Inlägg från: Anonym (lchf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lchf)

GI hjälp tack!

Anonym skrev 2012-02-20 08:12:17 följande:
    Hej
    Jag tänkte äta enligt GI, middag känns ganska så lätt, man kan äta kött, fisk, kyckling eller vad det nu är och ha sallad till i stället för pasta, ris och potatis eller bara ta en liten mängd av det jag nämner, eller hur?

Men vad ska man äta under resten av dagen? Jätte svårt tycker jag!
    Som det ser ut nu eller har sett ut, har jag det första på morgonen druckit en kopp välling, tycker det är ett bra och enkelt mål och gott, lägger sig lite varmt i magen med Jag dricker inte vuxenvällingen utan mitt barns välling med päronsmak för jag tycker den är jätte god!
    Sedan har jag nästa mål tagit en kopp kaffe och två smörgåsar, nästa mål en tallrik med
    Ica vanilj youghurt, 1,5 % och Axa musli i.
    Sista målet är då med familjen å kvällen, alltså middag.

Nu innan jag jag vid flertal gånger använt mig av viktväktarna men jag tycker det är så bökigt att hålla på och räkna points.

Snälla hjälp mig, sitter  här nu och är JÄTTE hungrig, vad ska jag äta?
    Ägg på längden o på tvären - innehåller inga kolhydrater alls! Din vällingfrukost kan vara väldigt kolhydratrik!! Likson youghurten.... och mackor är inte bra....du vet väl att bröd bör undvikas?

Steg 1. Läs på alla förpackningar o prioritera alltsom har lägre kolhydratinnehåll än 7 procent.

Stteg 2. Lär dig om snabba resp långssmma kolhydrater och prioritera de senare ....    
  • Anonym (lchf)
    Minimor78 skrev 2012-02-20 09:08:56 följande:
    Finn crisp är små avlånga nästan som knäckebröd.

Ska du äta enligt GI så innebär det mer fett & proteiner & mindre kolhydrater. Om du väljer bort fett fallar alltså hela systemet, då är det inte GI.
    Det är ffa kombinationen fett OCH kolhydrater du ska undvika, allts ät gärna fet sås, men inte ihop med potatis.
    Att du hela tiden är hungrig tyder på att du inte äter som du ska. Med mer protein & fett är du mätt längre.
    PS. ingen säger att du bara får äta 1 ägg, ät flera!

Läs på om hur GI funkar, finns massor på nätet om du inte vill köpa en bok. Annars tror jag det blir svårt för dig.

GI är inte detsamma som lchf. Det senare är massor av fett - vilket inte är prioriterat enligt GI metoden som ju fokuserar på långsamma kolhydrater.

En bra matdag för mig (som är diabetiker och äter lchf) kan vara: morgon: omelett med stekt bacon, lunch quinoa med marinad, grönsaker och oliver. Middag; ugnslax med grönsallad och avokado ....   quinoa är den bästa ersättningen för pasta, potatis, ris ....

När det gäller youghurt som du läst var rekommenderat till flingor så var det helt säkert inte vanlijyoughurt, som är alldeles för sött. (Mjölkprodukter finns dessutom i gruppen snabbaste kolhydrater) Skall du ha youghurt mååstte det vara naturell av ngn sort. Lär dig läsa på förpackningarna om kolhydratinnehåll och välj alltid det med minst antal kolhydrater. Det bröd jag möjligen, någon gång, kan unna mig är polar extrem som, vill jag minnas bara har 28 gr kolhydrater. Det är inte optimalt, men jag vet inget bättre ....  
  • Anonym (lchf)
    Anonym skrev 2012-02-20 09:32:52 följande:
    Jag sökte lite på GI recept nu och fann bla detta:

www.tasteline.com/recept/frukost_med_leverpas...

Där står ju:
    lättmargarin becel??
    mager leverpastej??
    filmjölk lätt??

Ja, och det beror på att GI och LCHF är inte samma sak. Med GI handlar det om långsamma kolhydrater och gärna lite fett ...... vid lchf handlar det om mkt FÅ kolhydrater (oavsett snabba eller långsamma) och gärna mycket fett eftersom lchfmetoden utnyttjar kemin i metabola systemet i kroppen få kolhydrater gör att kroppen använder fett istället ...= går ner i vilkt.
  • Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 11:08:41 följande:
    Puff Puff 

Är det okey med en burk keso fetaost/oliver nu och en avocado ?

Keso är rätt ok och avokado (som jag skrev ovan) .... du vlir förvirrad av detta med GI och lchf som båda handlar om kolhydrater men inte på samma sätt..... med GI finns inte självklar kolhydratransonering (som vid lchf) utan  det handlar om att äta långsamma kolhydrater  som ger längre mättnadskänsla (= man behöver inte äta så ofta o mycket). Havregrynsgröt är ett bra exempel; alldeles för många kolhydrater för att vara ok i lchf, mycket hög mättnadsgrad (pga långsamma kolhydrater) dvs bra GI-kost!
  • Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 15:02:13 följande:
    Men jag har ju bett om GI hjälp vart kommer LCHF in här i tråden??? det är bara du som har skrivit om det?

