Anonym (Gav upp) skrev 2012-05-23 10:26:25 följande:
En sån sits du sitter i! Jag kan ur erfarenhet ge dig tre råd:
Skit i "alla andra"! "Alla andra" tycker och tänker vad man än gör. Det kommer antas och tyckas om man så slår knut på sig. "Alla andra" kommer aldrig förstå att de inte har en aning om vad man gjort och varför. De som inte förstår att det finns mycket man inte berättar, är inte värda att lägga tid på. Livets skola kommer komma ikapp dem med och när de mognat kommer de komma till klarhet av sig själva. Sen finns det oväntat mycket förståelse på oväntade håll, jag lovar! Fatta ditt beslut om mannen utan att tänka på barnen. Barnen har ingen glädje av att bo med föräldrar som inte har en fungerande relation. Fatta ditt beslut om barnet utan att tänka på relationen till mannen. Vill du/ni ha detta barn så behåll oavsett om du/ni vill fortsätta ihop eller var för sig.
Jag vill verkligen markera för dig att det kan bli väldigt bra! Tro mig! Jag separerade under graviditeten och är nöjd med mina val. Visst har det varit mycket skuld och skam, men jag blir bättre och bättre på att acceptera att andra kommer tro att man "gett upp för lätt" och att man "skaffat barn oansvarigt".
Vad snäll du är

du har så rätt.
När jag försöker tänka förnuftigt så tänker jag som dig och hade antagligen gett samma råd till ngn annan som dig. Men det är ju så att man är oftast duktigare på att ge råd till andra. Och hårdare mot sig själv.
Jag vet ju att efter all skit och kanske ett bra tag så lär det ju bli bättre och att man går vidare. Det finns väl värre saker än det här som folk reser sig ur. Så jag vet att det blir bra någonstans men just nu är mitt beslut så svårt att fatta...
Å ena sidan så vet jag om att jag är en överlevare, jag klarar mig själv och klarar mig ekonomiskt också. Men angående den nya bebisen så är jag rädd att jag inte klarar av det själv psykiskt med 1½ år emellan dem. Jag vill också vara en lycklig mamma som kan ge de det bästa. Tanken på att de får växa tillsammans känns mysigt men som sagt, klarar jag det? Mitt stora nätverk, min familj, gamla vänner och grannar är i min barndomsstad och det är 6 mil dit. Så jag är tyvärr ganska ensam också...Eller blir man helt psykiskt nedbruten?
Och så undrar jag också på om jag bara fick honom att förstå, fick honom att jobba med sig själv, att det skulle kunna bli så bra..men jag lurar säkert mig själv..För vad han tycker/tror att han vinner av det här är förbi mitt förstånd. Vet att han också vill vara lycklig och ha familj men på sitt sätt. Om jag bara kunde nå honom.