• millchan

Vit substans???

Hej min dotter har nyligt gjort ett MR och har nu fått ett vagt svar på resultatet!
    Läkaren på hab berättar att hon har mindre vit hjärnsubstans än vad hon borde ha och att hon har små systor i hjärnan!
    Vad kan detta innebära, nån som har fått ett sånt resultat när ni gjort mr på erat barn?
    Läkaren på hab skulle ta kontakt med neurologerna som kollat igenom hennes mr bilder och försöka få bättre svar på vad som försigår i vår dotters hjärna så jag väntar på ytterligare svar men vill gärna höra om det är nån här inne som vet nåt om just mindre vit hjärnsubstans!

Tacksam för alla svar, en orolig mamma till en 2åring´och en 6åring!     

• Svar på tråden Vit substans???
  • Little Ms Chatterbox

TS, jag vet knappt något alls om tuberös skleros. En släkt i släktens, släktingar har det här, ena har knappt något och andra har autism, epilepsi och utvecklingsförsening eller vad det heter, hen är vuxen och ligger på under en 2-åring i utvecklingen. Hen har tillsyn av personal 24*7. Jag harbara hört det här om vita fläckar (plack) på hjärnan men vet inte vad det innebär för diagnosen i sig och de andra diagnoserna runt. Det kanske inte alls stämmer in för övrigt på ditt barn. Hoppas du snart får svar och är något bra/mindre allvarligt för er.

• millchan
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-27 12:38:11 följande:
    TS, jag vet knappt något alls om tuberös skleros. En släkt i släktens, släktingar har det här, ena har knappt något och andra har autism, epilepsi och utvecklingsförsening eller vad det heter, hen är vuxen och ligger på under en 2-åring i utvecklingen. Hen har tillsyn av personal 24*7. Jag harbara hört det här om vita fläckar (plack) på hjärnan men vet inte vad det innebär för diagnosen i sig och de andra diagnoserna runt. Det kanske inte alls stämmer in för övrigt på ditt barn. Hoppas du snart får svar och är något bra/mindre allvarligt för er.

Nå vita fläckar (plack) har jag inte hört nåt om i vår dotter utan att hon saknar en del vit substans "myelin" i hjärnan och att hon har små systor i hjärnan!
    Läste lite om skador som hade bådeoch och hittade en sida som stämde överens med våra barn som heter 22q13 deletionssyndrom!
    Men som sagt man läser och spekulerar en hel del trots att man inte vet riktigt vad man söker efter!

• Frosk

Vår dotter fick en hjärnblödning under graviditeten och till följd av den så har hon mindre vit substans än normalt. Läkaren sa att det kan påverka hjärnans bansystem och får hon problem så drabbar det troligtvis synen och/eller motoriken i benen. Nu tre år senare så kan vår dotter fortfarande inte gå. Hon känner inte riktigt hur hon gör med sina ben och fötter. Förhoppningsvis så lär hon sig, men det är lång väg dit. Nu har vår dotter även downs syndrom så hon har även problem med överrörlighet och låg muskeltonus som försvårar det ytterligare för henne.

Hur har det gått för er? Har du fått nån mer information så dela gärna med dig! Detta var besked som vi fick när dottern föddes, men jag grubblar fortfarande mycket över det.

• millchan
    Frosk skrev 2012-03-01 12:04:01 följande:
    Vår dotter fick en hjärnblödning under graviditeten och till följd av den så har hon mindre vit substans än normalt. Läkaren sa att det kan påverka hjärnans bansystem och får hon problem så drabbar det troligtvis synen och/eller motoriken i benen. Nu tre år senare så kan vår dotter fortfarande inte gå. Hon känner inte riktigt hur hon gör med sina ben och fötter. Förhoppningsvis så lär hon sig, men det är lång väg dit. Nu har vår dotter även downs syndrom så hon har även problem med överrörlighet och låg muskeltonus som försvårar det ytterligare för henne.

Hur har det gått för er? Har du fått nån mer information så dela gärna med dig! Detta var besked som vi fick när dottern föddes, men jag grubblar fortfarande mycket över det.

