• Anonym

Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...

Mitt barn är visserligen 1½ år, men oj vad jag känner igen mig!

Jag tycker att man har ansvar för sina barn, och i det ingår att om en relation inte fungerar och det är kört så ska man inte stanna för att man har barn ihop.  Jag vill inte att mina barn ska växa upp med detta, jag vill inte att de ska tro att det så man ska behandla sin partner, jag vill inte att de behandlar sina framtida flickvänner så.
     Ibland kan det vara att ta sitt ansvar genom att lämna en dålig relation.  Det tog mig ett år att inse detta, har klamrat mig fast vid att vi "ska" hålla ihop för att i har barn.  

• Anonym

Jag lämnade min pappan till mitt barn då min hon var 10 månader, situationen var då ohållbar.. Vårat liv såg precis ut som det du trådskrivaren beskriver... 
    ¨
    Vi har bott isär nu i ca 1,5år och i början var jag helt säker och trygg i mitt beslut.. för det livet vi hade då gick inte att leva, vi mådde alla 3 så otroligt dåligt.. men nu när jag ser det med andra ögon och vi kommit ifrån allt det så vill jag ge det en chans till. Jag har inte kunnat släppa tanken på att vi 3 ska vara en familj.. samtidigt som jag är livrädd att allt ska falla tillbaka till det som vi livde i då och att våran dotter som nu är 2 år kommer att komma till ännu värre skada då hon är äldre och förstår mer...

Jag vet inte ens om han vill det, försöka igen.. men jag kan inte släppa tanken på det och ska försöka ge det allt! 

• Anonym

I mitt förhållande så var det, som brukligt verkar det som, tjejen som gjorde slut när vår dotter var 4,5 månad gammal. Vi hade redan en son på nästan 4 år då och hon påstod att hon gått och tänkt på att göra slut i 1,5 år.
    Hon var så bestämd att familjeterapeut endast skulle användas till att jag skulle förstå att det var slut.

Personligen är jag en sån person som hellre kämpar och är lojal men vet man inte att det finns några problem medans den andra går och stör sig på allt man gör så har man inte mycket av en chans.

För att driva spiken i kistan så var tjejen otrogen också med en arbetskamrat och hon inledde ett längre förhållande med honom trots att han var upptagen.

För vänner och bekanta hette det att jag var dum mot barnen och lat.
    Ingen förstår varför vi nu har växelvisboende medan jag studerar heltid på högskola ifall jag är så lat, inkompetent och hemsk mot barnen.

Jag tror att nyckelordet för alla förhållanden är kommunikation.
    Hur en människa beter sig är mycket viktigt men ibland vet folk inte om vilken idiot de är och ibland är killar idioter för att de är svartsjuka mot sina barn.

I de skiljsmässopar jag mött så har ingen hittat en ny drömpartner som varat utan det har hållt i ett år eller så tills någon tröttnat igen och så rivs allt upp för barnen igen.

Kanske finns det en större variation som jag missat. Jag hoppas på det.

• Anonym
    Anonym (i separation) skrev 2012-03-18 21:34:47 följande:
    Sedan kan man se på det ur en annan synvinkel, är det en sådan relation/förhållande som man vill att ens barn ska "uppfostras" i, att så ska en relation vara? Att ett barn växer upp i en dålig relation ger barnen en bild över hur en relation ska vara, att man ska "stå ut", att en relation inte ska vara kärleksfull och att vi eller de inte är värda mer. Kanske bättre att föregå med ett gott exempel och visa att man kan ta ansvar för sitt liv och ge sig själv det bästa man kan, att man är värd något. Och förhoppningsvis hitta någon som man kan ha en bra och kärleksfull relation med som barnet istället kan se som en förebild för hur en relation ska vara när man har hittat rätt.

En liten tanke...

Jag skrev inlägg nr 7, och jag håller med dig helt och hållet!
  • Anonym

Jag är en pappa som nog är på väg att separeras.

