Ni som har barn som skelar...
..har erat barn utöver skelningen dessutom något synfel?
Våran dotter på 2 år började skela ganska plötsligt för ungefär en dryg månad sedan. När vi ser på gamla foton så kan man konstatera att hon förmodligen haft en latent skelning, som ingen tänkt på, sedan hon var mycket liten (eller t.o.m. från födseln), men nu har detta alltså förvärrats avsevärt. Dottern är prematurfödd, nästan 2 månader, om det kan vara relevant..
Hon skelar i stort sett hela tiden, och det är en inåtskelning på vänster öga.
Hon kan fixera båda ögonen och titta "normalt" på väldigt nära håll kortare stunder, men så snart det blir lite avstånd så vänder vänsterögat iväg. Jag har vid några tillfällen provat att hålla för hennes högra öga (det som inte skelar) och då rätar hon upp det skelande vänsterögat och söker min blick med det.
Det finns skelning i släkten på makens sida, hos hans faster och två kusiner (kusinerna har fått hjälp att korrigera detta medan de fortfarande var små).
På BVC vill sköterskan vara optimistisk, säger "det är kanske bara ögonmuskulaturen som inte riktigt hänger med, det kan växa bort.." Vi har fått tid till en ortoptist (heter det så?) i början av april, för bedömning.
Nu är det dock så att både jag och andra i familjen/släkten har observerat att dottern även kisar med ögonen ibland, och någon gång då och då kan hon lägga huvudet lite på sned när hon tittar på något. Detta, plus det faktum att skelningen alltid är värst när hon tittar på något som är längre bort, gör att jag tycker det luktar översynthet och/eller brytningsfel lång väg.. =\ (jag har själv glasögon, men fick dessa i vuxen ålder).
Någon som har erfarenhet av skelande barn..? :)