Hej Frosk och välk9ommen in i tråden!
    Har faktiskt funderat på hjärnblödning under graviditeten men borde det inte ha märkts nåt redan då hon föddes?
    Har din dotter systor i hjärnan också?
    Vi har inte fått nåt svar ännu, har mailat läkaren men inte fått nå svar!
    Förstår att du grubblar det har jag gjort dgligen i 6års tid!    
  • Frosk

Hade man inte sett avvikelserna i hjärnan på ett sent ul så hade vi aldrig vetat nåt om det. Det var tal om att operera in em shunt men det behövdes aldrig som tur var. Jag har beställt hennes journal från neotiden nu så jag ska se om jag kan bli nåt klokare av den.

• millchan
    Frosk skrev 2012-03-02 16:51:12 följande:
    Hade man inte sett avvikelserna i hjärnan på ett sent ul så hade vi aldrig vetat nåt om det. Det var tal om att operera in em shunt men det behövdes aldrig som tur var. Jag har beställt hennes journal från neotiden nu så jag ska se om jag kan bli nåt klokare av den.
    Hur märkte dom att hon hade hjärnblödning i magen på dig?
    Vad har dom sagt om hennes framtid?
    Kostar det nåt att beställa journalen, Grabben jornal om jag ska ha allt blir nog över en hal meter från golvet!  
  • Tiger201008

Hej har en kille på 1 1/2 som föddes med olika missbildningar o han har lite mindre av den vita hjärmsubstansen o han har 4 systor i huvudet. Jag har fått svar på det att det kan vara för att han var flrtidigt född o att hjärnan inte var färdig utvecklad, vi väntar på en ny mr. Min son har fel på kromosom X, 5 i världen som har det o den äldsta är 6 år. Han har peg för han kan i te svälja, han är muskelsvag o sen i utvecklingen. Jag har inte fptt direkta svar angående den vita hjärnsubstansen.

• millchan
    Tiger201008 skrev 2012-03-02 20:00:22 följande:
    Hej har en kille på 1 1/2 som föddes med olika missbildningar o han har lite mindre av den vita hjärmsubstansen o han har 4 systor i huvudet. Jag har fått svar på det att det kan vara för att han var flrtidigt född o att hjärnan inte var färdig utvecklad, vi väntar på en ny mr. Min son har fel på kromosom X, 5 i världen som har det o den äldsta är 6 år. Han har peg för han kan i te svälja, han är muskelsvag o sen i utvecklingen. Jag har inte fptt direkta svar angående den vita hjärnsubstansen.

Välkommen in i tråden!
    Har ni nåt namn på diagnosen?
    Vad kan din son i dagsläget, kan han sitta mm?

Vi har i dag varit till ögonläkaren för att se om Yunas ögonnerver funkar som dom ska och det gjorde dom så inget fel där!
    Ögon läkaren misstänkte att hon har nåt som heter Leukomalaci som är en synskada i huvudet om jag förstog det rätt!     
  • Tiger201008

Nä det finns inget namn för det ör bara 5 barn i världen som har detta kromosomfel. Nä han kan inte riktigt sitta än o han kan inte riktigt stödja på benen. Han gör inte många ljud ifrån sig heller så nu vill dom att vi skall börja med tecken. Synen är han sen med. Men han ser. Som man kan se på dessa barn är att dom ör sena i utvecklingen. Vi får vänta o se hur han kommer utvecklad. Mycket jobbigt att inte få veta hur hans liv kommer bli.

• millchan
    Tiger201008 skrev 2012-03-07 15:31:19 följande:
    Nä det finns inget namn för det ör bara 5 barn i världen som har detta kromosomfel. Nä han kan inte riktigt sitta än o han kan inte riktigt stödja på benen. Han gör inte många ljud ifrån sig heller så nu vill dom att vi skall börja med tecken. Synen är han sen med. Men han ser. Som man kan se på dessa barn är att dom ör sena i utvecklingen. Vi får vänta o se hur han kommer utvecklad. Mycket jobbigt att inte få veta hur hans liv kommer bli.
    Kan skriva under på det sista du skrev att det är jätte jobbigt att man inte vet hur våra barns liv kommer att bli!

Vi fick papper ifrån läkaren i dag för dottern men blev inte ett dugg klokare, hennes bilder på mr kommer att gås igenom en gång till av en röntgendoktor den 14/3 sen vet jag inte när jag kommer att få svar på det! 
    Däremot så har vi fått ass läkarintyg så nu ska det sökas ass timmar för henne!

Hatar att inte veta vad det är som knasar sig med våra barn, blir typ knäpp i skallen! Skrikandes   
Svar på tråden Vit substans???