Anonym (gabardin) skrev 2012-11-08 23:05:09 följande:
Tvillingsjälen där! Det låter ändå som att det funkar, det är ju skönt. Det där dåliga samvetet, det värsta är väl att man valde så fel från början, liksom. Jag känner absolut att jag gjort det bästa av situationen så som den blev. Det verkar som att du också känner så. Det hade varit en miljon gånger värre att stanna. Vet inte om jag borde eller inte borde gå tillbaka i tråden och se vad jag skrivit, som en uppmuntran (eller deppning)...
Jag har också funderat på hur den där listan skulle se ut. Vad har du på din? Högt upp på min just nu är nog att nästa person måste ha ordnad ekonomi, arbete och bostad. Småborgerlig kärring har han gjort mig till nu också! Den här relationen har tagit bohemen ur mig på många sätt.
Ordning&reda som sagt.
Hålla det han lovar (men det är så luddigt)
Öppen med vad han håller hus och vad han gör
Inget osunt uppslukande intresse
Förmåga att sätta sig själv åt sidan
Självdistans, självinsikt, självkritik
Egen drivkraft
Förmåga till samarbete
Sen allt det andra, det vanliga positiva som gör att man faller... ja man kan ju hålla på länge, men de ovan nämnda sakerna är fanimej inte orimliga.
Jag hade ungefär detsamma på min lista mer eller mindre. Känner igen det där med att bohemen är borta. Jag kan komma på mig själv att längta efter ett hus och en trygg och stabil tillvaro. Kanske också en man som kan hjälpa till med ekonomin, en som kanske till och med tjänar riktigt bra. Helt sjukt! För 2 år sedan skulle jag aldrig komma på tanken på något sådant. Man förändras, och tur är väl det kanske.
På min lista skrev jag också andra uppenbara saker och helt rimliga saker såsom att han ska visa respekt, inte trycka ned mig, kalla mig fula saker, ignorerr mig och sådant. Men det är ju självklart egentligen, fast inte i vår relation...
Sedan tycker jag det är viktigt att en eventuell framtida partner prioriterar familjen och ffa vill ha en familj. Det ville ju uppenbarligen inte mitt ex. Och det absolut viktigaste är ju att min dotter går ihop med honom och att han är med på att min dotter alltid kommer vara no 1 för mig.
Och så måste det ju vara en man som står ut med mig. Och det kanske inte är det lättaste alltid ;)
Och en som accepterar att jag kommer att fortsätta ha en relation till mitt ex eftersom vi har ett gemensamt barn och att det är viktigt för min dotter trots allt som hänt.
Ja helt plötsligt blev det en rätt långt lista...