Jag har främst använt mig av Ola Lauritzsons böcker om GI. Jag är absolut inte expert, men jag beskriver vad jag lärt mig & vad som har funkat för mig...
* Ang feta produkter itstället för lättprodukter så förespråkas feta produkter. Turkisk yoghurt har lägre GI än 3% yoghurt.
Man behöver tänka annorlunda än när man räknar kalorier. GI värdet indikerar ju hur blodsockret påverkas, och hänger inte samman med antalet kalorier.
Att påstå att GI bara handlar om att äta rätt sorts kolhydrater & inte om att äta mer fett & proteiner som Anonym (lchf) påstår tycker jag inte stämmer.
Visst ska man äta rätt typ, men mängden är ju också viktig. I rivstarten (viktminskningsfasen) ska mängden vara mycket lite, medans man senare kan gå över till typ fullkornspasta och dyl.
Tycker det säger sig själv att man inte bara kan ta bort kolhydraterna utan att ersätta dom med något annat. då är man ju inne på att räkna kalorier.....
Ang matförslag så kommer här några för dig som inte gillar äggröra & liknande:
*stekt ägg med bacon, keso med skinka, "plocktallrik" med skinka, salami, mozzarella, tomat & oliver.
Dessa förslag är bra till frukost.
Mellanmål: keso med bär, avokado med någon fyllning, smoothie, 1 näve nötter, makrill i tomatsås, turkisk yoghurt.
Middag: Jag gör många gånger "vanlig" mat ,men byter ut pastan, potatisen och riset mot quinoa och bulgur, samt grönsaker. Vissa grönsaker har bättre GI värde än andra.
Även här använder jag hela produkter, dvs grädde ist för matlagningsgrädde osv.
Ett långt inlägg, men jag hoppas det besvarar lite av dina frågor.