• bananskal09

Har man råd att ha en hund när man är student?

Ja.. som rubriken lyder, har man råd med det, med bidraget man får + lån? Någon som vet? Jag har ingen aning om hur mycket en hund kostar att ha (mat, förskäringar, osv).. Tips?

• Svar på tråden Har man råd att ha en hund när man är student?
  • bananskal09
    Emma 02 skrev 2012-02-21 08:02:56 följande:
    jag hade både häst och hund som student, jobbade lite extra för att ha råd.

Men det är ju  mycket mer än bara pengar att skaffa en hund, tid och ständigt ansvar är det som kräver mest tycker jag!

Vår hund kostar ca 300 kr månade med försäkring + mat men sedan tillkommer vetrinärräkning, vaccination, eventuella kurser. Vår kostar nog om man räknar med det ca 600-700 kr i månaden.
    Men det kan bli mycket dyrare om man har otur och hunden skadar sig.

Vår hund blev uttorkad av en diare som inte gav med sig, 2 dagar på djursjukhus, dropp, medicin,och röntgen gick på ca 15000kr och med vår försäkring+ medicin betalde vi  ca5500 kr själva
    Åh herregud, det är ju rätt stora belopp om man kanske inte har ett jobb då eller om man har otur :/ Tack för inlägget :)
  • bananskal09
    LillaJag06 skrev 2012-02-20 00:19:49 följande:
    Jag och min sambo har tre. Vi var studenter nu är bara han det och jag srbetslös. Du kan maila mig om du har några frågor :) vi har klarat oss jätte bra men det gäller att tänka smart. Det är mycket ansvar och mycket sparande men ser det inte som något negativt att vara student med hund. Hör av dig om du känner för det. Svarar på alla dina frågor
    Tack för ditt inlägg :) Det ska jag absolut göra om jag har några frågor :)
  • bananskal09
    snosan skrev 2012-02-20 00:36:57 följande:
    1000-1500 i månaden??? Vad har du för en hund som kostar de?

Fasta kostnader på min hund är försäkring på 144kr och en påse på 10kg hundfoder för 100kr
    Sen att jag personligen skämmer bort min hund med godis och inte bara torrfodret är en annan sak

Men Jag pluggar och har en hund, har aldrig haft problem , min mamma går gärna ut med henne och
    sen kostnaden för mig per månad är inget jämfört med kärleken man får tillbaka. Den enda saken
    jag skulle säga är att du måste vara beredd att stanna hemma och ta hand om hunden då andra är ute och 
    festar och gör annat skoj. Men för mig är det lätt värt! Jag är en hemmamänniska som heldre sitter framför tvn eller är ute med hunden än, ute och festa!
    Jag är faktiskt också en hemma människa och gillar att vara hemma än att vara ute och festa. Din hund har ju rätt okej kostnader, som jag skulle klarat av
  • bananskal09
    syskonen skrev 2012-02-20 00:51:52 följande:
    Vad är planerna för hunden efter studietiden, då när du förhoppningsvis har ett heltidsjobb?
    Jag vill ju självklart behålla hunden även när jag får en heltidsjobb, men jag tänkte det kanske gick och lösa eftersom många har heltidjobb och en hund. Därför tänkte jag kolla lite med det också :) Funderade på hunddagis så hunden inte får vara ensam hemma då ?
  • bananskal09
    Fink skrev 2012-02-20 09:33:41 följande:
    Spontant skulle jag säga nej. En hund kostar ca 3000 i månaden om den ska må bra, dvs ha dagis eller sällskap om dagarna. Det är lag på att hunden ej får vara ensam längre stunder tex. Och dagiskostnad el dagmatte etc slipper du ju när du e student men behpvs ju senare. Jag hade en mellanstor hund och det kostade ca så hör mkt per månad: Dagis 2200 Mat 500-600 Försäkring 200 Sen kostar det mkt om man behöver gå till veterinären, bara självrisken ligger på 1000 spänn! Du kanske kan vara dagmatte istället? Pussa vovve om dagarna men ändå ha ett liv om kvällarna ;)
    Låter som en väldigt bra idé! :)
  • bananskal09
    Norrlands Guld skrev 2012-02-21 21:51:33 följande:
    Ja man har råd om man är ekonomisk i övrigt:)
    Jag är väldigt glad att vi skaffade hund nu när vi båda är studenter, vi har så mycket tid till vår prins tack vare flexibiliteten studentlivet ger:)
    Får man sedan jobb har man ju då (förhoppningsvis;)) råd med hunddagis om det behövs:)
    Lycka till :)
  • MadameC

Det finns ingen lag som säger att en hund måste rastas var 4e timme, det finns en rekomendation. Stor skillnad.

