• Ant3

Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!

Vad säger han själv? Anser han sig ha ett missbruk och vill ha hjälp komma ur det?

• Ant3
    Anonym (Krossad) skrev 2012-02-20 19:35:44 följande:
    Ja, han vill inte hålla på. 

Han går och pratar med en beteéndevetare iom detta. Han i sin tur har ringt runt för att se om det finns möjlighet till hjälp/behandling men får svaret att han inte får plats eftersom det är frivilligt. 

Jag blir så jävla frustrerad för jag vill vara med honom och vill att vi ska fungera som en normal familj(vi har barn) men kan ju naturligtvis inte acceptera att han är otrogen mot mig om och om igen. Samtidigt som drogen tar bort mer och mer av den mannen jag älskar..
    Om han menar allvar i det han säger och verkligen är redo att sluta måste han bygga upp ett kontaktnät. Precis som du säger är det svårt att få behandling, och därför är det viktigt att etablerar kontakter med myndigheter, vården etc. Allt som kan tänkas vara ett steg i rätt riktning och alla som kan tänkas ha en tung röst.

Det är ganska lönlöst att fundera på hur ni ska hitta tillbaka till varann och reparera tilliten så länge missbruket finns med i bilden. Innan han är ren finns det inte mycket utrymme för det.

Nu vet ju inte jag hur länge han missbrukat, i vilken utsträckning eller om han pundat tidigare. Men amfetamin är en jävlig drog på många sätt. Och avtändningen är fruktansvärd, den kan lätt leda till andra missbruk bara för att lindra.

Kanske är lätt för mig att säga - men ta barnen och flytta. För deras skull. Sen om du vill ha en relation med honom är upp till dig, men barnen förtjänar inte skiten i sitt eget hem.
  • Ant3
    Anonym (Krossad) skrev 2012-02-20 21:16:40 följande:
    Jag vet alla saker jag borde & måste både för min skull och för barnens skull.
    Jag är även medveten om att jag tar hans agerande i försvar ibland fast jag inte borde men det är väl för att försvara mig själv på något sätt till varför jag stannar.. Jag har blivit någon som jag egentligen inte är. Jag är egentligen en tuff tjej som har skinn på näsan. Jag fattar inte vad som har hänt med mig.  
    Det låter som ett medberoende, och det är varken konstigt eller ovanligt..

Jag tycker det är skillnad på att bruka och missbruka. Men när det har blivit ett problem i en relation kommer sällan allt upp till ytan, det kan mycket väl vara mer komplicerat än det låter..

Du gillar inte vad som händer och vem han blivit. Och jag gissar att du inte erkänna för dig själv hur mycket han verkligen förändrats och i vilken utsträckning det påverkar er relation. Ibland är förnekelse det som håller hoppet uppe och ger orken att fortsätta.

Han vet att han sårar dig, blir förtvivlad och ångerfull. Därför tror jag inte heller han berättar allt - hur mycket han tar, hur ofta och vad. Jag skulle aldrig lita på att han är hundra procent ärlig mot dig och gör dig helt medveten om situationen.
Svar på tråden Min sambo- en missbrukare av sex/amfetamin?? Hjälp!!