det beror på en jobbig uppväxt eller ett förståndshandikapp är oklart. 
    Dom har ett fint förhållande, han bryr sig mycket om henne och dom har varit tillsammans i sex år. 
  • IkeaKastrull

Se till att etablera kontakt med soc! De kan hjälpa till med en hel del.

• Mammamy

Jag hoppas att soc kan hjälpa till bra. 
    Man hör så mycket jobbiga historier bara men jag antar att det bästa är försöka lita på dom.

Jag tror dock att min syster kommer vägra hjälp. Hon är oerhört stolt i alla sammanhang.  

• IkeaKastrull

Det är om hon vägrar hjälp som ni behöver vara oroliga! Tar hon emot hjälp från soc så kan hon mycket väl få behålla barnet och barnet kan få ett bra liv. Om hon inte sköter sitt föräldraskap bra och nekar till hjälp, då kan soc omhänderta barnet. Hon bör ställa sig positiv till att samarbeta med soc!

• Hannah76
    Mammamy skrev 2012-02-18 17:32:10 följande:
    Jag hoppas att soc kan hjälpa till bra. 
    Man hör så mycket jobbiga historier bara men jag antar att det bästa är försöka lita på dom.

Jag tror dock att min syster kommer vägra hjälp. Hon är oerhört stolt i alla sammanhang.  

Fast det kan ju ställa till det, om hon vägrar hjälp. Jag tror att de kommer att öppna en utredning, observera och sen se vilket stöd (om något) de behöver. Motsätter de sig detta så förlorar de på det.
  • Mammamy

Okej, jag får först försöka prata med henne. Hon är väldigt svår bara.
    Hon har blivit erbjuden hjälpa många gånger  i andra sammanhang men har alltid vägrat hjälp.

När ska vi kontaka soc då? Jag vill inte kontakta dom för snabbt heller. Hon måste ju få förbereda sig.
    Kan dom vara förstående kring att hon inte vill ha hjälp? dom måste väl ha erfarenhet kring andra som är för stolta för att ta emot. 

• Mammamy

tydligen har sjukhuset kontaktat soc. Det är nog bra. Jag bara hoppas att saker och ting får gå i en takt hon hänger med.

• mg79

Om soc märker att de inte är kapabla att ge barnet det som behövs, och inte klara uppfostran kan barnet bli placerat i ett familjehem. Oftast försöker de hitta ett famijehem i föräldrarnas närhet så att umgänget underlättas. Ett familjehem håller kontakten med barnets biologiska familj, och är placeringen frivillig kan man styra umgänget rätt mycket. Är det en orfrivillig placering så styr soc över umgånget. 

Svar på tråden Min syster fick barn utan att veta om sin graviditet