• bananskal09

Har man råd att ha en hund när man är student?

Ja.. som rubriken lyder, har man råd med det, med bidraget man får + lån? Någon som vet? Jag har ingen aning om hur mycket en hund kostar att ha (mat, förskäringar, osv).. Tips?

• Svar på tråden Har man råd att ha en hund när man är student?
  • sär skriven

Jag skulle inte satsa på det faktiskt. Jag tror att man har ut cirka 8400 kr utan barntillägg, men kurslitteratur är dyrt, liksom allt annat i ett hushåll. Dessutom är det lag på att hunden skall gå ut var fjärde timme vilket kan vara svårt att följa om man är borta på dagarna. En hund kostar såklart olika beroende på vilken ras det är, men det är ju försäkringar, veterinärkostnader om någonting händer, vaccinationer, mat, leksaker.,,

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • bananskal09
    sär skriven skrev 2012-02-19 21:43:44 följande:
    Jag skulle inte satsa på det faktiskt. Jag tror att man har ut cirka 8400 kr utan barntillägg, men kurslitteratur är dyrt, liksom allt annat i ett hushåll. Dessutom är det lag på att hunden skall gå ut var fjärde timme vilket kan vara svårt att följa om man är borta på dagarna. En hund kostar såklart olika beroende på vilken ras det är, men det är ju försäkringar, veterinärkostnader om någonting händer, vaccinationer, mat, leksaker.,,
    Okej tack för svaret, men jag har en hel del sparade pengar om det skulle vara något som behövs. Hur gör de som har hundar och inte har tid att ta ut hunden var fjärde timme? Hund dagis?
  • sär skriven
    bananskal09 skrev 2012-02-19 21:46:39 följande:
    Okej tack för svaret, men jag har en hel del sparade pengar om det skulle vara något som behövs. Hur gör de som har hundar och inte har tid att ta ut hunden var fjärde timme? Hund dagis?

Ja, eller dagmatte/daghusse. Alternativt bryter mot lagen med risk för böter och omhändertagande.

Inte lätt att svara adekvat på din frågeställning om du räknar in pengar du har sparade men inte nämner i trådstarten. Men lycka till!  =0)
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • AA2012

Det kostar väldigt mycket att äga hund. På en höft om du slår ut det per månad så kanske 1000-1500kr, ska du sen engagera dej i nån hundsport eller liknande kostar det ännu mer.

Valpkurs, fortsättningskurser osv. kostar en hel del, vet inte vad det kostar men skulle tro 1000kr per kurs eller nåt sånt.
    Försäkring, väldigt olika vad det kostar beroende på ras.Vissa raser kostar uppåt 300-400kr/månad för försäkring.
    Blir din hund sjuk är medicin väldigt dyrt om det inte ingår i försäkringen. 
    Maten måste ha bra kvalitet och det innebär oftast att det är ganska dyrt. 15kg säck med bra mat kostar från 500kr och uppåt.
    Hunden kan bli sjuk, det kostar mycket även om man har försäkring, självriks och du betalar tex. 20% själv, kostar det totalt 10,000kr betalar du 20% själv och det är mycket pengar för en student.
    Hunden ska vaccineras en gång om året.
    Du får inte enligt lag lämna hunden själv mer än 5 timmar i sträck. Tänk på det när du ska skaffa jobb osv.
    Hunden ska ha säng, leksaker, godis o annat, det blir en del pengar av det även om vissa grejor är engångs kostnader.

Att skaffa hund är inte något man bara gör för man tycker det är kul, det är sett stort ansvar, du får många gånger anpassa ditt liv efter hunden, är du inte beredd på det så ska du inte skaffa hund, du måste tänka minst 10 år framåt i tiden.  

• bananskal09
    sär skriven skrev 2012-02-19 21:50:36 följande:
    Ja, eller dagmatte/daghusse. Alternativt bryter mot lagen med risk för böter och omhändertagande.

Inte lätt att svara adekvat på din frågeställning om du räknar in pengar du har sparade men inte nämner i trådstarten. Men lycka till!  =0)
    tänkte om den skulle bli sjuk eller så, :) Tackar!
  • bananskal09
    AA2012 skrev 2012-02-19 21:53:00 följande:
    Det kostar väldigt mycket att äga hund. På en höft om du slår ut det per månad så kanske 1000-1500kr, ska du sen engagera dej i nån hundsport eller liknande kostar det ännu mer.

