• Anonym (Kaffedraken)

    Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!

    Hej alla!

    Min sambo sedan 8 år tillbaka har hamnat i ett sorts missbruk av amfetamin.
    Han tar inte dagligen men däremot flera gånger i månaden. Detta är givetvis ett stort problem för mig/familjen. 
    Han sitter nätterna igenom hemma & pysslar och tror han får gjort massa saker i hemmet (vilket inte stämmer utan blir bara kaos av det hela) eller så är han hos likasinnade vänner nätterna genom.

    Saken är den att han vill sluta med detta och vill inte leva på detta viset. Men mitt i allt detta kaos så blir han liksom "världsmästare" och tror han klarar av allt. Men det går ju inte.

    Som om det missbruket inte räckte så strular han till det såpass mycket att han inleder typ "knullförhållanden" med sk pundarbrudar. 
    Jag har kommit på honom ett par gånger. Han blir förtvivlad,ångrar sig och vill ju absolut inte göra så här mot mig för att han älskar mig bla bla bla. Jag blir lika förkrossad varje gång men förlåter och hoppas på att det inte ska hända igen. Men nu har jag kommit på honom igen.

    Jag känner mig fruktansvärt sviken och dum men jag vet ju att detta är inte min kille i normala fall. Jag älskar honom jättemycket men hur ska man få tillbaka tilliten?
    Hur ska vi komma på fötter igen? Kan vi det? 

     Vill gärna ha goda råd om det finns nån som varit i liknande situation eller vet hur jag kan få hjälp.  

     Hoppas jag inte skrivit för rörigt, jag svarar givetvis på frågor om ni undrar något.
    Det är svårt att få med allt på en gång.. 

     Tack på förhand
               

  • Svar på tråden Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad säger han själv? Anser han sig ha ett missbruk och vill ha hjälp komma ur det?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, han vill inte hålla på. 

    Han går och pratar med en beteéndevetare iom detta. Han i sin tur har ringt runt för att se om det finns möjlighet till hjälp/behandling men får svaret att han inte får plats eftersom det är frivilligt. 

    Jag blir så jävla frustrerad för jag vill vara med honom och vill att vi ska fungera som en normal familj(vi har barn) men kan ju naturligtvis inte acceptera att han är otrogen mot mig om och om igen. Samtidigt som drogen tar bort mer och mer av den mannen jag älskar..
        

       

  • Anonym (Kaffedraken)

    Detta är vanligt bland amfetamin missbrukare när de blir ännu mer beroende så kan de tillfredsställa sig själva så ofta och länge att de får skavsår. Detta är inget vackert missbruk och inte helt lätt att bli fri ifrån men det fysiska beroendet är inte så svårt alls betydligt mindre än av ex nikotin medan det psykiska beroendet är svårare.

    Han ska gå till beroendepsykiatrin i närmaste stad som har ett större sjukhus samt gå till socialen och be om hjälp det finns fler ställen ex bvc om ni har små barn. Du måste dock sätta ner foten ordentligt han kan inte få hålla på och mesa omkring och skylla allt på att han inte får någon hjälp. Amfetamin missbruk av denna grad är inte så djv svårt att sluta med om han verkligen vill och får samtalshjälp.

    Vore det jag skulle jag ge honom en månad är han inte ren då skulle jag flytta med barnen.

    Att tycka synd om honom hjälper ingen allra minst din man. 

    Lycka till och var stark. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Krossad) skrev 2012-02-20 19:35:44 följande:
    Ja, han vill inte hålla på. 

    Han går och pratar med en beteéndevetare iom detta. Han i sin tur har ringt runt för att se om det finns möjlighet till hjälp/behandling men får svaret att han inte får plats eftersom det är frivilligt. 

    Jag blir så jävla frustrerad för jag vill vara med honom och vill att vi ska fungera som en normal familj(vi har barn) men kan ju naturligtvis inte acceptera att han är otrogen mot mig om och om igen. Samtidigt som drogen tar bort mer och mer av den mannen jag älskar..
    Om han menar allvar i det han säger och verkligen är redo att sluta måste han bygga upp ett kontaktnät. Precis som du säger är det svårt att få behandling, och därför är det viktigt att etablerar kontakter med myndigheter, vården etc. Allt som kan tänkas vara ett steg i rätt riktning och alla som kan tänkas ha en tung röst.