Vår son är 2 månader nu och vi bara bråkar hela tiden. Hon behandlar mig respektlöst och nervärderande hela tiden och har gjort det av och till dom senaste 2 åren. Jag har förkt prata med henne flera gånger om det men hon VÄGRAR att erkänna hennes beteende. Hon har aldrig bet om ursäkt för något fel hon har gjort. Hon kan inte ens stå för det. Alltid när jag försöker prata med henne om det så säger hon att det är jag som överdriver och är ego. Hon ifråga sätter det mesta jag gör på min fritid. Jag är verksam i en ideell förening som hon alltid ifrågasätter varför jag ska göra saker för den föreningen när jag aldrig får betalt. Allt jag gör i denna föreningen är kanske går på 1-2 möten i månaden och kanske lägger 1 timme i månaden på det när jag är hemma. och hon tycker jag lägger för mycket tid på det. När andra i förening lägger kanske 3-4 timmar i veckan på de.  Kan tilläggas att jag sen i slutet av november har varit arbetslös.

Nu är jag trött på de. Imorse efter 3 dagars bråk så frågade jag om hon vill att jag ska flytta. och då sa hon "ja det är nog bäst så, Vi har ju inget liv tillsammans" och ja sa bara oki om det är det som du vill så.
    Senare på dagen så sa hon att JAG har fattat detta beslutet och att det är jag som är felet. Jag har inte fattat något beslut. Jag bara frågade henne vad hon ville och hon gav mig sitt svar. hon pikar mig när vi går på stan. Säger till vår son "titta på alla mammor och deras bebisar på stan när deras pappor är på jobbet och inte bråkar med mammorna"

Sorry om jag gnäller men behöver verkligen skriva av mig lite. Jag har fortfarande känslor för henne och jag älskar min son över allt annat. Men det funkar bara inte. Så fort jag försöker prata med henne så beter hon sig som en 6 åring i trots åldern

• Anonym

Enligt statistiken sker de flesta separationer innan barnet fyllt 1 år. Så känns det inte bra nu blir det nog inte bättre heller. Men "överlever" man det första året är det nog ingen fara sen heller :)

• Anonym

Ta tag i era liv och lämna!!!! Ingen tjänar på att ni har det som ni har det. Barnen kommer verkligen i kläm! Dem behöver positiva närvarande föräldrar och det är ingen av er nu. Jag lämnade min dotters pappa när hon var ett år och jag har aldrig ångrat det. Vägrar ta hand om en vuxen människa!!! Jag och min dotter har en underbar relation och att lämna honom är det bästa jag har gjort :) Kan tillägga att han idag har henne nästan varannan vecka och deras relation har blivit mycket bättre sen jag lämnade honom. Han tar betydligt mer ansvar idag än han gjorde när vi bodde ihop (typiskt).. Varför leva i en relation som man är missnöjd med? Mångar gör nog det för ekonomins skull.. Jag har turen att ha en bra ekonomi själv så jag klarar mig bra som ensamstående mamma. Har även råd att ha bil som underlättar vår tillvaro. Men även om man har en kämpigare ekonomi så är det mycket bättre att lämna än att må dåligt!! Ta tag i saken och lämna!!! Ni kommer aldrig att ångra er. Jag lovar :) Styrkekramar!!!!!

• Anonym
    gabardin skrev 2012-05-11 22:39:42 följande:
    Dagens samtal alltså... jag vet inte vad det blev av det. Han blev i vart fall ganska omtumlad, det var ju tydligt. Först skulle han bli arg och omöjlig, men sansade sig och höll faktiskt en ganska lugn ton.

Det blev några varv i känsloregistret. Först och sist var: han vill inte flytta. Inte på några som helst villkor. Han höll på med allt möjligt för att få till det. Menade att jag var barnslig som ville bo hos mamma. Att jag hade fel i mina argument om jobb och bostad. Att jag borde kommit på det här innan vi skaffade barn. Allt, bara så att jag skulle sluta prata om att flytta.

Sedan blev det en del om på vilket sätt jag inte trivs med det livet vi har här. Jag förklarade så gott jag kunde. Det var inte så lätt! Hur förklarar man för någon som ställer sig i princip oförstående och vill veta allt, i detalj? Hans sammanfattning av hur vi har haft det är... jag vet inte. Han tycker allt är bra, förutom att jag bråkar hela tiden. Han kunde tillstå att han kunde ta ut barnet lite oftare själv (senast han gjorde det var väl i augusti förra året), men annars var det väl inga problem. Hur möter man det?

