• Amanda01

Snål pojkvän

Jag och min pojkvän är båda 31 år, vi har varit tillsammans i 1,5 år och jag har ett problem som påverkar vår relation mkt negativt och som jag går runt och mår dåligt över. Han är otroligt snål. Ändå tjänar han mer än dubbelt så bra som mig. Det känns som han värderar sina pengar högre än mig och det gör att jag upplever det som att han inte älskar mig. Han bjuder aldrig på fika när vi är ute, köper inte present eller blommor på alla hjärtans dag, julafton eller på vår årsdag.  På min födelsedag när vi var ute o åt fick jag själv betala för min egen födelsedagsmiddag osv, osv. Detta låter inte rimligt för mig, men är en otroligt svår sak att ta upp för mig. Jag kräver ju inte av honom att han ska springa och köpa grejer för mig hela tiden, men det handlar om att det känns som om jag inte är värdefull för honom. Och det känns som om han inte menar allvar med mig (vilket han säger att han gör, men visar det inte.)

Det har gått så långt att jag funderar på att göra slut, för som jag upplever det är detta ett problem jag inte vill dra med mig i resten av vårt förhållande. Det här är ju sån han är. Och ta upp det, hur gör jag det? Han verkar fullständigt omedveten om hur hans beteende sårar mig och vilka konsekvenser det får. Så jag står mellan valet att gå, och valet att ta upp det, såra honom och kanske skapa ännu mer problem för oss och att det tar slut iallafall. Jag älskar honom men det känns inte som att han älskar mig. Hur gör jag?
  • Svar på tråden Snål pojkvän
  • Tittij

Du måste ju hålla med om att det mest sjyssta är att först ta upp det med honom, innan du ev gör slut. Då får han ju en chans att göra nåt åt det. Om han inte vill ändra på sig så kan du ju självklart göra slut, men ge honom en chans först!

Sen kommer du säkert på en del påhopp om att kärlek inte visas i materialla ting, gissar jag. Men jag förstår din känsla fullkomligt. Självklart vill man känna sig uppskattad och bli överraskad då och då. Behöver inte vara stort och dyrt. Mitt ex till exempel jobbade sent. När jag kom upp på morgonen och skulle ta min matlåda och gå till jobbet låg det ofta en liten tablettask på matlådan. Såna småsaker gör att man känner sig älskad och sedd och fick iallafall mig att må bra hela dagen

• Khaleesi

Jag förstår att det är svårt att ta upp det utan att låta som en golddigger, men han gör ju flera kardinalfel som inte bara har med ingrodda könsroller att göra. Till exempel så bjuder man inte ut någon på födelsedagsmiddag och låter födelsedagsbarnet betala!

Har du frågat honom hur man hanterade födelsedagar (och andra högtider där det är brukligt att man ger varandra presenter) i hans familj när han växte upp? Berätta att det känns jobbigt för dig att han inte ens lever upp till gängse sociala normer, som att uppvakta den man har kär då och då. Han förstår kanske inte att hans beteende sårar dig. 

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym

Men urk!
    Har de ens med pengar att göra..jag bjuder för att man är generös och tycker om ngn..

• Anks

:S jobbigt det måste kännas! Har en fundering, har du någon gång gett honom något eller bjudit på middag eller liknande? Jag menar inte att bara för att du inte gör det så behöver inte han heller utan undrar hur han beter sig när någon gör något för honom? 

• Makrame

Jag hade inte kunnat vara tillsammans med någon med det synsättet på pengar. Om du verkligen gillar honom kan du kanske pika lite snyggt genom att vara övergenerös mot honom med presenter och middagar etc. Fattar han inte då är det nog nåt som saknas hos honom...

