• Yogamamman

Ni som har barn som skelar...

..har erat barn utöver skelningen dessutom något synfel?

Våran dotter på 2 år började skela ganska plötsligt för ungefär en dryg månad sedan. När vi ser på gamla foton så kan man konstatera att hon förmodligen haft en latent skelning, som ingen tänkt på, sedan hon var mycket liten (eller t.o.m. från födseln), men nu har detta alltså förvärrats avsevärt. Dottern är prematurfödd, nästan 2 månader, om det kan vara relevant..

Hon skelar i stort sett hela tiden, och det är en inåtskelning på vänster öga.  
    Hon kan fixera båda ögonen och titta "normalt" på väldigt nära håll kortare stunder, men så snart det blir lite avstånd så vänder vänsterögat iväg. Jag har vid några tillfällen provat att hålla för hennes högra öga (det som inte skelar) och då rätar hon upp det skelande vänsterögat och söker min blick med det.

Det finns skelning i släkten på makens sida, hos hans faster och två kusiner (kusinerna har fått hjälp att korrigera detta medan de fortfarande var små).

På BVC vill sköterskan vara optimistisk, säger "det är kanske bara ögonmuskulaturen som inte riktigt hänger med, det kan växa bort.." Vi har fått tid till en ortoptist (heter det så?) i början av april, för bedömning. 

Nu är det dock så att både jag och andra i familjen/släkten har observerat att dottern även kisar med ögonen ibland, och någon gång då och då kan hon lägga huvudet lite på sned när hon tittar på något. Detta, plus det faktum att skelningen alltid är värst när hon tittar på något som är längre bort, gör att jag tycker det luktar översynthet och/eller brytningsfel lång väg.. =\ (jag har själv glasögon, men fick dessa i vuxen ålder).

Någon som har erfarenhet av skelande barn..? :)  

Mamma till Prinsessan E
  • Svar på tråden Ni som har barn som skelar...
  • Liten elak och intelligent

Vår son som är sex år skelar på sitt vänstra öga. Han har det ihop med ett synfel. Han är kraftigt översynt på båda ögonen. +3,25 på höger och +5,25 samt brytningsfel vänster.

• MissGoodie

Min son är snart 10 och fick glasögon då han var runt 3 år. Han skelar enormt utan sina glasögon, men knappt alls när han har dem på.  Han är också översynt, men än mer än förgående talare, han har ca +8,5 på ena och ca 7,5 på andra (även om han blir bättre varenda gång vi går till sjukhuset.... ) Han är dessutom. åh vad heter det, nåt på "a" ... :/

*senil*

MissGoodie skrev 2012-02-20 13:55:03 följande:
    Min son är snart 10 och fick glasögon då han var runt 3 år. Han skelar enormt utan sina glasögon, men knappt alls när han har dem på.  Han är också översynt, men än mer än förgående talare, han har ca +8,5 på ena och ca 7,5 på andra (även om han blir bättre varenda gång vi går till sjukhuset.... ) Han är dessutom. åh vad heter det, nåt på "a" ... :/

*senil*
    Astigmatisk? = Brytningsfel! 

Kan tillägga att min son lapptränar pga sin skelning 
  • Yogamamman
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-20 13:35:18 följande:
    Vår son som är sex år skelar på sitt vänstra öga. Han har det ihop med ett synfel. Han är kraftigt översynt på båda ögonen. +3,25 på höger och +5,25 samt brytningsfel vänster.
    När började er son skela? Eller har han gjort det sedan födseln?

Mamma till Prinsessan E
    Yogamamman skrev 2012-02-20 13:57:54 följande:
    När började er son skela? Eller har han gjort det sedan födseln?
    Man upptäckte hans skelning som är en sk mikroskelning (mindre än 5%) när han inte klarade synkontrollen på BVC vid 5 års ålder och då fick remiss till ögonläkare.
  • Yogamamman
    MissGoodie skrev 2012-02-20 13:55:03 följande:

*senil*
    Astigmatism ja, brytningsfel.. Det har jag också (+översynthet) men jag har ju fått mina synfel i vuxen ålder vad jag vet...känns lite osannolikt att hon skulle kunna ärvt detta i så ung ålder..eller?

Skelade din pojke redan som riktigt liten förresten?
    Mamma till Prinsessan E

Han fick först glasögon för att se om bara det skulle räcka för att  hjälpa hans vänstra öga som han då nästan slutat använda men vid kontroll några månader senare kom  man fram till att han även behöver ögonlapp.

• Yogamamman
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-20 14:00:35 följande:
    Vi hade inte sett skelningen för att den är så himla liten.
    Så har det varit med våran dotter ungefär fram tills för en dryg månad sedan.
    Man kan bara se som sagt på kort att det hela tiden har varit något med vänsterögat! Vi hade inte alls tänkt på det, varken maken eller jag... Men nu blev det plötsligt mycket värre, nästan bara över en helg Obestämd 
    Mamma till Prinsessan E
  • Yogamamman
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-20 14:01:55 följande:
    Han fick först glasögon för att se om bara det skulle räcka för att  hjälpa hans vänstra öga som han då nästan slutat använda men vid kontroll några månader senare kom  man fram till att han även behöver ögonlapp.
    Aha..har det varit lätt att få honom att acceptera lappen..? Det är klart, han är lite äldre än min tjej..går kanske att resonera med lite mer? :)

Hur gör de för att kolla synen på så här små barn (kring 2) förresten? 
    Mamma till Prinsessan E
    Yogamamman skrev 2012-02-20 14:07:04 följande:
    Aha..har det varit lätt att få honom att acceptera lappen..? Det är klart, han är lite äldre än min tjej..går kanske att resonera med lite mer? :)

Hur gör de för att kolla synen på så här små barn (kring 2) förresten? 
    Nej, det var svårt i början. Vi hade bara korta stunder i början men kommer man över gränsen att de faktiskt börjar se bättre så går det lättare. För i början kan det ju också vara svårt för att de helt enkelt ser så dåligt med lappen på att det är riktigt obehagligt. Vår kille såg bara de näst största bokstäverna på syntavlan med lappen på i början så det var klart att han inte ville! Han blev ju halvblind! Det gick åt väldigt många lappar i början för att han tog av dem hela tiden och det går fortfarande åt en del och vi får lirka, förklara och belöna. Det försvåras av att han ahr en autismspektrumdiagnos.