Min sammanfattning är nästan omöjlig att göra, det är så mycket i huvudet och så mycket besvikelse och skam över hur vi har det. Vi skulle ju ha ett familjeliv, och så fick vi i stället detta, där han kommer och går hur han vill och för det mesta behandlar mig ganska respektlöst, där jag fick gråta och be för att han skulle lova att iallafall vara hemma fler kvällar än han var borta på en vecka när hon var liten och skrek om kvällarna. Detta där vi inte har någonting gemensamt, inte gör någonting tillsammans, inte kan enas om pengar, inte har några gemensamma framtidsplaner.

Och han fattar ingenting av det.

Summa kardemumma så har jag ärligt sagt att jag kommer titta på jobb och lägenheter i hemstaden, och han har sagt att han ska skärpa sig och vara mer med dottern och hjälpa till mer. Så får vi se vilket som leder fram till ett beslut först. Jag känner en massa saker, främst att jag inte tror att det kommer att funka. Blir lite stressad för det känns som att han ska skjuta upp det oundvikliga genom att spela perfekt någon månad, och under tiden drar hennes dagisstart närmare.

Dessutom blev jag lite skrämd av att han plötsligt blev så starkt engagerad i dottern, att han genast började prata om stämning och vårdnad. Har hela tiden tänkt att det är klart hon ska bo med mig i såna fall, och kanske träffa honom någon helg i månaden eller något? Jag vet inte, nåt sånt. Han har ju varit så tydlig med att barn främst är kvinnans ansvar. Tydligen inte, längre. Tänk om han lyckas få en domstol att döma till varannan vecka (jag vet, inte än, men ändå).

Jag är jätteförvirrad. Undrar om det är rätt att tänka att jag ska flytta, om jag berövar min dotter en vardaglig kontakt med sin far. Samtidigt vill han bara stanna här för att han har sina kompisar här och för att han är tjurskallig. Han vill inte ge efter en tum. Är glad att han verkligen vill vara med henne. Är så jävla ledsen att jag skaffade barn med honom och sitter i den här sitsen. Skulle flyttat hem först, eller valt en bättre man som gjorde det motiverat för mig att bo kvar här tillsammans med honom.

Någon som orkade läsa hela? :)

Är det möjligt att lämna honom med barnet 1 v så får han känna på hur det är att vara helt ensam med ett barn?
  • Anonym

Jag har läst lite av vad ni har skrivit och jag vill lämna min sambo, Jag är gravid i fjärde månaden och mår absolut inte bra ihop med honom, han får mig att känna mig ful och äcklig och han behandlar mig som sin städerska, han slänger skräp runtomkring sig och jag hittar använda snusprillor på golvet :S verkligen jätte äckligt, men jag vet inte om jag klarar psykiskt av att lämna honom, Vad ska jag göra behöver ha hjälp och stöd!

• Anonym
    Anonym (Gav upp) skrev 2012-05-18 19:21:22 följande:
    Jag lämnade under en pågående graviditet. I mitt fall fanns det inget annat val, juridiskt, moraliskt, hälsomässigt, känslomässigt men det var ändå fruktansvärt. Det finns inte ord att beskriva hur tungt det var att var ensam gravid, under förlossningen och tiden efter; psykiskt såväl som rent fysiskt.

Prova familjerådgivning! Om ni inte ser en framtid tillsammans så försök iallafall leva under samma tak tills barnet är fött och första tiden därefter. Om det inte  går så se till att du får hjälp och stöd. Från sjukvård, svenska kyrkan eller vad som helst.

Är det nu under graviditeten det skurit sig för er?
    Har väl alltid varit så där med oss, men nu är det värre pga mina hormoner som han inte kan acceptera utan kallar mig grinig sur arg eller vad han kommer på.
  • Anonym
    Anonym (Gav upp) skrev 2012-05-18 19:26:36 följande:
    Har ni provat familjerådgiving eller pratat ut på MVC?
    Jag är en sån som inte kan blanda in andra i mina problem. har alltid haft svårt för det
  • Anonym
    Anonym (hoppet ute) skrev 2012-05-31 22:29:24 följande:
    Hej!

