• Anonym

GI hjälp tack!

Hej
    Jag tänkte äta enligt GI, middag känns ganska så lätt, man kan äta kött, fisk, kyckling eller vad det nu är och ha sallad till i stället för pasta, ris och potatis eller bara ta en liten mängd av det jag nämner, eller hur?

Men vad ska man äta under resten av dagen? Jätte svårt tycker jag!
    Som det ser ut nu eller har sett ut, har jag det första på morgonen druckit en kopp välling, tycker det är ett bra och enkelt mål och gott, lägger sig lite varmt i magen med Jag dricker inte vuxenvällingen utan mitt barns välling med päronsmak för jag tycker den är jätte god!
    Sedan har jag nästa mål tagit en kopp kaffe och två smörgåsar, nästa mål en tallrik med
    Ica vanilj youghurt, 1,5 % och Axa musli i.
    Sista målet är då med familjen å kvällen, alltså middag.

Nu innan jag jag vid flertal gånger använt mig av viktväktarna men jag tycker det är så bökigt att hålla på och räkna points.

Snälla hjälp mig, sitter här nu och är JÄTTE hungrig, vad ska jag äta?

• Svar på tråden GI hjälp tack!
  • Anonym (lchf)
    Anonym skrev 2012-02-20 08:12:17 följande:
    Hej
    Jag tänkte äta enligt GI, middag känns ganska så lätt, man kan äta kött, fisk, kyckling eller vad det nu är och ha sallad till i stället för pasta, ris och potatis eller bara ta en liten mängd av det jag nämner, eller hur?

Men vad ska man äta under resten av dagen? Jätte svårt tycker jag!
    Som det ser ut nu eller har sett ut, har jag det första på morgonen druckit en kopp välling, tycker det är ett bra och enkelt mål och gott, lägger sig lite varmt i magen med Jag dricker inte vuxenvällingen utan mitt barns välling med päronsmak för jag tycker den är jätte god!
    Sedan har jag nästa mål tagit en kopp kaffe och två smörgåsar, nästa mål en tallrik med
    Ica vanilj youghurt, 1,5 % och Axa musli i.
    Sista målet är då med familjen å kvällen, alltså middag.

Nu innan jag jag vid flertal gånger använt mig av viktväktarna men jag tycker det är så bökigt att hålla på och räkna points.

Snälla hjälp mig, sitter  här nu och är JÄTTE hungrig, vad ska jag äta?
    Ägg på längden o på tvären - innehåller inga kolhydrater alls! Din vällingfrukost kan vara väldigt kolhydratrik!! Likson youghurten.... och mackor är inte bra....du vet väl att bröd bör undvikas?

Steg 1. Läs på alla förpackningar o prioritera alltsom har lägre kolhydratinnehåll än 7 procent.

Stteg 2. Lär dig om snabba resp långssmma kolhydrater och prioritera de senare ....    
  • Anonym
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-20 08:29:44 följande:
    Ägg på längden o på tvären - innehåller inga kolhydrater alls! Din vällingfrukost kan vara väldigt kolhydratrik!! Likson youghurten.... och mackor är inte bra....du vet väl att bröd bör undvikas?

Steg 1. Läs på alla förpackningar o prioritera alltsom har lägre kolhydratinnehåll än 7 procent.

Stteg 2. Lär dig om snabba resp långssmma kolhydrater och prioritera de senare ....    
    Hej Tack för svar
    Ägg hörde jag att en kollega till min man äter det var från honom vi fick inspirationen för att har gått ner så mycket i vikt Misstänkte detta om vällingen och ja jag vet att bröd ska man ta bort, yoghurt tror jag såg
    någonstans gällande IG frukost med musli i?

ska kika på steg 1 och 2 men just nu håller jag på att hungra ihjäl en kopp kaffe och ett ägg är ju inte så gott
    VAD ska jag äta
    Tycker det är så knepigt med att man kan äta ägg, för en VV är det massa points i ägg?

Hungrig hungrig hungrig
  • Minimor78

Jag tycker det ser ut som du äter för mycket kolhydrater & för lite fett & proteiner.

Försök ta en fetare yoghurt, tex turkisk yoghurt. Muslin bör bestå av mer frön än "flingor" för ett lägre GI. Det finns massor av recept på nätet som man lätt blandar till själv.
    Vill du absolut ha bröd kan du ta Finn crisp, men ta då smör & fet ost på.
    Ät inga lightprodukter.
    När det gäller ägg så kan du ju variera med tex omelett med skinka. Mättande & gott. Det gäller att komma på annat än kokt ägg, annars blir man snabbt less  =)

• Anonym
    Minimor78 skrev 2012-02-20 08:55:29 följande:
    Jag tycker det ser ut som du äter för mycket kolhydrater & för lite fett & proteiner.

