Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

GI hjälp tack!

Puff Puff 

Är det okey med en burk keso fetaost/oliver nu och en avocado ?

• Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-21 14:46:19 följande:
    Ja, och det beror på att GI och LCHF är inte samma sak. Med GI handlar det om långsamma kolhydrater och gärna lite fett ...... vid lchf handlar det om mkt FÅ kolhydrater (oavsett snabba eller långsamma) och gärna mycket fett eftersom lchfmetoden utnyttjar kemin i metabola systemet i kroppen få kolhydrater gör att kroppen använder fett istället ...= går ner i vilkt.
    Men jag har ju bett om GI hjälp vart kommer LCHF in här i tråden??? det är bara du som har skrivit om det?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-21 14:54:30 följande:
    Keso är rätt ok och avokado (som jag skrev ovan) .... du vlir förvirrad av detta med GI och lchf som båda handlar om kolhydrater men inte på samma sätt..... med GI finns inte självklar kolhydratransonering (som vid lchf) utan  det handlar om att äta långsamma kolhydrater  som ger längre mättnadskänsla (= man behöver inte äta så ofta o mycket). Havregrynsgröt är ett bra exempel; alldeles för många kolhydrater för att vara ok i lchf, mycket hög mättnadsgrad (pga långsamma kolhydrater) dvs bra GI-kost!
    IGEN, jag bad om råd gällande GI och det har väl de andra ovan gett, det är du som började skriva LCHF?
    Det har jag inte undrat över eller intresserat mig för?
  • Anonym (undrande)

Alltså det jag menar ÄR att
    Minimor78 skrev
    "Försök ta en fetare yoghurt, tex turkisk yoghurt." och "Vill du absolut ha bröd kan du ta Finn crisp, men ta då smör & fet ost på"
    Och då diskuterar vi GI som tråden handlar om

• Anonym (undrande)

Den enda som nämnt fet yoghurt är Minimor78 och det var för att jag skrev att jag åt yoghurt 1,5% då tyckte hon jag skulle välja en fetare yoghurt.
    Ska man gå den stränga vägen med GI i starten ska man undvika potatis, pasta och ris helt.

Citerar:
    Rött ljus – dessa livsmedel bör du undvika:
    "Potatis, vitt ris, pasta, couscous, bröd, hamburgare, pizza, vetemjöl, godis, kakor, bullar, chips, saft, läsk, fruktyoghurt, frukostflingor"

"För att snabbt och enkelt gå ner i vikt bör man vara noggrann att hålla sig till listan"

Min fråga i trådstarten är
    GI hjälp tack
    Jag presenter hur jag ter nu och vill ha förslag/tips på vad jag kan äta för mål under dagen, så enkelt var det!

Men VAD som förvirrade mig var att Minimor78 skrev  välj en det yoghurt och fet ost och sedan läser jag på en annan sida:
    GI frukost
    lättmargarin becel??

mager leverpastej??
    filmjölk lätt??

Då blev jag konfunderad då både Minimor78 svarar på vad jag ska äta som GI och den sidan nämner också enligt GI

• Anonym (undrande)
    Minimor78 skrev 2012-02-21 21:00:05 följande:
    Jag har främst använt mig av Ola Lauritzsons böcker om GI. Jag är absolut inte expert, men jag beskriver vad jag lärt mig & vad som har funkat för mig...

* Ang feta produkter itstället för lättprodukter så förespråkas feta produkter. Turkisk yoghurt har lägre GI än 3% yoghurt.

Man behöver tänka annorlunda än när man räknar kalorier. GI värdet indikerar ju hur  blodsockret påverkas, och hänger inte samman med antalet kalorier.

Att påstå att GI bara handlar om att äta rätt sorts kolhydrater & inte om att äta mer fett & proteiner som Anonym (lchf) påstår tycker jag inte stämmer.
    Visst ska man äta rätt typ, men mängden är ju också viktig. I rivstarten (viktminskningsfasen) ska mängden vara mycket lite, medans man senare kan gå över till typ fullkornspasta och dyl.
    Tycker det säger sig själv att man inte bara kan ta bort kolhydraterna utan att ersätta dom med något annat. då är man ju inne på att räkna kalorier.....

Ang matförslag så kommer här några för dig som inte gillar äggröra & liknande:
    *stekt ägg med bacon, keso med skinka,  "plocktallrik" med skinka, salami, mozzarella, tomat & oliver.
     Dessa förslag är bra till frukost.

Mellanmål: keso med bär, avokado med någon fyllning, smoothie, 1 näve nötter, makrill i tomatsås, turkisk yoghurt.

Middag: Jag gör många gånger "vanlig" mat ,men byter ut pastan, potatisen och riset mot quinoa och bulgur, samt grönsaker. Vissa grönsaker har bättre GI värde än andra.
    Även här använder jag hela produkter, dvs grädde ist för matlagningsgrädde osv.