• Amanda01

Tack för era svar. Ja, jag håller med, visst är det så att han har rätt att få veta varför jag vill göra slut. Vi har ett flertal gånger haft diskussioner om att han är dålig på att visa känslor, vilket han är medveten om och säger att han är ledsen över. Mendet blir inte mycket mer än så. Och jag vill inte bli en tjatmoster. Att tjata sig till kärlek funkar ju inte. Jag har sagt att det betyder mkt för mig att han visar att jag är betydelsefull, att han bekräftar mig på olika sätt, både när vi är ensamma men även inför andra människor, vilket han också är dålig på, Han känns överlag väldigt passiv och nu, såhär efter 1,5 år hade jag förväntat mig att det skulle hända lite mer mellan oss. När jag konfronterar honom ang sitt engagemang för oss så säger han att han tycker väldigt mkt om mig o ser vår relation som långsiktig. Men det KÄNNS ju inte, och det SYNS ju inte. Han gör mig väldigt osäker helt enkelt. Jag har tidigare fått rådet att acceptera honom som han är eller lämna honom. Är det så enkelt?

• Mavios

Svårt, det där med gåvor och deras känslomässiga värde. 
    Brukar du ge honom något på de nämnda dagarna? Eller har ni inte pratat om det alls? Köper han presenter till exempelvis föräldrar/syskon när de fyller år. Vad har han för inställning till presenter över huvud taget.
    GÖR han något extra för dig någonsin?
    Min man är inte världsbäst på presenter även om han stundtals glimmar till ordentligt. Däremot är han suverän på att få mig att känna mig älskad ändå. Varje morgon ser han till att hans eget murmeldjur (jag är inte särskilt pratig eller alert på morgonen) får en kopp te och om det är  snö/is ute är min bil alltid varm ändå för att nämna några av de saker han gör för att han tycker om mig. Han både ser och uppskattar det jag gör för honom och säger det till mig. På så vis mår jag inte heller dåligt om han skulle råka glömma vilken dag det är. Är det viktigt för mig, talar jag om det i förväg och det rekommenderar jag dig också att göra. Det som känns viktigt behöver man prata om. Han kanske inte ens har insett vad viktigt det är för dig med en gåva de här dagarna eftersom det för honom inte betyder någonting. Kommunikation är A och O.

• Anonym

Men ts, du älskar ju inte honom som han är... Kanske bör du börja spela med öppna kort och informera honom om vad du känner och vill.

• Anonym
    Amanda01 skrev 2012-02-21 10:30:31 följande:
    Tack för era svar. Ja, jag håller med, visst är det så att han har rätt att få veta varför jag vill göra slut. Vi har ett flertal gånger haft diskussioner om att han är dålig på att visa känslor, vilket han är medveten om och säger att han är ledsen över. Mendet blir inte mycket mer än så. Och jag vill inte bli en tjatmoster. Att tjata sig till kärlek funkar ju inte. Jag har sagt att det betyder mkt för mig att han visar att jag är betydelsefull, att han bekräftar mig på olika sätt, både när vi är ensamma men även inför andra människor, vilket han också är dålig på, Han känns överlag väldigt passiv och nu, såhär efter 1,5 år hade jag förväntat mig att det skulle hända lite mer mellan oss. När jag konfronterar honom ang sitt engagemang för oss så säger han att han tycker väldigt mkt om mig o ser vår relation som långsiktig. Men det KÄNNS ju inte, och det SYNS ju inte. Han gör mig väldigt osäker helt enkelt. Jag har tidigare fått rådet att acceptera honom som han är eller lämna honom. Är det så enkelt?
    Där fick jag ännu ett tecken på det jag alltid tänkt: Snål med pengar = snål med känslor, omtanke mm.

Ja det är så enkelt och samtidigt såååå svårt! Du måste antingen acceptera honom som han är eller lämna honom. Har ni redan diskuterat det andra så vet jag inte om det ens är nån ide att dra upp snålheten.
  • Impartial

Trist inställning från din pojkväns sida. Jag hade nog inte fixat det. Men det är klart att du ska ta upp det till diskussion en gång till innan du gör slut.

Svar på tråden Snål pojkvän