• Alvi

Ta med egen mat till lekland trots förbud, pga allergi?

Min dotter mår dåligt om jag äter mjölk (ammar), och jag ska till Leos Lekland imorgon. På deras hemsida står klart och tydligt att man inte får ta med egen mat, och även att de har allergivänlig mat, bland annat laktosfri. Dock behöver jag mjölkfri kost, det räcker inte med enbart laktosfri.

I deras meny på hemsidan fanns enbart hamburgare eller kycklingburgare som troligtvis är mjölkfria rätter, men om jag inte känner för hamburgare...? Hur långt måste man som gäst/kund anpassa sig...?
    Kan jag bara ta med mig ett par mackor och hugga in på? Prata med dem i kassan när vi kommer? Anta att jag får äta hamburgare för det är vad som erbjuds?

Hinner inte ringa för vi åker innan de har öppnat.

• Svar på tråden Ta med egen mat till lekland trots förbud, pga allergi?
  • Lajkie

Jag tar med laktosfri kost till min son oavsett meny. Det är förbud mot egen mat även på vårt, men jag tar med ändå. De har aldrig sagt nåt. Jag brukar även vara så fräck att jag säger att storasystrarna oxå är laktosintoleranta

• Nyfiken gul

Jag skulle ju inte ta med en kylväska full med diverse lådor och sånt, men några mackor och lite frukt hade jag tagit med. Köpt dricka på plats.

sen innan jag börjar äta så hade jag talat med personalen och förklarat läget.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • gullehjärtat

Tror inte de säger så mycket mer om du förklarar om allergin.
    Trevligt kan väl vara att säga till innan du plockar fram ditt egna kanske? :)

• cosinus

Till ett barn hade jag tagit med för att vara säker på att det blev rätt. Till mig själv (har också haft barn som reagerat på mjölk genom mig) hade jag inte tagit med. Jag hade ätit innan eller köpt en banan (iaf här har de frukt) och så ätit när jag kom hem igen.

Jag tycker det ser illa ut att ha med matsäck till annat än riktigt små barn eller då väldigt allergiska barn. Men jag som vuxen kan klara mig utmärkt utan.

• Alvi

Tack för era svar. Jag tar nog med mig något enkelt, typ mackor, och så upplyser jag personalen när jag kommer.

cosinus skrev 2012-02-19 21:56:37 följande:
    Till ett barn hade jag tagit med för att vara säker på att det blev rätt. Till mig själv (har också haft barn som reagerat på mjölk genom mig) hade jag inte tagit med. Jag hade ätit innan eller köpt en banan (iaf här har de frukt) och så ätit när jag kom hem igen.

Jag tycker det ser illa ut att ha med matsäck till annat än riktigt små barn eller då väldigt allergiska barn. Men jag som vuxen kan klara mig utmärkt utan.
    Men jag typ dör en långsam svältdöd om jag inte får äta vettigt på så många timmar (typ 5) som jag tänker mig att vi är där. Dessutom är det 45 minuter dit enkel resa och jag har ingen som helst lust att käka på McDonald´s bara för att få lite näring.
  • Alvi

"Något enkelt, typ mackor" och "äta vettigt" kanske rimmar illa... Men jag tänker mig en maffig macka med massa gott på, ingen liten limpacka med en skinkskiva...

• cosinus

Ja jag hade iaf inte gjort det, hade skämts ögonen ur mig.

För de har ju säkert bröd där och de flesta bröd är ju mjölkfria och om du förklarar läget kan de säkert skräddarsy en macka åt dig. Något fixar de alltid om du ber dem och förklarar läget.

Jag tycker nog det hör till god ton att följa reglerna om man inte har väldigt starka skäl och att hellre vilja ha en hemmagjord smörgås än en kycklingburgare tycker jag inte riktigt kvalar in, då får man i mitt tycke vara hungrig.

• Callan

Ät ngt i bilen innan du går in kanske?
    Tiden på lekland brukar vara max 2h. Det borde du klara tycker man.
    5h blir givetvis långt, men om du ändå ska göra en ordentlig macka kan du äta den innan. 

• Alvi
    Callan skrev 2012-02-20 07:56:37 följande:
    Ät ngt i bilen innan du går in kanske?
    Tiden på lekland brukar vara max 2h. Det borde du klara tycker man.
    5h blir givetvis långt, men om du ändå ska göra en ordentlig macka kan du äta den innan. 
    Vaddå max 2 timmar? Då hinner man ju knappt komma dit om man dessutom ska äta också...?! Vi kom 10:30 och åkte vid 17, det hade jag inte klarat.

Det fanns 2 mjölkfria rätter, så jag överlevde.
  • Callan
    Alvi skrev 2012-02-21 08:00:46 följande:
    Vaddå max 2 timmar? Då hinner man ju knappt komma dit om man dessutom ska äta också...?! Vi kom 10:30 och åkte vid 17, det hade jag inte klarat.

Det fanns 2 mjölkfria rätter, så jag överlevde.
    Hos oss är maxtiden 2h på leklandet! vi får inte vara där längre.
  • Alvi
    Callan skrev 2012-02-21 08:06:34 följande:
    Hos oss är maxtiden 2h på leklandet! vi får inte vara där längre.
    Ahaaaa, jamen då är det inte så konstigt att du tyckte så. Men det ÄR ju väldigt lite, då låter man ju hellre bli att äta antar jag?
  • Callan
    Alvi skrev 2012-02-21 08:09:10 följande:
    Ahaaaa, jamen då är det inte så konstigt att du tyckte så. Men det ÄR ju väldigt lite, då låter man ju hellre bli att äta antar jag?
    Precis, en liten festis kanske det blir.
Svar på tråden Ta med egen mat till lekland trots förbud, pga allergi?