• Wavva

Är det normalt att vara sjuk varannan vecka sedan September?

Lillpojken började förskola i September. Sedan dess har han haft infektioner varannan vecka ungefär. Vi har kunnat jobba en hel vecka och sedan blir han sjuk veckan därefter igen... Sjukdomarna är mest feber, ibland med förkylning, ibland bara feber... Denna gången har han nu haft feber i 1 vecka idag, behöver man intyg till arbetsgivaren då?
    Har ni varit med om liknande?
    Jag ska ringa vc nu idag tänkte jag. Skulle vilja att de tar prover och undersöker grundligt...

• Svar på tråden Är det normalt att vara sjuk varannan vecka sedan September?
  • MamaPapa

Precis så har vi det sedan vår pojke började i januari. Extra knepigt då jag bor utomlands och här finns inget "vab". Skitstressigt rent ut sagt. Febern på vår pojke kommer o går hela tiden - han har inte gått en full vecka på dagis ännu.

• Wavva

'hoppas inte att det håller på lika länge som för våran pojk. Hur gör man då, i det landet du bor? Inga pengar bara?

• MamaPapa

Ja jag hoppas verkligen det! Och att din pojke blir bättre också. Arbetsrättsligt har man rätt till hela två dagar "akut vård av anhörig" här. Sedan förväntas man ta semesterdagar och sedan obetald ledighet. Många löser det med att föräldrar eller andra släktingar passar (men som invandrare har ju vi inte några sådana här). Jag har tur som har en flexibel arbetsgivare där de låter mug jobba hemifrån så gott jag kan och jobba ihop förlorad tid på kväller o helger. Men det finns ju en gräns för dem också. Tur att jag inte har nåt yrke där man måste vara på plats som lärare, butik, sjukvård etc.

Idag hade vi tid hos doktorn som igen föga förvånande konstatera "virus" o fortsätt ge paracetamol o ibuprofen....,

• ELLEoClara

Vi hade det så förra vintern, var laddad för det värsta den här vintern också men infektionerna uteblev .

Började dagis i sept , 16 månader gammal.

Från oktober till slutet av januari avlöste infektionerna varandra. Sedan glesade det ut lite mellan feb - mars.

Våren och sommaren var bra, någon enstaka infektion bara.

Det var mest feber och förkylningar, har även lätt förkylnings astma men även 5 magsjukor, vattkoppor och 2 öroninflammationer, BLÄ!!

Som sagt jag var beredd på samma visa den här vintern men hon har klarat sig med 2 lite kraftigare förkylningar och en lättare magsjuka på hela hösten/ vintern !!

Det finns hopp

• Joje

Ja, första tiden på förskolan ser tyvärr ut så...Vi hade det också så, det är först nu som barnen blivit lite mer motståndskraftiga mot infektioner, de är nu 3,5 år och 4,5 år.

Precis som när man själv är sjuk så behöver man läkarintyg från sjukdag 8 även för barn, annars kan du inte få ut någon tillfällig föräldrapenning (om du begär tillfällig föräldrapenning på nätet så informeras du om att du behöver ett läkarintyg). Vad som gäller på arbetet får du fråga arbetsgivaren om, men det kanske inte är fel att ge en kopia av läkarintyget. 

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • mariaheterjag

Vi har det så nu!!! Sonen började på förskola i augusti och är sjuk varannan vecka. Enstaka gånger lyckas han vara frisk två veckor i rad men då är det bara att räkna dagarna tills nästa sjukdom... Han har mest haft feber och förkylningar men även vattkoppor och någon magsjuka. Längtar tills våren och sommaren så att detta kan få ett slut. Man hinner ju inget på jobbet

• Wavva

5 magsjukor. Jösses, stackare!!! Nu har hans storebror fått vattkoppor så nu får han nog det oxå men det ska ju ändå avverkas... Nu hoppas jag på mkt utevistelse i vår. Skönt att höra att fler haft det såhär...

• jeeoln

Jag ger mina barn Probactiv varje dag sedan vi fick vara testfamilj ht 2010. Det kostar lite men det minskade förkylningarna radikalt och vabbandet oxå. Jag köper det från familjeapoteket.se men det kanske finns på andra ställen oxå.

• SailorGirl

Har själv en 17-månaders som började i januari och ja, det är normalt att barn under 2 är sjuka så mycket. De håller på att bygga upp sitt immunförsvar. Bara att bita ihop och stå redo med ipren i ena handen och termometern i andra.

Alla på vår förskola är sjuka någonstans mellan 1/3 och 50% av tiden. Det är en ny 0-3 förskola, så det är mycket förstabarn som inte haft syskon som kunde dra hem smitta i lagom hanterbar takt... De höga sjuktalen har förvisso en fördel, för då är de tre pedagoger på i snitt 9 barn och hinner med ungarna, men det är ju inte roligt som förälder att tappa inkomst och framför allt inte att ha ett ledset litet pyre som halva månaden knappt orkar mer än att ligga med ett halvt öga öppet under större delen av sin vakna tid. Min man och jag har åkt på både det ena och det andra vi med, så vi är rätt manglade nu. (Fyra magsjukor för egen del på 3½ månader, mannen har fått tre. Dottern har "sluppit undan" med två på samma tid, men har å andra sidan fått allt möjligt annat istället)

Ju varmare det blir ute, desto mer går barnen ut och då minskar smittrisken. Propsa på att de går ut mycket! Då får barnen hämta sig lite mellan varven, åtminstone tills det blir lite kallare igen. Enligt kollegerna med 3-4 barn lättar det med alla dessa sjukdomar efterhand och bortåt 4-årsåldern är barnen inte sjuka mycket oftare än vad man är som vuxen. Dessutom kan de säga ifrån då om hur de mår och vad de behöver, vilket någon under två sällan kan och vilket försämrar chanserna för en som förälder att hjälpa barnet på bästa sätt. Jag kan själv känna mig bakbunden av att "bara" kunna gå på tempen, aptiten och allmäntillståndet. Har dottern ont någonstans, t.ex. så kan hon inte säga det.

• Wavva
    jeeoln skrev 2012-03-30 10:37:51 följande:

Jag ger mina barn Probactiv varje dag sedan vi fick vara testfamilj ht 2010. Det kostar lite men det minskade förkylningarna radikalt och vabbandet oxå. Jag köper det från familjeapoteket.se men det kanske finns på andra ställen oxå.

Menar du ProbiFrisk?
Svar på tråden Är det normalt att vara sjuk varannan vecka sedan September?