Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...
Känner att jag hittat en tråd att vältra mina tankar i här...
Trodde väl aldrig att jag skulle sitta här med dessa känslor jag har, eller kanske har jag alltid varit lite beredd på det trots allt? Kanske vetat någonstans innerst inne att han egentligen inte är just den sanna stora kärleken som jag trott jag skulle hitta och leva med en dag. Men var lägger man ribban då? HUR rätt måste det kännas och HUR mycket ska man vara beredd på att kompromissa egentligen? Om man inte blir slagen, förnedrad, kränkt eller bedragen, vad får man klaga på då och av vilka anledningar får man lämna sin man, sitt hus, pappan till sina två älskade barn och en hel skara vänner, släkt, grannar osv? Han har mycket fint, men han är också väldigt omogen, svår att prata med, ger inte tillbaka ens i närheten så mycket som han får, tar ansvar för barnen lite som han känner för, har mig som sitt ständiga skyddsnät, funderar inte igenom någonting i förväg. Det han glömmer kommer jag ihåg, det han skiter i får jag göra, det han prioriterar bort får jag hämta igen, gång på gång på gång på gång... Och jag sitter bara och drömmer om något annat, någon annan som var en partner, en kompanjon, ett stöd, den som kan hålla ihop allt om jag behövde få gå sönder någon gång, komma bort och få bli hel, få släppa mina hundra bollar i luften och veta att någon är beredd och fångar upp dem. Men jag har inte någon sån, mannen jag lever med är istället ytterligare en boll. Måste hålla honom flytande, fixa och trixa, ordna... framförallt barnens grejer och det är just kring dem allt kretsar nu. jag vill inte att minstingen ska krypa omkring på grusiga dammiga golv så jag dammsuger. vill inte att stora ska gå runt i skitiga kläder så jag tvättar. vill att de ska äta bra mat så jag planerar, handlar, lagar. vill att de ska känna sig älskade så jag leker, tröstar, bär, håller om osv. kan inte bara skita i det men om jag ber om hans hjälp och engagemang? då blir det bråk. som nu, vi bråkar sen pratar vi och han förstår precis hur jag känner och han säger allt jag behöver höra, jag förklarar gråter han fyller i mina meningar och vet preciiiiis hur allt ska bli så bra från och med nu. men redan nästa dag är det samma visa igen, bortförklaringarna haglar och den där kompanjonen jag önskar mig är istället ett litet barn. men jag har redan två små barn, och jag kan inte leva utan dem varannan vecka så svaret borde ju vara enkelt. gilla läget...
men kommer nog aldrig sluta tänka på hur det annars kunde vara och bli om det inte alltid måste vara så här