• 1978

Jobba direkt efter förlossningen?

I en tråd här på FL diskuteras huruvida någon som fött barn kan/bör börja jobba två veckor efter förlossningen. Min spontana reaktion var att jag inte hade klarat det, rent fysiskt.

Hur var det för er? Efter hur många veckor efter förlossningen hade du klarat av att börja jobba? Ni som har ammat får bortse från den biten och utgå från enbart när er kropp hade klarat att gå till jobbet, inte när barnet hade kunnat vara utan era bröst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jobba direkt efter förlossningen?
  • stjierna

Första barnet: ca 2 månader. Andra barnet: samma dag. Om man ser rent fysiskt, då. :)

• anyXX

Rent fysiskt (förutsatt att någon annan tagit bebisen även nattetid) hade jag nog kunnat börja jobba redan efter 2 veckor, iaf med andra barnet.Då tyckte jag att kroppen hämtade sig fort, men det beror ju också på om man har ett väldigt fysiskt krävande jobb el inte.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Alvi

Jag säger 4 veckor, men det är verkligen gränsfall, och förutsatt jag får göra det jag gör - sitta vid en dator hela dagarna.

Förvisso... jag lämnar stolen rätt ofta på små "uppdrag" och det hade jag nog inte pallat, upp och ner, upp och ner....

Ähh, skulle satt fler vevckor. 5-6 åtminstone. Jag är helt slut efter att ha fött barn, har 3 stycken, har varit lika "klen" efter varje.

• Mrs Green

6 veckor ungefär. Jag mådde ganska bra efter någon vecka, men efter 12 dagar blev mitt snittsår infekterat och allt började om igen, sen har jag för mig att det tog ungefär en månad innan det kändes bra i såret igen. Jag har ett kontorsjobb, men det gjorde så ont i såret så jag kunde inte sitta upprätt en längre stund.

• Makrame

8 månader för mig tyvärr.. Det talas väldigt tyst om förlossningsskador tycker jag.

• Alexi

Alltså, rent fysiskt hade jag nog kunnat jobba efter någon-några veckor med första barnet och ännu snabbare med andra barnet. Psykiskt däremot hade jag inte kunnat jobba på minst en månad med något av barnen, om jag inte hade velat sitta på kontoret och störtgråta för allting...

• cosinus

Första barnet hade jag nog behövt 2 veckor för återhämtning.

För de andra absolut direkt, har ett sitta-still-jobb och det är klart lugnare att vara på jobbet än att jaga en massa syskon hemma :)

• gbgumman

Fysiskt hade jag fixat det med båda barnen. Med nr gick jag en långpromenad dagen efter. Lätta graviditeter och lätt och JÄTTE lätt förlossning.

Svar på tråden Jobba direkt efter förlossningen?