Får jag hänga här trots att jag inte har orkat läsa igenom alla inlägg? Jag började läsa men det tog för lång tid att hinna i kapp. 

Jag bor med en man och vi har 2 småttingar, den äldsta på 2 år. Jag hatar honom, så långt har det gått, jag HATAR honom. Jag vill bara att han ska försvinna ur mitt liv. Men "problemet" är att han är en fin pappa, en pappa som är nästan lika beroende av våra barn som jag är. Och ingen av oss kan tänka oss ha delat boende. Dels pga barnen, de är för små, men dels för att vi inte skulle klara oss utan dem så länge. Så vad gör man?

Jag smider konstant planer på att vinna massor med pengar och köpa en jättestor villa, så vi kan bo i varsin ände med barnen i mitten. Det känns väldigt realistiskt... Sen funderar jag på om jag kan hitta en älskare, en fantastisk man som kan vänta på mig under tiden som jag måste bo ihop med den här idioten, någon som kan titta mig i ögonen och älska mig några timmar varje vecka så att mitt hjärta inte stelnar helt, inte heller någon toppenidé kanske.

Han har faktiskt inga problem med vår relation, han lever ju som han vill. Han träffar kompisar, tränar, åker på fest mm. Jag sitter hemma och ammar dygnet runt och är bara tacksam över att han håller sig borta så slipper jag har negativa, klagande attityd mot allt jag gör.

Hans enda problem är att vi inte har sex, och ju mer han tjatar desto mer avtänd blir jag. Jag har även föreslagit att vi ska leva som vänner och föräldrar. Jag har sagt att han gärna får ragga brudar på krogen bara han kan vara trevlig hemma, men han nappar inte på någonting.

Fy vad jag är less! Men det är skönt att det finns flera i samma sits.
    Hur kan han vara en fin pappa om han inte är hemma?
  • Anonym

Snälla...Ärligt!! Hur orkar ni sitta o tycka synd om er hela tiden.. Ta tag i problemet och ni vet ju redan vad det är. Barnen far illa ett förhållande som är som ert. Tänk på det! För var dag som ni stannar i ett dysfunktionellt förhållande. Varenda dag av dem skadar era barn. Dem får en skev bild av hur förållande mellan man o kvinna skall vara. Tyck inte synd om er!  I Sverige har alla kvinnor möjligheten att GÅ och klara sig ekonomiskt. Jag säger inte att det är lätt...Har själv tagit steget och det gjorde jag när dottern var ett år! Så hon har tack och lov inga dåliga minnen. Snälla ni.. Gå medans ni har någon som helst självrespekt kvar!! Finns inte en man i världen (som beter sig som era) som är värt dem bekymmer ni kommer att få i framtiden med era barn och era liv annars.

• Anonym

jag och min sons pappa hade det inte alls bra innan sonen kom... vi bråkade och allt.. samma visa fortsatte när sonen kom... men jag ville få det fungera för sonens skull.. men han hittade massa fel/brister allt jag gjorde var FEEEL han gjorde inte mycket satt mest vid datan och klagade... flirta med andra tjejer fick ja veta senare... när sonen kom upp i åldern fast under 1 år så fick jag nog... det hela gick ut över sonens sömn... hans pappa var borta 2 dygn och då sov han superbra... jag kickade ut hans pappa.. helt enkelt.. var ja som stod på lägenheten... men visst jag ville ju de skulle fungera.. men man måste tänka steget längre... de kommer påverka barnet och barnet känner redan av spänningen.. tänk på ert barn istället för dig själv du kommer på fötterna. sluta blunda öppna ögonen.. han kommer aldrig ändra sig.. snart är han tillbaka i sina gamla spår..

• Anonym

Ja, flytta och lämna honom. Är ensam gravid och vi kommer bo själva. Man klarar mer än man tror.
    Du gör barnet en björntjänst om du bor kvar med killen. Barn mår jättedåligt av bråk och de känner av dåliga vibbar och spänning mellan föräldrarna.

Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...