• Anonym (samesame)

Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...

Oj va liknande min situation :( Får jag haka på här?

Har också en man som jag känner innerst inne att det aldrig kommer bli bra. Han har ett kontrollbehov, begränsar mig, reducerar mig, klipper mina vingar..Han gör det inte så självklart men lite för lite, manipulativt. Försökt mycket att förklara, förstå, ge massor med kärlek, vara hård och markera men inget fungerar. Vi hade också problemen innan vi fick vår tös på 9 månader men det blev så mycket värre efter att hon fötts, kanske för att man blundat.
    Hur arg jag än är på honom så gör det också så ont i hjärtat att det inte kanske blir vi, som familj. Klandrar så mig själv och hade förstått om andra hade sagt, det skulle du tänkt på innan du gift dig och skaffat barn. Man har hamnat i det dumfacket :( 
    Det värsta av allt nu  är att jag är gravid av misstag...Och måste dels ta ett beslut om barnet och dels om äktenskapet. Han lyser med sin frånvaro och tänker antagligen samma sak. Skillnaden är att det är större steg för honom. Han har redan en skilsmässa med två barn bakom sig...  

• Anonym (samesame)
    Anonym (Gav upp) skrev 2012-05-23 10:26:25 följande:
    En sån sits du sitter i! Jag kan ur erfarenhet ge dig tre råd:

Skit i "alla andra"! "Alla andra" tycker och tänker vad man än gör. Det kommer antas och tyckas om man så slår knut på sig. "Alla andra" kommer aldrig förstå att de inte har en aning om vad man gjort och varför. De som inte förstår att det finns mycket man inte berättar, är inte värda att lägga tid på. Livets skola kommer komma ikapp dem med och när de mognat kommer de komma till klarhet av sig själva. Sen finns det oväntat mycket förståelse på oväntade håll, jag lovar! Fatta ditt beslut om mannen utan att tänka på barnen. Barnen har ingen glädje av att bo med föräldrar som inte har en fungerande relation. Fatta ditt beslut om barnet utan att tänka på relationen till mannen. Vill du/ni ha detta barn så behåll oavsett om du/ni vill fortsätta ihop eller var för sig.

Jag vill verkligen markera för dig att det kan bli väldigt bra! Tro mig! Jag separerade under graviditeten och är nöjd med mina val. Visst har det varit mycket skuld och skam, men jag blir bättre och bättre på att acceptera att andra kommer tro att man "gett upp för lätt" och att man "skaffat barn oansvarigt".

Vad snäll du är Soligdu har så rätt.
    När jag försöker tänka förnuftigt så tänker jag som dig och hade antagligen gett samma råd till ngn annan som dig. Men det är ju så att man är oftast duktigare på att ge råd till andra. Och hårdare mot sig själv.  

Jag vet ju att efter all skit och kanske ett bra tag så lär det ju bli bättre och att man går vidare. Det finns väl värre saker än det här som folk reser sig ur. Så jag vet att det blir bra någonstans men just nu är mitt beslut så svårt att fatta...

Å ena sidan så vet jag om att jag är en överlevare, jag klarar mig själv och klarar mig ekonomiskt också. Men angående den nya bebisen så är jag rädd att jag inte klarar av det själv psykiskt med 1½ år emellan dem. Jag vill också vara en lycklig mamma som kan ge de det bästa. Tanken på att de får växa tillsammans känns mysigt men som sagt, klarar jag det? Mitt stora nätverk, min familj, gamla vänner och grannar är i min barndomsstad och det är 6 mil dit. Så jag är tyvärr ganska ensam också...Eller blir man helt psykiskt nedbruten?     

Och så undrar jag också på om jag bara fick honom att förstå, fick honom att jobba med sig själv, att det skulle kunna bli så bra..men jag lurar säkert mig själv..För vad han tycker/tror att han vinner av det här är förbi mitt förstånd. Vet att han också vill vara lycklig och ha familj men på sitt sätt. Om jag bara kunde nå honom.  
  • Anonym (samesame)
    Anonym (Gav upp) skrev 2012-05-23 21:12:02 följande:
    Man klarar små barn med liten åldersskillnad. Det är tuft som fan, men det går. Man får lära sig att kompromissa och man får lära sig att ta emot hjälp. Och det finns mycket hjälp om man behöver det. Samtalshjäp, spädbarnsteam,barnpassning osv. Om det är vad du väljer. 6 mil är tillräkligt nära för att du ska kunna ha glädje av ditt sociala nätverk också.

Ang. din karl; du kan inte nå fram till den som inte vill bli nådd. Du kan jobba med dig själv och bli bättre på att hantera situationen han sätter dig i, men du kan inte tvinga honom må bättre, fungera bättre eller vad som nu skulle göra det bättre. Du måste spela den handen du har NU oavsett vilka kort du skulle vilja dök upp.

Har du ett eller två med ditt ex? hur tog han separationen? Hur funkar det med barnen? Och hur lång tid tog det innan du sluta saknar er trots allt..?
  • Anonym (samesame)
    Onlyindreams skrev 2012-05-23 21:39:55 följande:
    Snälla underskatta aldrig det stora med att få barn. En massa känslor kommer upp och allt sätts på sin spets. En massa misstänksamhet kommer upp och man kan tro att den andre vill ha kontroll när det kanske handlar om omtanke. Ta samtalsstöd i tid.

Jag hade gärna provat det! Men efter att ha tjatat i 2 års tid så orkar jag inte mer. Han vill helt enkelt inte och upplever det som ett hot. Men tror det skulle kunna hjälpa en hel del.
  • Anonym (samesame)
    Anonym (hamster) skrev 2012-05-23 22:36:29 följande:
    tack gör svar! det är just dom banorna jag funderar i. det går att ställa krav och kompromissa men det är svårrott och komplicerat. alltid. och han kan stölla upp jättebra, men om det blir för tungt för honom så drar han sig bara undan. ikväll sover han över hos en kompis för att han tycker det är jobbigt mellan oss, vi har inte ens grälat. så kan man ju inte bete sig om man har barn och allt är pressat och båda har sömnbrist... tror iofs att han skulle bli en superbra pappa, men att samarbeta efter en separation skulle också bli sjukt knepigt. men jag vet inte, det kanske bara är mina egna nojor. har varit fint att få läsa om era erfarenheter iaf.

Du, om han drar när ni inte har barn så lär han med stor sannolikhet även göra det när ni har barn. Min straffar mig nu efter vårt senaste bråk genom att dra med polare och vara hemma så lite som möjligt. Säger inte vart han ska eller hur är det och hur har det gått? Han har inte varit hemma på drygt en vecka...Och samma man skulle propsa på vv och tycker att han gör ett lika bra jobb när vi tjafsar. Men om han straffar mig, varför gör han det med sin dotter? Med en gravid fru? Vart i hans hjärta är detta ok? Eller tänker han ens på vilken sömnbrist jag har och hur tufft det kan vara? Pappan har lika rätt till sitt barn som mamman brukar han säga men ändå verkar det vara enkelt att bara dra? Gud, snälla lös det ni kan nu innan ni skaffar barn. Det är för stort att skaffa barn och tänka att det löser sig med kärleken, det gör det sällan. Och så sitter man där och kan aldrig aldrig ta tillbaka det man gjorde. En riktig man drar inte, en riktig man är rädd för att förlora sin familj och kan inte leva utan dem.
Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...