Ett långt inlägg, men jag hoppas det besvarar lite av dina frågor.
    TACK!!!!!!!!!
  • Anonym (undrande)
    Minimor78 skrev 2012-02-21 21:00:05 följande:
    Jag har främst använt mig av Ola Lauritzsons böcker om GI. Jag är absolut inte expert, men jag beskriver vad jag lärt mig & vad som har funkat för mig...

* Ang feta produkter itstället för lättprodukter så förespråkas feta produkter. Turkisk yoghurt har lägre GI än 3% yoghurt.

Man behöver tänka annorlunda än när man räknar kalorier. GI värdet indikerar ju hur  blodsockret påverkas, och hänger inte samman med antalet kalorier.

Att påstå att GI bara handlar om att äta rätt sorts kolhydrater & inte om att äta mer fett & proteiner som Anonym (lchf) påstår tycker jag inte stämmer.
    Visst ska man äta rätt typ, men mängden är ju också viktig. I rivstarten (viktminskningsfasen) ska mängden vara mycket lite, medans man senare kan gå över till typ fullkornspasta och dyl.
    Tycker det säger sig själv att man inte bara kan ta bort kolhydraterna utan att ersätta dom med något annat. då är man ju inne på att räkna kalorier.....

Ang matförslag så kommer här några för dig som inte gillar äggröra & liknande:
    *stekt ägg med bacon, keso med skinka,  "plocktallrik" med skinka, salami, mozzarella, tomat & oliver.
     Dessa förslag är bra till frukost.

Mellanmål: keso med bär, avokado med någon fyllning, smoothie, 1 näve nötter, makrill i tomatsås, turkisk yoghurt.

Middag: Jag gör många gånger "vanlig" mat ,men byter ut pastan, potatisen och riset mot quinoa och bulgur, samt grönsaker. Vissa grönsaker har bättre GI värde än andra.
    Även här använder jag hela produkter, dvs grädde ist för matlagningsgrädde osv.

Ett långt inlägg, men jag hoppas det besvarar lite av dina frågor.
    Vad gulligt av dig att komma in Tack

precis som du skriver gör vi vanlig middag här men i stället för potatisen, pastan, riset etc gör vi en sallad till, exempelvis idag åt vi fiskgratäng med sallad (barnen potatis) igår åt vi kycklinggryta med Sallad (barnen ris) i förrgår åt vi lax i ugnen med fetaost "TIPSAR jätte gott" och hade en sallad till

Så det är som jag beskrivit det, det är nu i början som jag tycker det är svårt att veta vad jag ska äta varje dag, dagtid alltså då jag är ensam  hemma
    Minimor 78 vad tycker du om knäckebröd?
    idag åt jag två knäckebröd men en ostskiva på varje? och en kopp kaffe
    Sedan en halv burk keso fetaost/oliver och en avocado
    Sedan visste jag inte vad jag skulle äta så jag tog vaniljyoghurt
    och sist då fiskgratängen som jag skrev

Nu är jag inte överviktig utan vill ner 2-3 kilo men är trött på att det inte händer något och då min man nu skulle testa detta hänger jag på!

Jag letade efter musli i affären idag och den som det stod GI på var nötter i - jag allergisk  vad tar man då?
    Sedan kikade jag efter Finn Crisp och hittade dem men det fanns tre olika jag tog original?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-21 21:27:43 följande:
    Ang müsli/flingor rekommenderar jag Fredrik Pauluns superflingor, fullkornsflingor med kanel. Innehåller inga nötter.

Finncrisp original är "rätt" ....  
    Tack gäller dessa även vid GI då?

Bra att jag köpte rätt då när det gäller Finn Crips, hmm de var ju inte supergoda
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-21 21:34:33 följande:
    Kolla gärna Gi-tabellen så ser du skillnaden mellan olika produkter (bröd tex)! Sök dig till dem med lågt GI!

Länken igen: www.paulun.se/gi_tabeller.aspx 
    Tack
  • Anonym (undrande)

Mer frågor till Minimor 78 Förlåt generad !!

Har du tips på fyllning till avokado?
    Smoothie?
    Nötter tål jag inte?
    Makrill tycker jag inte om?
    Omelett skulle jag kunna tänka mig att göra om jag kommer på någon god fyllning?

Man ska alltså inte vara rädd för fett? Vanlig grädde i maten? fet hårdsost? Hur är det med creme bonjour ostarna? Övrigt fett?

Ojojoj vad frågor, förlåt, men för mig funkar det mycket bättre att få tips och gå efter dem än att jag ska sitta och leta och plocka ihop, då blir jag alldeles förvirrad

Svar på tråden GI hjälp tack!