• Greta Anna

    Sluta amma tvillingar

    Hej,
    Börjar tröttna på amningen och försöker sluta. Tar det lång tid att sluta amma tvillingar. Har haft ett uppehåll på 2 dagar men gav upp idag då det spände för mycket i brösten och min energi att stå emot var för dålig. Har ammat två tidigare barn och kommer ihåg att det var lite jobbigt men det känns ännu värre denna gången (tror jag). Har delammat i 8 månader nu och nu räcker det. Antar att det är mer hormoner att kämpa emot när det har varit dubbel produktion.

  • Svar på tråden Sluta amma tvillingar
  • MommyOf2

    Nja man ska nog bara trappa ner sakta men säkert så produktionen av mjölk minskar så gör det inte lika ont.
    Det kan ta ett par månader.

  • mylittleponny

    Jag vet inte om det direkt är skillnad på att amma två barn jämfört med ett riktigt tuttigt barn? Kanske är samma eller stor skillnad ingen aning

    iallfall jag slutade amma min 1 åring nyligen, hon ammade minst en gång i timmen dygnet runt och visst jag försökte sluta tvärt.. Men brösten spände sjukt på bara 1-2 timmar... Jag hade sååå mycket mjölk till övers.. Men jag drog ner och fick pumpa ut det värsta, amma ut det värsta på natten endast en gång i 2 dagar. Resten fick jag pumpa, handmjölka, massera och sen använda trängre bh, så ställer brösten om sig. Vart sjukt jobbigt och knölar hela tiden man skulle massera bort och ett barn som vart arg ibland och ville ha brösten.. och brösten spände och rann. Men nog fan gick det! Tog ca 2 veckor innan jag kunde sluta pumpa och hon hade vant sig vid att sluta amma.

  • Greta Anna

    Det har faktiskt gått rätt bra nu, har bara ammat en gång till efter inlägget och har inte så mycket problem med brösten.

Svar på tråden Sluta amma tvillingar