Nej det var någon annan som påpekade att du gör äta fetare youghurt ..... jag försöker hålla isär begreppen åt dig (och den andra personen) ....
  • Anonym (lchf)

Så, vad exakt är det du undrar över?

Vill du se olika produkters GI-värde, läsa GI-recept etc så är Fredrik Pauluns sidor gra. Du hittar mycket om du googlar på honom.

http://www.paulun.se/gi_tabeller.aspx

• Anonym (lchf)

Du förvirrade själv i din ts för med GI-kost behöver du inte helt undvika potatis, ris o pasta. Det viktiga är att du väljer fullkornsvarianter av pasta och råris, eller möjligen vildris, som innehåller fler fibrer (lägre GI)

• Anonym (lchf)

Ang müsli/flingor rekommenderar jag Fredrik Pauluns superflingor, fullkornsflingor med kanel. Innehåller inga nötter.

Finncrisp original är "rätt" ....  

• Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 22:04:42 följande:
    Åhhh TACK igen ska skriva ut alla dina tips nu!!!!

Sedan måste jag läsa på och lära mig detta som du nämner hela tiden
    "Man får läsa på förpackningarna. En del saker innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater"
    för att kag förstår tyvärr inte, har ju varit inne i viktväktarnas system innan och nu ska jag helt tänka om och tyvärr så förstår jag inte fast du förklarat dum dum i knoppen

På nästan alla förpackningar finns en ihhehållsdeklaration. på änglamarks mellanmjölk står tex:  energi 45 kcal, protein 3,4 gr, kolhydrater 5 gr (varav sockerarter 5 g), fett 1,5 g (varav mättat fett 1,0 gr), fiber 0 gr, natrium, riboflavin, B12 osv .... naturell keso innehåller fler kalorier, mer protein, färre kolhydrater och mer fett ..... Kolhydraterna är snabba i mjölkprodukter men i valet mellan dessa två är keso att föredra (färre kolhydrater än mellanmjölk!) Innehållsdeklarationerna är viktiga men GI står inte utsatt utan man måste veta vad som ger snabba resp långsamma kolhydrater (Långsamma = lågt GI)
  • Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 23:56:15 följande:
    Kikade på den där tabellen nu och fattar ingenting

"OBS: I tabellen nedan används glukos som index, dvs GI=100 för glukos. I en del andra GI-tabeller är vetebröd index och har GI=100, medan det i denna tabell har ca GI=73. GI i denna tabell blir därför lägre än för "vetebrödstabellerna".

??????
    men hur tabellen är konstruerad är rätt oviktigt. Det är svårt att få fram eakta siffror i alla fall. De som kolhydratbantar brukar tex säga att de måste hålla sig mellan 40 - 60 i dagligt intag av kolhydrater. Så orkar inte jag hålla på att räkna. Jag är, som icke insulinbehandlad diabetiker noga med lågt kolhydratinnehåll och öser på med fett men då kör ju jag lchf och inte GI.
  • Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-22 13:13:05 följande:
    Okey så det räcker att jag följer den listan jag fick tips om?

Mest handlar det nog om näringslära, att få in "tänket" och förstå! Och internet är ju en gudabenådad kunskapskälla..... googla! Och söker du recept kan du t.ex. googla på "kolhydratfria muffins". Har inte kollat själv, men helt säkert hitar du sådana!
  • Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-22 14:54:58 följande:
    Rara Minimor78 mer funderingar!!

Okej eller ej? Havregrynsgröt till frukost? med mjölk? Kan inte äta det utan mjölk, vilken mjölk?
    Ost till frukost, på Finn Crisp?
    Åt precis havregrynsgröt nu men kanel, inte gott utan socker   kan man ta lite socker?
    Mycket eller lite smör på smörgås, alltså normalt eller snålt? i mitt fall på Finn Crisp!

idag än så länge kl är 13.30
    mål 1. Tre Finn Crisp med en skiva ost på varje 26%, kaffe med lite mjölk i?
    mål 2. Havregrynsgröt med kanel och mjölk?
    mål 3. En halvburk keso oliv/fetaost med gurka och paprika
    mål 4. Blir rester, lax i ugn med fetaost och sallad

På 6 dagar från 57,8 till 57.1, varav  3 dagar enligt IG ungefär, hmm lite/ bra?
    Har du svårt att klara dig utan söcker - köp naturligt sötningsmedel baserat på Stevia. Finns som sockerkristaller och heter då Rebiana (säls på hälsokosten) Det är dyrt, men mycket koncentrerat. Står det 1 dl socker i ett recept tar jag 1 tsk och tycker det blir likvärdigt. Rebiana innehåller inga kolhydrater o inga kalorier.
  • Anonym (lchf)

Ang gröt så är korngrynsgröt bättre än havregrynsgröt. Korn har lägre GI än havregryn. Bovetegröt är också ett bättre alternativ ....

• Anonym (lchf)

Om du bara skall ner ngt kilo skulle jag nog koncentrera mig på att räkna kalorier ..... det är enklast och bygger på axiomet att vi går ner om vi äter färre kalorier än vi gör av med.

Svar på tråden GI hjälp tack!