Man droppar i ögat för att förstora pupillerna och så mäter man i en apparat. 
  • MissGoodie

Liten elak och intelligent - Så heter det ja :) Tack!

Yogamamman - Ja, han skelade redan som pytteliten. Jag såg det nog redan när han var runt 1,5, var på läkarbesök nåt halvår senare, men fick till svar "nej, han skelar inte, sluta tramsa" ung. Jag tjatade mig till en ny tid och ett ÅR  senare fick jag tid igen och då fick han glasögon på en sekund. Grr!

Min son hade lapp tre timmar om daegn varannan dag (de bytte lite, ett halvår var det två timmar om dagen varje dag) och guuuud så han led av den där jäkla lappen :( Men han kämpade på. När han fyllde 8 däremot sa de att lappen inte längre skulle fylla någon funktion, så nu behöver han bara glasögonen...

• Jess86

Jag började skela över en natt som treåring. Fick glasögon då jag såg illa på högra ögat, det som skelar alltså. Fick även lapp men det blev för besvärligt, såg ju nästan ingenting på ögat. Men jag önskar att man hade fortsatt kämpa med lappen för nu i vuxen ålder är det för sent att träna upp synen, har kontaktat st. Görans och det man kan göra idag är en ren och skär skönhetsoperation för att räta upp skelningen.

Hoppas det går bra för er! 

MissGoodie skrev 2012-02-20 14:39:29 följande:
    Liten elak och intelligent - Så heter det ja :) Tack!

Yogamamman - Ja, han skelade redan som pytteliten. Jag såg det nog redan när han var runt 1,5, var på läkarbesök nåt halvår senare, men fick till svar "nej, han skelar inte, sluta tramsa" ung. Jag tjatade mig till en ny tid och ett ÅR  senare fick jag tid igen och då fick han glasögon på en sekund. Grr!

Min son hade lapp tre timmar om daegn varannan dag (de bytte lite, ett halvår var det två timmar om dagen varje dag) och guuuud så han led av den där jäkla lappen :( Men han kämpade på. När han fyllde 8 däremot sa de att lappen inte längre skulle fylla någon funktion, så nu behöver han bara glasögonen...
    Undrar vad det är som avgör hur långa stunder man ska ha lappen? Vår son ska han den fem timmar varje dag.
  • 3barnsmamma

Min nu 7åriga dotter såg vi skelade redan som liten bebis. Vet att vi tog upp det på någon läkarkoll vid 6 månader eller 10...

När hon var två fick vi remiss till ortoptist, då hade vi sett under senaste halvåret att det blivit värre, innan gick det lite upp och ner. Hon såg dåligt på nära håll (Vilket vi i och för sig hade svårt att förstå, då hon alltid sett små detaljer i böcker/tidningar) men inte så jättedåligt (kommer ej ihåg siffrorna). Hon fick glasögon och har även övat med lapp upp till två timmar/dag.
    Hon skelade med bägge ögon men mest med ena, och har haft samma syn på bägge ögon. När hon var fem opererades hon för skelningen på ena ögat, och sen dess har det varit bra.

• MissGoodie

liten elak och intelligent - Jag vet faktiskt inte. Dels spelar naturligtvis graden av skelning in, sen är det kanske upp till föräldern och läkaren att avgöra om barnet bäst klarar av långa, men mer sällsynta stunder, eller kortare, men tätare stunder. Min son avskydde lappen ENORMT, så vi valde att ha det långa stunder, men lite mer sällan...

• lisakarolina

Jag vet inte om ni i denna tråden har hört att företaget Smarteyes från och med den 5e mars skänker glasögon till alla barn med synfel oavsett var i Sverige man bor. Alla olika landsting har ju tidigare beslutat om hur mycket (eller lite) i bidrag de ger till detta ändamål. Med detta initiativ kommer många fler barn som är i behov av glasögon men lever i familjer där pengarna inte räcker till att kunna få chansen att se bra, ha lättare för att lära och roligare när de leker.

titta på den här länken för att få veta hur man går till väga och sprid gärna detta till alla som ni tror kan ha nytta av det!

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/smarteyes/pressrelease/view/smarteyes-skaenker-glasoegon-till-alla-barn-mellan-0-och-8-aar-med-synfel-734658

lisakarolina skrev 2012-02-22 14:33:45 följande:
    Jag vet inte om ni i denna tråden har hört att företaget Smarteyes från och med den 5e mars skänker glasögon till alla barn med synfel oavsett var i Sverige man bor. Alla olika landsting har ju tidigare beslutat om hur mycket (eller lite) i bidrag de ger till detta ändamål. Med detta initiativ kommer många fler barn som är i behov av glasögon men lever i familjer där pengarna inte räcker till att kunna få chansen att se bra, ha lättare för att lära och roligare när de leker.

titta på den här länken för att få veta hur man går till väga och sprid gärna detta till alla som ni tror kan ha nytta av det!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/smarteyes/pre...

Vilket fantastiskt initiativ!
Svar på tråden Ni som har barn som skelar...