• Amanda01

Snål pojkvän

Jag och min pojkvän är båda 31 år, vi har varit tillsammans i 1,5 år och jag har ett problem som påverkar vår relation mkt negativt och som jag går runt och mår dåligt över. Han är otroligt snål. Ändå tjänar han mer än dubbelt så bra som mig. Det känns som han värderar sina pengar högre än mig och det gör att jag upplever det som att han inte älskar mig. Han bjuder aldrig på fika när vi är ute, köper inte present eller blommor på alla hjärtans dag, julafton eller på vår årsdag.  På min födelsedag när vi var ute o åt fick jag själv betala för min egen födelsedagsmiddag osv, osv. Detta låter inte rimligt för mig, men är en otroligt svår sak att ta upp för mig. Jag kräver ju inte av honom att han ska springa och köpa grejer för mig hela tiden, men det handlar om att det känns som om jag inte är värdefull för honom. Och det känns som om han inte menar allvar med mig (vilket han säger att han gör, men visar det inte.)

Det har gått så långt att jag funderar på att göra slut, för som jag upplever det är detta ett problem jag inte vill dra med mig i resten av vårt förhållande. Det här är ju sån han är. Och ta upp det, hur gör jag det? Han verkar fullständigt omedveten om hur hans beteende sårar mig och vilka konsekvenser det får. Så jag står mellan valet att gå, och valet att ta upp det, såra honom och kanske skapa ännu mer problem för oss och att det tar slut iallafall. Jag älskar honom men det känns inte som att han älskar mig. Hur gör jag?
  • Svar på tråden Snål pojkvän
  • Amanda01

Tack för era svar. Ja, jag håller med, visst är det så att han har rätt att få veta varför jag vill göra slut. Vi har ett flertal gånger haft diskussioner om att han är dålig på att visa känslor, vilket han är medveten om och säger att han är ledsen över. Mendet blir inte mycket mer än så. Och jag vill inte bli en tjatmoster. Att tjata sig till kärlek funkar ju inte. Jag har sagt att det betyder mkt för mig att han visar att jag är betydelsefull, att han bekräftar mig på olika sätt, både när vi är ensamma men även inför andra människor, vilket han också är dålig på, Han känns överlag väldigt passiv och nu, såhär efter 1,5 år hade jag förväntat mig att det skulle hända lite mer mellan oss. När jag konfronterar honom ang sitt engagemang för oss så säger han att han tycker väldigt mkt om mig o ser vår relation som långsiktig. Men det KÄNNS ju inte, och det SYNS ju inte. Han gör mig väldigt osäker helt enkelt. Jag har tidigare fått rådet att acceptera honom som han är eller lämna honom. Är det så enkelt?

• Amanda01

Han visar att jan tycker om mig genom att ge komplimanger, diska, laga mat och ge mig massage om jag har ont i ryggen, kort och gott. Det låter kanske som att jag är bortskämd nu, men han köper alltid presenter till sin familj när de fyller år. Till saken hör att jag är student och har helt enkelt inte speciellt mkt pengar att överösa honom med. Annars skulle jag göra det, för att se om han skulle fatta.. Jag köpte en julklapp till honom och han sa att han kände sig dum som inte hade nån till mig, och att han skulle "gottgöra mig". Konstigt ordval, men hursomhelst blev det inget av det. Däremot köper han dyra kläder till sig själv, åker på semester med sina vänner etc. Jo, jag älskar honom. Men jag måste se en framtid med den jag är tillsammans med. Jag har svårt att se hur vi ska ha ett fungerande hushåll med familj när han bara lägger pengar på sig själv..

• Amanda01
    OlleOlle: Jag håller med dig om mycket i det du skriver. Jag skulle inte ens gilla att bli överöst med kärleksgåvor och det var inte heller det jag skrev. Själv går jag ut och fikar ca en gång varannan månad. Lagar lunchbox varje dag, har inte ätit ute på fyra månader, sedan min födelsedagsmiddag med killen.
    Det är inte pengarna det handlar om här utan GESTEN. Att vara sparsam är en fin egenskap tycker jag, men det är inte samma sak som att vara snål. Som det ser ut nu kan jag inte ens tänka mig att köpa ett hus med denna mannen, av just den anledningen. Och Olleolle, jag slösar aldrig med pengar. Inte ens vid “speciella tillfällen” som du kallar det. Att köpa en kopp kaffe till sin flickvän för 20:-, en ros för 40:-, ett enstaka biobesök, eller varför inte en hemlagad frukost på sängen en söndag? Det är inte att SLÖSA. Det är att vårda ett förhållande.
    Jag är ingen Golddigger, jag vill tjäna mina egna pengar, göra egen karriär och skulle aldrig acceptera att på något sätt bli beroende av någon annan.

LekkerDing och alla ni andra, tack för stödet och bekräftelsen! Min kille är inte ens student. Han tjänar 30 000:- MER i månaden än vad jag gör. Men jag har uppvaktat honom på hans födelsedag, och vid jul, och vi delar allting lika vid eventuella inköp. Hade han själv varit student så hade jag haft större förståelse för hans beteende.
Svar på tråden Snål pojkvän