• gabardin

Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...

Vadfan, jag tänker bara att jag känner inte igen mig i något "vi". Om någon fattar. Det är jag och ungen och så han där någonstans. Skönt att du känner hopp ändå sorgsen.

Är i hemstaden utan honom, vill flytta hem, vill hellre bo här. Han vill inte det. Ska jag lämna honom och flytta hit? Går ju inte, deras relation är så sjukt viktig för mig. Varför kan han inte bara vilja flytta, han också...

"Kunde varit jag", vi verkar ha lite samma dilemma med flytt, fast på olika sätt. Jag vet inte vad han skulle göra om jag flyttade med henne, dock. Om han skulle kämpa, se till att deras relation förblev stark, fram till den dag hon faktiskt skulle kunna resa själv till honom. Jag undrar.

Fan jag vill bara veta vad som är viktigast. Boendet, kärleken, jobb, hålla ihop. Flickan såklart, men vad är bäst för henne?

• gabardin

Fan alltså. Upp och ner var det, fram och tillbaka. På sista tiden har det varit bättre, han tror fortfarande att han kan göra vad han vill, men har iallafall hjälpt mer med dottern och varit allmänt trevligare.

Nu blev han arbetslös. Fattar inte att det är allvar, att jag behöver pengar från honom. Nu ska han köpa dator för sina sista pengar från den sista lönen (vi har en fullt fungerande dator som bara han använder). Jag blir förbannad, säger att han kan ge de pengarna till mig istället. FK pengarna täcker precis räkningarna. Han svarar med att då kan ju han bo hos en kompis nästa månad, då kan jag ju inte kräva honom på hyra... det är så jävla sjukt och fel!! Det ska inte vara såhär i en relation.

Jag ska börja jobba enstaka dagar som springvikarie, han har gått med på att vara hemma med henne då (oerhörd uppoffring då han är arbetslös). Som det verkar nu så får jag alltså jobba så jag har råd att betala för mig och henne, och han kommer inte ge mig något.

Men jag kan inte lika gärna vara singel! Hon behöver honom. Fan, kan han inte bara skärpa sig?

• gabardin

Saken är ju den att för mig känns separation = flytta till hemstaden. Det är en nätt tågresa på minst 3-4 timmar. Ska jag vara kvar här kan jag lika gärna bo med honom. Mycket irritation, ja, men också viss hjälp. Annars skulle jag vara ensam HELA tiden. Och återigen, deras relation. Att träffas dagligen, vakna, äta tillsammans. Har svårt att se hur det skulle kunna upprätthållas på så långt avstånd.

Antingen flytta nu, söka nytt jobb efter mammaledigheten, lära sig klara vardagen ensam på en gång, men vara i rätt stad och iallafall med familjen tillgänglig.

Eller stanna här, stanna med honom, börja jobba, dagis. Landa i den tillvaron, se hur allt blir, låta henne bli äldre och dem växa ihop lite mer. Tror inte på detta förhållandet, så separationen kommer väl när hon är två-tre istället. Ett el två år till av berg och dalbana... värt det?

• gabardin

"funderar", jag tycker det låter som om han sumpade ännu en chans. Att tänka är en sak, att handla en annan. Förstår du hur jag menar? Han kanske tänker alla de där sakerna han sade på rådgivningen, men det är ju inte det som är problemet. Problemet är hur han beter sig hemma, och på den punkten har han ju inte bättrat sig ett dugg verkar det som.

Jag är också lika velig än. Vi hade gäster. Var så sjukt nervös, över hur han skulle bete sig... framför allt mot mig. Inte för egen del, men för att jag vill visa upp något bra. Det är ju skitjobbigt att umgås med ett par som inte ens kan hålla sams ett par timmar, som måste smågnabbas sådär jobbigt så att man ser att de egentligen menar allvar. Ja, det är väl vi som är det där paret. Jag hatar det!

Det är fan inte mitt fel heller. Minsta, minsta lilla grej så måste han liksom byta tonläge och låta irriterad. Jag försöker vara lättsam och låta konversationen flyta vidare (någon som känner igen sig? låtsasskrattar bort det men hjärnan går på högvarv, balansgång, låt det inte bli en grej, låt det inte bli en grej), ibland går det, ibland fortsätter han så det måste bli ett kort meningsutbyte. Det kan handla om att vattnet är ljummet, typ, och att jag borde ha väntat längre innan jag hällde upp det. Jag hatar när han håller på såhär när vi är själva, men då slipper jag iallafall skämmas inför andra.

Jag tyckte det gick bra ändå, lite smågrejer men ändå relativt lättsamt, och jag hade ganska trevligt. När vi höll på att plocka undan i köket frågade min kompis hur vi hade det nu egentligen, hon tyckte stämningen hade varit så ansträngd och glädjelös och jobbig...