/ Viktipetter.

• AA2012
    bananskal09 skrev 2012-02-21 22:09:53 följande:
    Jag vill ju självklart behålla hunden även när jag får en heltidsjobb, men jag tänkte det kanske gick och lösa eftersom många har heltidjobb och en hund. Därför tänkte jag kolla lite med det också :) Funderade på hunddagis så hunden inte får vara ensam hemma då ?

Många som jobbar heltid lämnar sina hundar själva hela dagarna, en del lämnar på hunddagis och en del har dagmatte men tyvärr tror jag det är väldigt många hundar som är hemma själv hela dagarna, det funkar inte, det är i mina ögon djurplågeri, hundar är flockdjur och mår bäst när flocken är samlad osv..

Hunddagis kostar mycket och att hitta dagmatte kan vara lätt eller svårt beroende på var du bor och vad du har för människor kring dej osv.

Nån skrev att 10kg hundfoder kostar 100kr,om det är sant så är det väldigt dåligt foder och alltså inte bra för hunden,  vilket man naturligtvis inte ska ge sin hund, en hund ska ha bra mat och ofta kostar det en del. Beror även på vilken ras, storlek på hund osv. hur mycket dom kostar i mat per månad. Men ska du ha ett bra foder så kostar det.  

Jag hittade en bra sida där du kan läsa lite om hur du ska gå till väga när du ska köpa hund och lite om vad det kostar osv.   http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1800041 

{#emotions_dlg.flower}
  • Luna777

Våran Herr Bus kostar ca 5-600kr i månan, har bra försäkring ( Folksam) å ett kanonbra foder ( Magnesson Krav 325kr 14kg),
    Sen får vi räkna me nåt kg golden delicius äpplen( han älskar dom) å lite annat godis.
    Visa mån kan de bli dyrare om man ex ska vacinera, eller skaffa nytt koppel/ halsband/ leksak osv..

• bananskal09
    AA2012 skrev 2012-02-21 23:04:26 följande:
    Många som jobbar heltid lämnar sina hundar själva hela dagarna, en del lämnar på hunddagis och en del har dagmatte men tyvärr tror jag det är väldigt många hundar som är hemma själv hela dagarna, det funkar inte, det är i mina ögon djurplågeri, hundar är flockdjur och mår bäst när flocken är samlad osv..

Hunddagis kostar mycket och att hitta dagmatte kan vara lätt eller svårt beroende på var du bor och vad du har för människor kring dej osv.

Nån skrev att 10kg hundfoder kostar 100kr,om det är sant så är det väldigt dåligt foder och alltså inte bra för hunden,  vilket man naturligtvis inte ska ge sin hund, en hund ska ha bra mat och ofta kostar det en del. Beror även på vilken ras, storlek på hund osv. hur mycket dom kostar i mat per månad. Men ska du ha ett bra foder så kostar det.  

Jag hittade en bra sida där du kan läsa lite om hur du ska gå till väga när du ska köpa hund och lite om vad det kostar osv.   www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1800041 

{#emotions_dlg.flower}
    Tack för tipset :)
  • seandra82

vet inte vad det kostar med försäkring å etc men man kan ju alltid vara hundvakt å få in extra i plånboken  

• bananskal09
    seandra82 skrev 2012-02-22 15:51:42 följande:
    vet inte vad det kostar med försäkring å etc men man kan ju alltid vara hundvakt å få in extra i plånboken  
  • iframtiden

Vi har en liten hund som vi skaffade under studietiden. Försäkring-som är en nödvändighet går på ca 250kr/månad och mat (bra veterinärfoder) går på ca 150 kr.

Det är däremot nödvändigt att ha en buffert eller ha någon man kan låna av för även om man har en veterinärförsäkring kan det bli dyrt. Allt gäller ju inte och självrisken är ju minst en tusenlapp. Åker man på ett större ingrepp kan det bli dyrt trots försäkring. Hade nyligen en kompis vars katt bröt benet och trots försäkring slutade notan för honom på 10 000kr

Svar på tråden Har man råd att ha en hund när man är student?