    Det är ganska lönlöst att fundera på hur ni ska hitta tillbaka till varann och reparera tilliten så länge missbruket finns med i bilden. Innan han är ren finns det inte mycket utrymme för det.

    Nu vet ju inte jag hur länge han missbrukat, i vilken utsträckning eller om han pundat tidigare. Men amfetamin är en jävlig drog på många sätt. Och avtändningen är fruktansvärd, den kan lätt leda till andra missbruk bara för att lindra.

    Kanske är lätt för mig att säga - men ta barnen och flytta. För deras skull. Sen om du vill ha en relation med honom är upp till dig, men barnen förtjänar inte skiten i sitt eget hem.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era svar.

    Som läget är nu så bor vi i bostadsrätt och jag har kontaktat mäklare som kommer på onsdag. Det är så mycket som måste klaffa känner jag. Det är inte helt lätt att få lägenhet här. Hade jag bara kunnat så hade jag tagit barnen och flyttat men det är ju så mycket som måste lösas. Men jag har i varje fall börjat.

    Hans användning av droger har väl alltid funnits där sen långt innan vi träffades men då var det bara som "partydrog" Och så var det tills typ för 3-4 år sen.

    Sen har vi haft det tufft med ekonomin trots bra betalda jobb, vi har dragit på oss onödiga skulder. Vi borde ha sålt lägenheten för längesen och ordnat upp ekonomin men istället försökte vi kämpa på. Och det var väl i den svängen han började missbruka.. 

    Han går ju hos en beteéndevetare som är "ett straff" för att han blivit tagen med droger(soc blev också inblandade). Där pratar han om allt möjligt som tex sina otroheter. Jag har även varit med på ett möte. 

    Jag vet alla saker jag borde & måste både för min skull och för barnens skull.
    Jag är även medveten om att jag tar hans agerande i försvar ibland fast jag inte borde men det är väl för att försvara mig själv på något sätt till varför jag stannar.. Jag har blivit någon som jag egentligen inte är. Jag är egentligen en tuff tjej som har skinn på näsan. Jag fattar inte vad som har hänt med mig.

    Precis som ni säger så måste han ju själv vilja detta till 100 %         
        

        

  • Anonym (Kaffedraken)

    Usch vilken jobbig sits!
    Bara du kan ju veta om det är värt att kämpa vidare.
    Jag tycker nog inte att du ska vara så dramatisk och bara ta barnen och dra, (så länge som barnen inte far illa)

    Finns ju alltid en anledning till att man tar droger, man flyr från något. Särskilt iom att han inte verkar så beroende utan att han bara gör det ibland utan att det går ut över hans vardag/ jobb. Då har han ju ett väldigt mildt missbruk som inte verkar allt för jobbigt att ta sig ur.

    Om du bestämmer dig för att lämna honom så ska du givetvis inte ha dåligtsamvete. Men iom att han nu håller sig flytande så kan man ju tänka sig att blir han utan dig och barnen så slår det över totalt. Som sagt verkligen INTE ditt ansvar men om du sen ångrar dig och vill hjälpa honom så är det nog svårare då.

    En fråga, hur använder han? Alltså är skjuter han det i venen? Eller snortar han det? Man får ett otroligt mycket starkare sug efter det om man skjuter det i venen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (fd droganvändare) skrev 2012-02-21 07:26:11 följande:
    Usch vilken jobbig sits!
    Bara du kan ju veta om det är värt att kämpa vidare.
    Jag tycker nog inte att du ska vara så dramatisk och bara ta barnen och dra, (så länge som barnen inte far illa)

    Finns ju alltid en anledning till att man tar droger, man flyr från något. Särskilt iom att han inte verkar så beroende utan att han bara gör det ibland utan att det går ut över hans vardag/ jobb. Då har han ju ett väldigt mildt missbruk som inte verkar allt för jobbigt att ta sig ur.

    Om du bestämmer dig för att lämna honom så ska du givetvis inte ha dåligtsamvete. Men iom att han nu håller sig flytande så kan man ju tänka sig att blir han utan dig och barnen så slår det över totalt. Som sagt verkligen INTE ditt ansvar men om du sen ångrar dig och vill hjälpa honom så är det nog svårare då.

