• Minimor78

GI hjälp tack!

Jag tycker det ser ut som du äter för mycket kolhydrater & för lite fett & proteiner.

Försök ta en fetare yoghurt, tex turkisk yoghurt. Muslin bör bestå av mer frön än "flingor" för ett lägre GI. Det finns massor av recept på nätet som man lätt blandar till själv.
    Vill du absolut ha bröd kan du ta Finn crisp, men ta då smör & fet ost på.
    Ät inga lightprodukter.
    När det gäller ägg så kan du ju variera med tex omelett med skinka. Mättande & gott. Det gäller att komma på annat än kokt ägg, annars blir man snabbt less  =)

• Minimor78

Finn crisp är små avlånga nästan som knäckebröd.

Ska du äta enligt GI så innebär det mer fett & proteiner & mindre kolhydrater. Om du väljer bort fett fallar alltså hela systemet, då är det inte GI.
    Det är ffa kombinationen fett OCH kolhydrater du ska undvika, allts ät gärna fet sås, men inte ihop med potatis.
    Att du hela tiden är hungrig tyder på att du inte äter som du ska. Med mer protein & fett är du mätt längre.
    PS. ingen säger att du bara får äta 1 ägg, ät flera!

Läs på om hur GI funkar, finns massor på nätet om du inte vill köpa en bok. Annars tror jag det blir svårt för dig.

• Minimor78

Jag har främst använt mig av Ola Lauritzsons böcker om GI. Jag är absolut inte expert, men jag beskriver vad jag lärt mig & vad som har funkat för mig...

* Ang feta produkter itstället för lättprodukter så förespråkas feta produkter. Turkisk yoghurt har lägre GI än 3% yoghurt.

Man behöver tänka annorlunda än när man räknar kalorier. GI värdet indikerar ju hur  blodsockret påverkas, och hänger inte samman med antalet kalorier.

Att påstå att GI bara handlar om att äta rätt sorts kolhydrater & inte om att äta mer fett & proteiner som Anonym (lchf) påstår tycker jag inte stämmer.
    Visst ska man äta rätt typ, men mängden är ju också viktig. I rivstarten (viktminskningsfasen) ska mängden vara mycket lite, medans man senare kan gå över till typ fullkornspasta och dyl.
    Tycker det säger sig själv att man inte bara kan ta bort kolhydraterna utan att ersätta dom med något annat. då är man ju inne på att räkna kalorier.....

Ang matförslag så kommer här några för dig som inte gillar äggröra & liknande:
    *stekt ägg med bacon, keso med skinka,  "plocktallrik" med skinka, salami, mozzarella, tomat & oliver.
     Dessa förslag är bra till frukost.

Mellanmål: keso med bär, avokado med någon fyllning, smoothie, 1 näve nötter, makrill i tomatsås, turkisk yoghurt.

Middag: Jag gör många gånger "vanlig" mat ,men byter ut pastan, potatisen och riset mot quinoa och bulgur, samt grönsaker. Vissa grönsaker har bättre GI värde än andra.
    Även här använder jag hela produkter, dvs grädde ist för matlagningsgrädde osv.

Ett långt inlägg, men jag hoppas det besvarar lite av dina frågor.

• Minimor78

Köpt knäckebröd är ju inte så bra, men det finns GIknäckebröd att göra själv. Dock är det ju bättre än det mest mjuka bröden. Försök välj en sort med så mycket hela korn som möjligt.
    Jag brukar tänka  att jag slår ut det jag ätit över hela dagen. Då kan jag tex äta lite mer kolhydrater till frukost om jag är mer noga resten av dagen.

Ät inte för små portioner bara för att spara in på kalorierna. Då kan kroppen iställte ställa in sig på svält.

Vaniljyoghurt och fruktyoghurt har ofta mycket socker vilket inte är bra GI. Välj hellre från de saker jag föreslog.
    Frukt går bra, men undvik melon, banan och druvor som har högt GIvärde.
    Jag tar också Finn crisp orginal.

Jag föreslår att du blandar egen musli. I de flesta större Coop & Ica butiker kan du köpa egen musliblandning i lösvikt. Ta då  övervägande del fröer, inte en massa gryn som ger högt GI.
    Bra är solrosfrön, pumpakärnor, psylliumfrön och sesamfrön. Man kan också ta lite puffad quinoa istället för grynen.
    Allt detta går att köpa på påse om det inte finns en lösviktshylla i din affär.

Variera salladen med ungnsbakade grönsaker och kokta grönsaker.

• Minimor78

Till omelett kan du ha skinka + tomat/lök. alt lax, kyckling eller kalkon. Du kan också ha svamp eller fetaost.
    Till avokado kan du ha röror med creme fraiche och rom eller kyckling.

Proteinsmoothie:
    1 dl proteinpulver
    2 dl naturell yoghurt
    1 dl osockrade bär
    mjölk till önskad konsistens
    Man kan hoppa över proteinpulvret, men då blir det mer mellanmål tycker jag. Ett alt är ju att äta ett ägg till så får man ju proteinerna. Med pulver kan man ha det som frukost.
    .
    Nötter är absolut inte nödvändigt, bara lättvindigt. Ta solrosfrön istället. =)

Fett ska du inte vara rädd för. Det man ska använda är så naturliga fetter som möjligt, dvs smör ist för margarin. Olivolja är också bra. Lättvarianterna till smörgåsar ersätts med vanliga Bregott osv. Processat är alltid sämre än naturliga produkter.
    När det gäller creme bonjourostarna så vet jag faktiskt inte. Om de inte innehåller mycket kolhydrater så borde de bara ok. Man får läsa på förpackningarna. En del saker innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater som falukor och färdiga köttbullar tex

• Minimor78

Det jag menar är att tex när det gäller korv så tänker man kanske att det är mestadels proteiner vilket är bra. Men om man tittar på Hot dogs och liknande så innehåller de en massa kolhydrater pga lågt köttinnehåll + potatismjöl & vetemjöl viket har högt GI värde.
    På det sättet kan man luras att tro att man tar en proteinkälla, när man i verkligheten får en massa  "dolda"kolhydrater på köpet.

Inet är du dum inte. Precis som när man lär sig allt annat så får man ju lästa på. Det tar ett tag att vänja sig vid nytt tänk. Men googla upp en tabell som visar matvarors GI värde. Det är en bra hjälp.

• Minimor78

Tills du har lärt dig tänket så kan det vara bra att kopiera GI menyer rakt av & äta det som står. Det finns att leta upp. Annars föreslår jag en av Olas böcker. De är inte så dyra & innehåller både förklaringar till hur man tänker, GItabeller och recept.

• Minimor78

Nej, det är inte lågt kaloriinnehåll (kcal) som är viktigt. Strunta i det.

Det du ska titta efter är kolhydratinnehållet, vilket ska vara lågt. Ha med dig en lista i väskan när du handla så är det lättare om du blir osäker.

Sen är det ju så klart inte hela världen om något har lite högt värde. Man får undvika så gott det går helt enkelt Flört

Svar på tråden GI hjälp tack!