Ni som valt att separera innan barnet fyllt ens 1år...
Jag!
För det första - Vad bra att du tog Samtalet! Trots att det kanske inte blev någon radikal förändring så kom ni ju ändå fram till något. Dessutom tror jag det hände mycket inom dig och med dina tankar. Så kändes det för mig iaf. Att även om vi inte kan separera nu på en gång så har gårdagen i alla fall satt igång en tankeprocess och ett jävlar anamma. Vilket var välbehövligt.
För den andra så låter det fortfarande som min sambo, framförallt det där med att han tycker allt är bra, bara att jag bråkar för mycket... Hur kan de tycka det egentligen? Har de inte förstått någonting?
Jag förstår att du blev skrämd över att han kommer att "kräva sin rätt" när det gäller dottern. Det känns ju bara så jäkla typiskt att de skiter i barnet när man lever ihop och sen ska de minsann ha när man ska separera, bara för att liksom. Bara fr att provocera och tjaffsa, känns det som.
Fast det beror troligen mest på att er dotter är viktig för honom. Och det är det han inser när hon riskerar att försvinna ur hans liv. Jag hoppas bara att ni kan komma överens om ni beslutar er för att separera. En vårdnadstvist är ju aldrig kul.
Vad är din plan om ni skulle separera? Vad tror du ni kan göra om ni fortätter tillsammans? Tror du att det kommer att kunna fungera på något sätt? Och framförallt, vad vill du själv? Om du inte tänker på dotterns relation till sin far, vad vill du egentligen? Stanna och kämpa eller gå vidare? Älskar du honom fortfarande?
Jag känner igen mig i det där att vara ledsen över att jag skaffade barn med fel man. Men jag har valt att sluta se det som ett misslyckande. Jag har världens mest underbara dotter och gick in i det här i tron på att det skulle fungera, men så gjorde det inte det och nu får jag tänka om. Jag ångrar ingenting förutom att jag inte lämnade honom tidigare.
Trots att vi inte kan separera nu så känns det som om jag har en plan. Han är ångerfull efter bråket igår och säger att han vill vara här med oss, han vill ha jobb osv. men det tror jag inte ett smack på. Han kommer försöka ett tag och så kommer det vara samma skit igen. Men jag tar det med ro. Snart ska jag åka hem till min hemstad och vara där över sommaren så får vi lite tid från varandra vilket ska bli så skönt. Sedan kan vi nog bo tillsammans lite till, och sedan kanske han har sitt PUT. Om han får det så får vi se vad som händer sedan. Har han skärpt sig är det ju bara bra, har han det inte så blir det nog så att vi separerar. Men jag tänker att jag tar det då.
Dt känns som om jag är distanserad från honom nu. Det han gör och säger rör mig inte ryggen. Jag har nog verkligen gett upp nu. Sorgligt men sant. Allt jag gör är nu för dotterns skull och så skiter jag i honom.