    En fråga, hur använder han? Alltså är skjuter han det i venen? Eller snortar han det? Man får ett otroligt mycket starkare sug efter det om man skjuter det i venen.
    Fast skulle min sambo vara otrogen så nog skulle jag dra sådana svek kan man inte köpa.

    Jag tycker med det verkar vara ett drogmissbruk som han borde kunna ta sig ur om han vill därför är det så illa att han inte gör detta kanske är detta mkt mkt allvarligare än vad TS tror.

    Skulle jag missbruka nån gång i veckan och detta ledde till att jag sårade min sambo enormt mkt samt även riskerade körkort, böter, att sambon drar och tar med sig barnen så hade mitt val varit enkelt jag hade slutat med skiten
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (polis) skrev 2012-02-23 05:53:35 följande:
    Fast skulle min sambo vara otrogen så nog skulle jag dra sådana svek kan man inte köpa.

    Jag tycker med det verkar vara ett drogmissbruk som han borde kunna ta sig ur om han vill därför är det så illa att han inte gör detta kanske är detta mkt mkt allvarligare än vad TS tror.

    Skulle jag missbruka nån gång i veckan och detta ledde till att jag sårade min sambo enormt mkt samt även riskerade körkort, böter, att sambon drar och tar med sig barnen så hade mitt val varit enkelt jag hade slutat med skiten
    Svårt att kalla detta ett missbruk, när man några gånger i månaden tar amfetamin.
    Dock visar ju det sig att det förekommer ett par mindre problem med konsumtionen av amfetamin, så vederbörande bör se över sin konsumtion.
    Att folk är otrogna behöver man inga droger till, antingen accepterar att man är monogam eller polygam och detta är ett gemensamt beslut.
    Och accepterar man inte vad sin partners önskan, så finns ju bara en variant och det är att avsluta förhållandet.

    Ser heller inget sexmissbruk, i alla fall inget i vad du TS berättar.
    Bara för det inte är missbruk betyder inte att det inte existerar problem, saken är att det finns olika nivåer från en absolutist till en missbrukare.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Självklart är detta ett missbruk eller t.o.m ett allvarligt beroende och det har redan allvarligt påverkat hans sociala liv. Vilka kriterier nedan tycker du TS att han uppfyller? Det är ju du som lever med honom.

    Det kommer vara tufft TS men stå på dig och enligt min erfarenhet så gör man missbrukaren en stor björntjänst om man blir medberoende och går på vederbörandes manipulationer.

    Gå så fort som det är praktiskt möjligt tills han kan visa att han ordnar upp sitt liv. Känner du dig dock stark och ni kan få hjälp och stöd så stå på dig och hjälp honom ur sitt missbruk det tar kraft men är han den fantastiska människa som du säger kan det vara värt det (kanske) Betänk att det är skillnad på missbrukaren och den verkliga personen som döljer sig därunder. Ställ krav och var konsekvent säger du "detta är sista gången annars lämnar jag dig" då måste du mena detta och lämna honom nästa gång.

     Missbruk är när man upprepat ställer till det för sig p.g.a. en drog. Beroende är när den egna viljan ej längre räcker för att styra intaget.
    Missbruk (DSM-IV):
    Minst ett av följande kriterier under en och samma 12-månadersperiod:
    1. upprepat substansbruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller hemmet
    2. upprepat bruk i situationer där det medför betydande risker för fysisk skada, exempelvis rattfylla
    3. upprepade drogrelaterade problem med rättvisan ("lagen")
    4. fortsatt bruk trots återkommande problem av social natur p.g.a. drogeffekterna,
    5. symtomen har aldrig uppfyllt kriterierna för beroende av aktuella substansen, se nedan.

    Beroende (DSM-IV):
    Minst tre av följande kriterier under en och samma 12-månadersperiod:
    1. tolerans, endera behov av påtagligt ökad mängd för att nå effekt eller minskad effekt vid fortgående bruk
    2. karaktäristiska abstinenssymtom eller fortgående bruk för att hindra sådana
    3. drogen används i större mängd eller under längre tid än vad som avsågs
    4. varaktig önskan att begränsa intaget
    5. mycket tid åtgår för drogbruket
    6. viktiga sociala aktiviteter påverkas
    7. bruket fortgår trots vetskap om skadeeffekterna

Svar på tråden Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!