Försök ta en fetare yoghurt, tex turkisk yoghurt. Muslin bör bestå av mer frön än "flingor" för ett lägre GI. Det finns massor av recept på nätet som man lätt blandar till själv.
    Vill du absolut ha bröd kan du ta Finn crisp, men ta då smör & fet ost på.
    Ät inga lightprodukter.
    När det gäller ägg så kan du ju variera med tex omelett med skinka. Mättande & gott. Det gäller att komma på annat än kokt ägg, annars blir man snabbt less  =)
    Tack för tips och hjälp!! HJÄLP ska jag äta fett!!!!!!!!!!!!!!!!!!!? FETARE youghurt?  Jag vill inte bli fet

Jag är inte förtjust i äggröra eller omelett?
    Vad är Finn crisp?

Men vad gör jag nu, sitter här och hungrar ihjäl snart, vad bör jag senare idag inhandla?
    Kan någon lägga upp en smart dags kost? Vet inte hur jag ska lägga upp det eller vad jag ska äta på en dag
  • Minimor78

Finn crisp är små avlånga nästan som knäckebröd.

Ska du äta enligt GI så innebär det mer fett & proteiner & mindre kolhydrater. Om du väljer bort fett fallar alltså hela systemet, då är det inte GI.
    Det är ffa kombinationen fett OCH kolhydrater du ska undvika, allts ät gärna fet sås, men inte ihop med potatis.
    Att du hela tiden är hungrig tyder på att du inte äter som du ska. Med mer protein & fett är du mätt längre.
    PS. ingen säger att du bara får äta 1 ägg, ät flera!

Läs på om hur GI funkar, finns massor på nätet om du inte vill köpa en bok. Annars tror jag det blir svårt för dig.

• Anonym
    Minimor78 skrev 2012-02-20 09:08:56 följande:

Ska du äta enligt GI så innebär det mer fett & proteiner & mindre kolhydrater. Om du väljer bort fett fallar alltså hela systemet, då är det inte GI.
    Det är ffa kombinationen fett OCH kolhydrater du ska undvika, allts ät gärna fet sås, men inte ihop med potatis.
    Att du hela tiden är hungrig tyder på att du inte äter som du ska. Med mer protein & fett är du mätt längre.

Läs på om hur GI funkar, finns massor på nätet om du inte vill köpa en bok. Annars tror jag det blir svårt för dig.
    NEJ NEJ jag är inte hela tiden hungrig, jag är hungrig NU eftersom jag INTE vet vad jag ska äta, tänkte lägga om mina dagar from nu, som jag beskrev ovan hur de ser ut, nu sitter jag här och VET inte vad jag ska äta = hungrig

Jag vet inte riktigt hur jag ska klara detta själv, skulle behöva serverat hur en dag ska eller kan se ut så jag har något att följa, jag har en neuropsykiatrisk sjukdom vilket gör att jag har svårt för att söka upp info. läsa och komma ihåg
  • Anonym (lchf)
    Minimor78 skrev 2012-02-20 09:08:56 följande:

GI är inte detsamma som lchf. Det senare är massor av fett - vilket inte är prioriterat enligt GI metoden som ju fokuserar på långsamma kolhydrater.

En bra matdag för mig (som är diabetiker och äter lchf) kan vara: morgon: omelett med stekt bacon, lunch quinoa med marinad, grönsaker och oliver. Middag; ugnslax med grönsallad och avokado ....   quinoa är den bästa ersättningen för pasta, potatis, ris ....

När det gäller youghurt som du läst var rekommenderat till flingor så var det helt säkert inte vanlijyoughurt, som är alldeles för sött. (Mjölkprodukter finns dessutom i gruppen snabbaste kolhydrater) Skall du ha youghurt mååstte det vara naturell av ngn sort. Lär dig läsa på förpackningarna om kolhydratinnehåll och välj alltid det med minst antal kolhydrater. Det bröd jag möjligen, någon gång, kan unna mig är polar extrem som, vill jag minnas bara har 28 gr kolhydrater. Det är inte optimalt, men jag vet inget bättre ....  
  • Anonym

Jag vill ner ca 2-3 kilo så jag kanske inte måste vara jätte sträng, eller?

Jag skulle vilja ha något bröd till kaffet, det känns fattigt annars på något sätt! Jag kan gott tänka mig två knäckebrödsskivor på morgonen till en kopp kaffe och slopa allt annat bröd, all pasta, potatis, ris och bara ha sallad till maten i stället, vad tror ni om detta?

Min man känner sig väldigt konstig de sista dagarna matt bla kan det komma för att han lagt om kosten? eller är han på väg att bli sjuk kanske?
    Kan man reagera på att man lägger om kosten?

Sedan undrar jag jag läste detta precis:

"Bra start med GI
    Till frukost
    passar det bra att äta till exempel fullkornsbröd eller knäckebröd med ett magert pålägg samt en liten skål müsli med fil eller yoghurt samt någon frukt i. Gröt, till exempel havregrynsgröt, är ett annat bra förslag på frukost. Till lunch kan man äta till exempel kycklingsallad eller linsgryta."

Det jag reagerade på är det jag fetmarkerat "ett magert pålägg"
    Minimor78 skriver "Försök ta en fetare yoghurt, tex turkisk yoghurt." och "Vill du absolut ha bröd kan du ta Finn crisp, men ta då smör & fet ost på"
Svar på tråden GI hjälp tack!