Ja herregud. Allt det praktiska, hjälpa till, vara hemma, det kan man diskutera sig fram till. Hans irriterade sätt att vara, och att han är helt känslostyrd, kommer vi någonsin komma tillrätta med det?

Det är nu när jag skriver det som jag identifierar det... spännande. Det är en jättegrej för mig, har alltid varit i vårt förhållande. Han kör mycket med "du borde" eller "du skulle inte ha gjort så" eller "varför var du tvungen att". I småsaker. Jag möter det ALLTID, jag vägrar att låta det vara mitt fel att helt slumpartade grejer händer. Men det suger energi, och det förstör stämningen.

Jaha, så nu bestämde jag mig precis igen för att det här är helt sjukt och kommer aldrig bli bra, måste nog separera iallafall. Jag hade ju precis bestämt att vi kör på tills vi landat i livet efter att jag börjat jobba...

Nu har jag skrivit mig igenom en tankeprocess här, är det någon som tänker något om detta? Snälla skriv, är så jävla vilsen...

• gabardin

kunde varit jag: jag känner igen uppgivenheten. Jaja, skitsamma med allting, det är ju så jävla kass ändå. Jag har gett upp det ena efter det andra, tankar om hur det skulle/borde vara. Ersatt av - skit. Härligt.

Men hur länge ska man "stå ut" i skit då? Hur länge tänker du dig att du ska hålla på som längst? Låter hopplöst om han sticker om du lämnar honom, om de ska ha en fungerande relation får du vänta tills barnet är typ 7 eller? Var kommer han ifrån förresten?

Måste bara: nu har han varit borta jättemycket i en vecka (sovit borta fyra nätter, bara nöje). Kommer hem och dunsar ner framför datorn. Undrar varför jag inte gjort det och det och det. Vi gnisslar oss igenom ett samtal om den närmaste tidens ekonomiska läge. Jag är så irriterad på honom. Vi går till köket, plötsligt ska han skoja och ta mig mellan benen. I helvete heller! Han undrar varför jag är sur. Svarar: för att du varit borta så mycket, kommer hem och sitter vid datorn och gnäller på mig, och sen börjar tafsa helt oinbjuden.

Och vet ni, då är det JAG som är hopplös och sur jämt och helt omöjlig att vara till lags. Och han stormar ut ur köket och sätter sig med sina hörlurar och låtsas inte om mig.

Jag blir så ledsen att han inte ser mig. Han har haft det bra med sina polare, vill komma hem till ett perfekt hem och en kåt flickvän. Skit, var det.

• gabardin

funderar, jag vill bara påpeka att det är en ganska rejäl varningsklocka när man börjar välja bort vänner och socialt umgänge pga en man. Klassiskt kvinnomisshandelssymptom. Tänkvärt även för min egen del.

Ja, det är en tröst att skriva här, och hjälper en att reda upp i huvudet och få perspektiv. Nu ska jag börja jobba lite, och han vara själv med henne. Får se vad som händer i familjedynamiken då.

Snart ska jag till bvc-psykologen igen. Har svårt att få fram allt där. Det blir mest han är dum - jaha. Och att jag får bestämma mig för om det är för illa eller om det duger. Jo, jag vet, men all lessenhet då? Ja vi får se vad det blir för samtal.

• gabardin

Får känslan av att det är många som läser här, som "nu ger jag upp" till exempel. Ser att du har samma sits, med långt til hemstaden. Söker mig också fortfarande. Känns det skönt att ha fattat beslutet? Jag tror jag skulle tycka det. Lika bra att han träffar någon annan på en gång (det verkar ganska vanligt att döma av andra trådar), då vet du var du har honom. Känner väldigt väl igen det där med olika framtidsbild. Känner mer och mer att vi kommer aldrig kunna enas på den punkten. Frågan är hur viktigt det är för mig, är det något man är itutad eller är det viktigt på riktigt... fan vet.

Den här morgonen är typexempel på den dagliga berg-och-dalbanan. Han sov för det första i vardagsrummet på soffan (han gör det rätt ofta, jag tycker bara det är skönt nu för tiden). När dottern vaknar vid halvsjutiden efter en lång natt med mycket vakenhet släpper jag ner henne på golvet och öppnar in till vardagsrummet, i hopp om att hon ska sysselsätta sig själv en stund medan jag försöker slumra lite till.

Även en baktanke om att sambon kanske ska bestämma sig för att vara duktig och kanske ta hand om henne och låta mig sova. Icke så! Han är alltså vaken och lyssnar på musik i lurar. Hon kryper runt ett tag men kräver till slut full uppmärksamhet, jag går upp. Hon bara piper och jag är trött, han ska iväg vid elva. Jag dumpar henne helt sonika hos honom och säger att hon behöver en ny blöja och jag behöver äta frukost ifred. Här någonstans har känner jag att det här är ju helt knäppt, såhär kommer det vara och det är inte ok! Tänker på alla gånger det har varit såhär och att han aldrig kommer bli den partner jag önskar. Separation!

