• Julienne

1000 kr för tandläkaren!!!

Var hos tandläkaren. 20 minuter var jag inne. Han kikade med sin lilla spegel och tog röntgenplåtar. För det fick jag betala 527 kr, vilket redan där förvånade mig. Jag hade nämligen kollat folktandvårdens hemsida för priser och där stod det "patient 20-29 år 408:-" Jag fyller 30 i sommar så jag trodde det var det priset som de gick efter. Men nej, det är det KALENDERÅR som man fyller 30 som det ökar i pris. Sen sa han att jag hade lite tandsten, så jag måste till en tandhygienist för att ta bort det. Förut har jag fått tagit bort tandsten vid samma tillfälle, men tydligen inte nu längre. Och det var inte det att det inte fanns tid. Han stod och babblade rappakalja med mig medan han VÄNTADE på röntgen plåtarna. När jag sen frågade i kassan vad tandhygienisten kommer att kosta sa hon 470 kr! Alltså 1000 kr allt som allt! Och vad fick jag för det? Lite röntgen och borttag av lite tandsten!

Visst, jag jobbar heltid, men min man pluggar så vi har det inte så jättefett med pengar. Och 1000 kr gör det väldigt knapert den här månaden.....

• Svar på tråden 1000 kr för tandläkaren!!!
  • Änglatuss

jadu, de är ett råneri att gå till den där käftis!!

skithög bara undersökningskostnad, kul att bli undersökt, nej de ser bra ut säger dom
    och sen när du ska ta bort tandsten, de kommer ta betalt då med.. de kostar ju. sjukt!!

• Lastbilsfarsan

Dessutom är det väl fritt att i stort sätt sätta vilket pris som helst, om det är en privat tandläkare du går till vill säga.

Men visst är det dyrt att gå till tanläkaren men och andra sidan är ju inte utbildnigen heltgratis, för att inte tala om vad en tandläkarstol med all utrustnig och röntgenapparat kostar....

• JsN

Byt tandläkare! Det finns ingen anledning att gå till en tandläkare som man är missnöjd med. Min tandläkare kallade mig före nyår året innan jag fyllde trettio just för att jag skulle få det rabatterade priset. Sätt dig och ring runt (eller gå på rekommendationer frånm vänner) och hitta en tandläkare som känns bättre!

• JsN

LAstbilsfarsan, jag går privat, men till en tandläkare som är kopplad till det offentliga och betalar mindre än vad maken gör på folktandvården.

• Lastbilsfarsan

Personligen skulle jag kolla på privata tandläkare fins faktist dom som är billigare. brukar betala 500:- för undersökning inkl. bilder, ev tandsten och liknande. ungfär lika mycket för ett hål.
    Skulle aldrig gå till folktandvården mer, fast det beror nog på att jag haft en väldigt dålig tandläkare. Svårt att få förtoende för nån som ber en lägga handen på bröstet så att dom ser om man slutar andas under en lagning, dessutom gjorde alltid jävligt ont trots bedövning...

• Heisan

Jag var hos tandis och tog röntgenplåt och fick penicillin utskrivet. Det kostade 180:- Ska tillbaka och dra ut en tand i nästa vecka och det skulle gå på 400:-. Så det går att hitta tandisar som är både bra och inte alltför dyra. Ska kanske tillägga att detta är en privat tandis som jag gick till på rekommendation från en väninna.

• Heisan

Jag var hos tandis och tog röntgenplåt och fick penicillin utskrivet. Det kostade 180:- Ska tillbaka och dra ut en tand i nästa vecka och det skulle gå på 400:-. Så det går att hitta tandisar som är både bra och inte alltför dyra. Ska kanske tillägga att detta är en privat tandis som jag gick till på rekommendation från en väninna.

• Juniphé

Låter lite dumt det där. Normalt så ingår det ju att tdl tar bort tandstenen i underkäksfronten när man är där på undersökning. Så funkar det på de kliniker jag jobbat. (Är tandhygienist själv).

Kolla upp det där. Du hade ju kollat upp priset... kolla på samma ställe om det står VAD som ingår då. Ser du orden "mindre omfattande profylax" någonstans?? I så fall så hade jag iaf gått tillbaka och krävt att tdl också utfört det.

Jag håller med om att det är dyyyyrt att gå till tandvården. Men ofta är det en prioriteringsfråga också.
    Folk lämnar in bilen på service 1-3 ggr/år för x-antal tusenlappar... för bilen den måste man ju ha.
    Men är inte tänderna rätt bra å ha också? Rätt gôtt och slippa ta ur helprotesen efter varje måltid för att skölja av matresterna.

Så jag tycker att under 1000:-/år är en billig försäkring för mina tänder iaf.

• Juniphé

Lastbildfarsan

Det där med handen på bröstet har ju att göra med att om du håller andan så strömmar ju inte syret ut i kroppen och vävnaderna som vanligt. Det innebär att bedövningen inte tar särskilt bra och dessutom att du får mer ont
    Lät på dig ungefär som att du skulle hålla andan tills du blev blå och kollapsade

• LinSam

Så himla dyrt att gå till tandläkaren.
    För två år sen hände detta mig: Det hade lossnat en bit från en tand så jag gick till folktandvården. Frågade i kassan vad det på ett ungefär skulle kosta. Fick till svar att det var svårt att säga. Jag sa att jag måste veta på ett ungefär. Då tog hon fram en prislista och sa att det skulle kosta ca 300-400 kr. Helt ok tänkte jag och bokade en tid.

De lagade tanden utan bedövning (är spruträdd). Det tog ca 4-5 min allt som allt. Snabbt och smidigt.
    Väl i kassan vill de ha 850 kr. Jag sa att de hade sagt 300-400. Hon i kassan sa då att det var svårt att veta innan. Fick betala 850 kr. Jag var erbetslös vi tillfället så jag hade inte råd igentligen. Hade struntat i att laga om jag visste vad det i slutändan skulle kosta. Kommer aldrig mer att gå till folktandvården. 200kr/min = BRA BETALT
    Går till privat nu och hon är såååååå mycket trevligare. Mån om sina kunder.

Svar på tråden 1000 kr för tandläkaren!!!