Valpkurs, fortsättningskurser osv. kostar en hel del, vet inte vad det kostar men skulle tro 1000kr per kurs eller nåt sånt.
    Försäkring, väldigt olika vad det kostar beroende på ras.Vissa raser kostar uppåt 300-400kr/månad för försäkring.
    Blir din hund sjuk är medicin väldigt dyrt om det inte ingår i försäkringen. 
    Maten måste ha bra kvalitet och det innebär oftast att det är ganska dyrt. 15kg säck med bra mat kostar från 500kr och uppåt.
    Hunden kan bli sjuk, det kostar mycket även om man har försäkring, självriks och du betalar tex. 20% själv, kostar det totalt 10,000kr betalar du 20% själv och det är mycket pengar för en student.
    Hunden ska vaccineras en gång om året.
    Du får inte enligt lag lämna hunden själv mer än 5 timmar i sträck. Tänk på det när du ska skaffa jobb osv.
    Hunden ska ha säng, leksaker, godis o annat, det blir en del pengar av det även om vissa grejor är engångs kostnader.

Att skaffa hund är inte något man bara gör för man tycker det är kul, det är sett stort ansvar, du får många gånger anpassa ditt liv efter hunden, är du inte beredd på det så ska du inte skaffa hund, du måste tänka minst 10 år framåt i tiden.  
    Oj! sådär mycket visste jag inte att det var! Tack för svaret, man fick ju reda på en hel del :)
  • AA2012
    bananskal09 skrev 2012-02-19 21:46:39 följande:

Visst finns hunddagis, dagmatte osv. men man skaffar väl inte hund för att regelbundet lämna bort den. Dessutom är det väldigt dyrt med hunddagis och ofta är det flera års kö för att ens få en plats till hunden på hunddagis.  

Att skaffa hund är som att skaffa barn, samma ansvar osv.  

Jag råder dej att vänta skaffa hund tills du har en stabil tillvaro med allt, mycket kan hända i ditt liv som gör att du inte har möjlighet att ta hand om en hund på bästa sätt. Jobb är ett typexempel, du måste kunna ta dej hem på lunchen och gå en lång runda och kanske hinner du inte ens äta, när du kommer hem måste du direkt ut med hunden en lång runda, hunden har sovit och väntat på dej hela dagen.....och är pigg och behöver rastas. En understimulerad hund mår inte bra.   
  • ettplustack

Jag hade köpt en katt i stället om jag var du. Lite billigare i omkostnad, klarar sig längre stunder själv och lättare att hitta kattvakt om du behöver åka bort =)

• AA2012
    bananskal09 skrev 2012-02-19 21:57:14 följande:
    Oj! sådär mycket visste jag inte att det var! Tack för svaret, man fick ju reda på en hel del :)
    Det är inte lätt att veta, jag tycker det är jättebra att du tar reda på fakta, det är många som inte gör det.

Det är så sorgligt, varje dag ser man på blocket att folk säljer sina hundar för dom inte har tid med dom pga. ändrade familjeförhållande, så skulle dom inte göra med barn tex. och jag ser ingen skillnad, det är en familjemedlem och man behandlar inte en familjemedlem så.

• bananskal09
    AA2012 skrev 2012-02-19 22:01:27 följande:
    Det är inte lätt att veta, jag tycker det är jättebra att du tar reda på fakta, det är många som inte gör det.

Det är så sorgligt, varje dag ser man på blocket att folk säljer sina hundar för dom inte har tid med dom pga. ändrade familjeförhållande, så skulle dom inte göra med barn tex. och jag ser ingen skillnad, det är en familjemedlem och man behandlar inte en familjemedlem så.

Just precis, jag blir ledsen av att se vissa bli så lessa på sina hundar och ser så många hundägare behandla sina hundar dåligt bara för att de inte hade tagit reda på så mkt fakta..

Kanske som en av kommentarerna sa, jag borde vänta tills jag får efteråt när jag har ett jobb och vet att jag verkligen kommer ha tid. Jag älskar hundar och skulle aldrig nöja mig med att inte ge min hund mindre än det bästa :)
Svar på tråden Har man råd att ha en hund när man är student?