• Anonym

Snål pojkvän

Men urk!
    Har de ens med pengar att göra..jag bjuder för att man är generös och tycker om ngn..

• Anonym

Men ts, du älskar ju inte honom som han är... Kanske bör du börja spela med öppna kort och informera honom om vad du känner och vill.

• Anonym
    Amanda01 skrev 2012-02-21 10:30:31 följande:
    Tack för era svar. Ja, jag håller med, visst är det så att han har rätt att få veta varför jag vill göra slut. Vi har ett flertal gånger haft diskussioner om att han är dålig på att visa känslor, vilket han är medveten om och säger att han är ledsen över. Mendet blir inte mycket mer än så. Och jag vill inte bli en tjatmoster. Att tjata sig till kärlek funkar ju inte. Jag har sagt att det betyder mkt för mig att han visar att jag är betydelsefull, att han bekräftar mig på olika sätt, både när vi är ensamma men även inför andra människor, vilket han också är dålig på, Han känns överlag väldigt passiv och nu, såhär efter 1,5 år hade jag förväntat mig att det skulle hända lite mer mellan oss. När jag konfronterar honom ang sitt engagemang för oss så säger han att han tycker väldigt mkt om mig o ser vår relation som långsiktig. Men det KÄNNS ju inte, och det SYNS ju inte. Han gör mig väldigt osäker helt enkelt. Jag har tidigare fått rådet att acceptera honom som han är eller lämna honom. Är det så enkelt?
    Där fick jag ännu ett tecken på det jag alltid tänkt: Snål med pengar = snål med känslor, omtanke mm.

Ja det är så enkelt och samtidigt såååå svårt! Du måste antingen acceptera honom som han är eller lämna honom. Har ni redan diskuterat det andra så vet jag inte om det ens är nån ide att dra upp snålheten.
  • Anonym
    Ramborg Persdotter skrev 2012-02-21 13:49:32 följande:
    Skulle du låta personen som fyller år betala sin middag själv om ni var ute och åt? Snååålt!

Födelsedagspresent, julklapp och någon fika, som det handlar om här, är inte för mycket begärt tycker jag. Det är en social accepterad och utbredd sedvänja.

Jag förstår att TS känner oro inför ev framtida familjebildande.
    Ts har inte gått klart sin utbildning, skaffat stadig inkomst och är självständig (om än i ett förhållande) än så det är väl inte riktigt aktuellt att planera familj kan jag tycka. Man måste själv ha möjligheter att försörja sig och de barn man (planerar) skaffar om det skulle vara så det skulle vara konstigt om ts inte ville ha en stabil grund först tycker jag.
  • Anonym
    Ramborg Persdotter skrev 2012-02-21 14:33:21 följande:
    TS förklarar att hon inte önskar att bli överöst med gåvor. ...och jo, att folk fikar är en mycket vanlig företeelse i vårt land. Även födelsedagspresenter och julgåvor. Jag kan inte se att det finns tendenser att TS vill bli bortskämd med gåvor och är en golddigger. ...vi vet inte heller vem som tog initiativ till middagen. Det får TS svara på. Jag tycker i alla fall det är snålt att en partner som tjänar bra, inte kan bjuda på en fika eller ge en födelsedagspresent.

Klart att man bör ha studerat färdigt och stå på egna och ha en vettig inkomst innan familjebildande, men ändå... Om TS upplever sin partner snål nu, så skulle jag fundera på hur en ev framtid skulle bli ekonomiskt. Även längre fram när hon har studierna avklarade och TS har fått jobb. Blir han mannen som kommer lägga mycket pengar på egna dyra hobbies, men inte vill lägga pengar på familjen? Tänker han täcka upp för TS förlorade inkomst om de får barn och hon är hemma? Osv... Det är frågor som väcks för mig.
    Kanske har ts och killen inte gett varandra presenter från början så kanske tror han att ts och han inte ska ge varandra något. Bjöd killen ut ts på födelsedagen?

Varför skulle bara ts vara hemma? De är väl två om att få barn den dagen, och två som har gemensamt ansvar att försörja den familj de väljer att ha?
  • Anonym

Haha, det låter nästan som att vi delar pojkvän. Han kanske lever ett dubbelliv?

Nej, men ärligt talat. Min sambo är likadan. Jag å andra sidan är mycket generös och pga denna "inställningskrock" så föll det sig så att jag ofta betalade för honom trots att jag tjänar hälften så mycket och dessutom har barn att försörja. Tillslut tröttnade jag och blev sur. Förklarade att det inte var rimligt att jag alltid skulle lägga ut med MER än honom under de omständigheterna. Han förstod. Det är nämligen inte så att han är elakt-snål, utan tycker bara det svider att bli av med pengar. Jag antar att det är någon knäpp oro han har, eftersom han faktiskt inte har det dåligt ställt. En sån inställning kan nog ha sin grund långt tillbaka i barndomen.

Min sambo har också lättare att läcka pengar till kompisar än till mig. Jag vet inte varför, men eftersom de har känt varandra mycket längre så har de kanske ett mer etablerat givande och tagande sinsemellan.

Bor ni tillsammans? Jag, som förr hellre gav än fick, har fått bli hård på att dela lika vid gemensamma inköp. Det är trist, men enda sättet att inte bli ruinerad.

Ang födelsedagspresenter och julklappar så har han faktiskt aldrig låtit bli att ge mig någon - men för min del så kan jag "glömma" en present om jag inte vet vad jag ska ge. Jag får liksom inte till något bra och så rinner det ut i sanden. Kan det vara så för din kille?  Isf brukar det bli bättre ju längre kan känt varandra. Jag och min brukar ofta höra med varandra inför t.ex. jul eller alla hjärtans dag, om vi ska ge något eller göra något.

Jag trodde verkligen aldrig att min sambo skulle ge mig något spontant. Det kändes inte som hans grej att göra, men på vår tvåårsdag så fick jag faktiskt en ros. Så tillslut hände det.

• Anonym

TS det skulle kunna va jag som skrivit ditt inlägg, min sambo är precis likadan. Jag förstår hur du känner man vill ju att pojkvännen ska visa uppskattning och kärlek! 
    Men precis som du känner tycker jag också att det är jobbigt att ta upp med sambon allt för många gånger för som du sa man vill ju inte tjata sig till kärlek. Det är en svår situation och jag funderar också på att lämna min pojkvän... Tyvärr har jag inga direkta idéer på hur du ska lösa denna svåra situation :(

• Anonym

han kanske är väldigt "ekonomiskt lagd"?

har en bekant som helt automatiskt alltid har en miniräknare i huvudet. Tex kan han bli jättenöjd om han får tag i ett speciellt magasin billigare genom att själv importera den från tex England än att köpa den i tidningsbutiken hemma. Då räknar han raskt ut hur mycket han tjänat på saken. Denna person kan helt klart uppfattas som snål men jag tror det bara är sån han är, pengar är viktigt för honom.

Tror det är svårt att få den typen av person att tänka annorlunda. vet inte om TS kille platsar i samma kategori men låter inte helt otroligt

Svar på tråden Snål pojkvän