Kompis! Jag sitter och är förbannat på den här röven till karl som jag uppenbarligen inbillat mig att jag ska kunna leva ihop med. Dottern är nio månader. Det funkade bra när vi bara var två, för då är man flexibel och kan släppa in lite luft i relationen, inte umgås så mycket på en vecka. Vi är självständiga och stolta och styvnackade, i övrigt ganska olika. Bra egenskaper att ha gemensamt va? Men vi har älskat varandra ändå, och gör så än.
Han är bra med dottern, tappar lätt tålamodet till skillnad från mig men inte på något skadligt sätt. Han och jag kan ha det fint tillsammans också, när vi liksom bara pratar helt vanligt om allt möjligt och vi alla tre leker happy family. MEN allt detta är till 100 % NÄR DET PASSAR HONOM. Det går ICKE att sätta press på honom, han sparkar bakut som en rodeotjur och pratar på fullaste allvar om att känna sig fängslad och låst. Vad hade han trott? Ärligt?
Jag köper att livet har förändrats, att man snabbt måste ändra sina prioriteringar, att det är någon annan som är huvudpersonen i mitt liv nu. Huvudpersonen i hans liv är fortfarande han, han och han. Resten av omvärlden är liksom bara rekvisita som han kan rikta sin uppmärksamhet mot när det finns en lucka i programmet.
Detta kanske inte låter så allvarligt, men det får som konsekvens att jag känner mig i princip ensamstående i min relation. Det går inte att räkna med honom överhuvudtaget, och när jag sätter press och ställer krav blir han förbannat och ställer till en stor scen. Det går inte att prata med honom (kan skriva sida upp och sida ner om hans argumentationsteknik om någon skulle råka vara intresserad - det är väl knappast troligt dock). Det här gäller i ALLA situationer och för ALLA småsaker, som "kommer du hem direkt efter jobbet idag?" - "varför frågar du det, varför försöker du kontrollera mig, ska jag inte kunna göra någonting, måste jag alltid sitta här hemma och stirra på er två, är det det du vill, jag ska sluta jobba ska jag göra så att jag är hemma varenda sekund, då är du nöjd va?". Konstigt och destruktivt är det.
Detta för att ge en bild av hur vi har det, för att kunna svara dig trådstartare. Vi har inte separerat men jag förstår ju någonstans att detta kommer inte att hålla. Frågan är mer när och hur. För tillfället är jag så krass att jag ser det som - står jag ut? Blir det bättre utan honom? Under tiden håller jag på och förbereder mig, mentalt och praktiskt. Än så länge skulle det vara jobbigare att vara helt ensam med en så liten tjej, än att iallafall ha honom där när det passar honom. Dessutom ser jag att deras relation förstärks, hon blir så glad när hon ser honom och det är omöjligt att inte svara på - han knyter an till henne. Så jag stannar, men undersöker hur det går till att få ensam vårdnad. Jag har ställt mig i bostadsköer. Jag har räknat ut hur jag kan använda mina dagar och få det att gå ihop utan hans pengar.
Känner att det börjar bli världens längsta inlägg, men jag fortsätter :)
Jag vet inte om det är ett tankesätt som skulle kunna hjälpa dig - tänk bort honom ur vardagen. Tänk hur det skulle vara om du var ensam med barnet, då skulle du definitivt göra allt hushållsarbete själv. Se honom som en besökare i DITT hem, någon som har en relation till ditt barn, men som inte har makt över dig.
Vad jag försöker komma fram till är att du ska skydda dig själv. Du skriver, så som jag också tänker, att "Känns som att har jag nu valt att skaffa barn med denne man får jag väl för f... ta ansvar för det och få det här att fungera..". Men det funkar inte så, du kan inte ensam få det att fungera. Väljer han att vara en idiot så har han gjort det valet, du kan berätta för honom att du är villig att kämpa men att du behöver samarbete.
När han dessutom inte är snäll mot dig och du beskriver dig som förtryckt - då är det allvarligt fel. Man kan inte leva sitt liv så, och detta är viktigt. Man kan inte leva sitt liv så. Du måste någonstans hitta ett "inre rum" där du vet hur du vill ha det. Du verkar redan ha det, dagtid tillsammans med ditt barn. Förstärk det, utvidga det. Tänk hur DU vill ha DITT liv. Det är möjligt att han får plats där också, men du måste känna att det är under acceptabla former.
Så för att sammanfatta, jag förstår vad du menar (speciellt det där med ångesten över att ha skaffat barn med någon som inte var bra). Skydda dig själv, fortsätt fundera över vad som är bra och acceptabelt, och vad som är skit. HAN är ansvarig för sina handlingar och sitt beteende. Du är bara ansvarig för dig själv och för ditt barn.
Ja och så en styrkekram från en medsyster!