Hon får blöja men han ska ju prompt ta tillfället i akt och göra rent hennes öron, vilket hon naturligtvis hatar. Han är av uppfattningen att man ska uppfostras "den hårda vägen", inget klemande och daltande. Visst, ibland måste man göra grejer de inte gillar. Men man måste följa upp det  med lite kram och skratt. Nej, han sätter henne i barnstolen i köket, hysteriskt skrikande. Jag bara tittar på honom och han brister ut i ett "vad ska jag göra då!!?? Vad vill du att jag ska göra!!??? låt henne gråta då om det nu är det hon vill!" Say what? Blir så trött. Säger bara åt honom att försvinna. Han vill bråka och skrika på mig, jag bara säger att han ska gå. Vid det här laget tänker jag att den här mannen ska ju överhuvudtaget inte vara pappa, han kan inte läsa sitt barn, han kan inte anpassa sig efter henne, han kan inte trösta henne. Han går ut, jag tar upp henne, hon lugnar sig, frid.

Sen minsann har han plötsligt vänt. Jag är på väg till badrummet med den lilla skuggan tätt efter, han tar henne och säger "låt du din mamma vara ifred på toa", sätter sig och leker på golvet med henne. Tar med henne till köket medan han äter, gullar och har det allmänt bra. De skrattar tillsammans och han klarar det hur bra som helst. Min hjärna gör helomvändning och tänker att vadfan, han KAN ju, det kanske bara är så att vi ska fortsätta växa ihop och lära oss tillsammans, det kanske blir bättre när han har ett jobb och mår lite bättre, kan klara krav. Hon är ju så glad i honom, han är hennes pappa.

Ja, sen stack han iväg och kommer tillbaka i eftermiddag/kväll. Han kommer inte göra något mer med henne idag om jag inte ber om det. Nu när jag skriver det så ser jag ju att det positiva knappast överväger det negativa. Det är tudelat, dels är det att han inte tar sitt ansvar, dels är det att han inte är riktigt bra med henne när hon blir ledsen/arg.

Ska prata med bvc-psykologen igen i veckan. Vet inte riktigt vad av allt detta jag ska ta upp. Separera men bo kvar i stan är ju ett alternativ, just nu tycker jag bara det är skönt när han är borta. Visst att det är jobbigt att vara själv, men då vet jag att det är så det är. Jag blir mer irriterad när han är hemma men inte hjälper till.

Långt och introvert blev det i vanlig ordning, men det hjälper mig och kanske någon annan. Jag suger åt mig som en svamp av vad ni andra skriver och tänker, det är jätteintressant och hjälper en att tänka på olika sätt.

• gabardin

God förmiddag "funderar". Du skrev samtidigt som jag skrev :)

Precis, precis, precis! Det finns en anledning till att det är relativt vanligt med "starka kvinnor" som lever i destruktiva relationer, för de orkar hålla på. Och hålla på och hålla på, i all jävla oändlighet. En gång till, NEJ, eller kanske jooo, och så en gång till och en gång till.

Jag tänker precis som din psykolog säger, att barnet klarar det bäst nu. Det skulle också ge oss föräldrar chans att stabilisera umgänget innan barnet fattar så mycket, kanske gå på några minor innan barnet är tillräckligt stort för att bli besviket.

Du säger att du bestämt dig men är rädd att det faller tillbaka igen som vanligt. Om du har bestämt dig, vad blir ditt nästa steg? För att komma vidare måste man vara konkret och göra planer. Ser du vad klok jag kan vara när det gäller någon annan? ;) 

• gabardin
    Anonym (Förstår) skrev 2012-05-06 11:34:36 följande:
    Jag förstår precis vad du menar! Mitt största råd är att samla kraft och helt enkelt lämna. Var bara säker på att du får dottern med dig, oavsett om du är anknytningsförälder eller inte. Helst skicka ut honom och bo kvar med dottern, eftersom den andra föräldern bara rekommenderas korta besök och inga övernattningar. Du får inte glömma bort att tänka strategiskt när/om du lämnar pappan till dina barn.
    Har du fler råd om hur man är strategisk när man lämnar? Låter hemskt, men om mannen inte är normalfungerande så får man kanske ta till fula knep och strategier...
  • gabardin

Det låter vettigt att ta upp det där. Se till att vara väl förberedd... tänker att om han nu vet att prata "rätt" när ni är där, så kanske han lyckas vända situationen. Du vet väl troligen vad han kommer säga.

Hur skulle det fungera, rent praktiskt. Skulle han flytta ut ur lägenheten och ni bo kvar?

Svar på tråden Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...