Inlägg från: The Morticia |Visa alla inlägg
  • The Morticia

förstöra heliga skripter

oOHalalOo skrev 2012-03-02 07:48:18 följande:
    Det är din subjektiva tolkning att det inte är en kränkning. Men det kanske är  dags att börja lyssna på alla dem som känner sig kränkta? Det vore ett rätt steg i en demokratisk anda däremot. Inte bara subjektivt själv avgöra vad som är kränkande och inte för andra människor.
    Fast folk kan ju känna sig kränkta för vilka skitsaker som helst. Man kan ju inte vandra igenom livet på tå i rädsla för att någon ska bli kränkt över någon småsak man säger eller gör. Igår var det några som tyckte att folkpartister är efterblivna.
    Jag är folkpartist.
    Buhu.
    Jag hade då kunnat välja att känna mig kränkt, men det gör jag inte. För att jag anser att deras rätt att tycka att folkisar är idioter är större än min rätt att inte behöva känna mig kränkt. I annat fall skulle hela konceptet med det fria ordet urholkas och det vill jag inte.
    resonerar en sann demokrat.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-02 20:43:23 följande:
    Man kan knappast förneka eller förtrycka sina känslor. Känner man sig kränkt så gör man, oavsett vad andra tycker om det. Så fungerar det med känslor. Man förtrycker inte dem bara för att andra inte tycker det är känslor värda att känna.

Men du har rätt att ifrågasätta såna fjantiga påstående som att alla folkpartister är efterblivna. Sen om du väljer att inte göra det så är det ditt val. Men om någon ändå väljer att ifrågasätta dumma påståenden, så är det något som den som kommer med påståendet får ta.
    Fast man väljer ju faktiskt själv vilken inställning, attityd och tolerans man har gentemot andra människors åsikter. Och har man en hög tolerans så är man inte lättkränkt. Vi styr våra känslor och upplever saker utifrån våra värderingar. Om min värdering är att det inte är ok att säga taskiga saker om folkisar så är det klart att jag blir kränkt. Har jag istället inställningen att var och en får tycka vad han/hon vill så blir jag inte kränkt. Är man väldigt lättkränkt så har man problem med sin personlighet skulle jag vilja säga.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-04 20:31:59 följande:
    Absolut - det låter så enkelt. Men om vi betänker att alla kanske inte har det enkla svaret på allting som du framhållet - eftersom människor är olika och uppfattar och förstår saker olika, så kanske vi kan komma ett steg närmare det jag skriver. För mig handlar det inte nödvändigtvis att alla måste anpassa sig till en högre toleransnivå, vilket givetvis i sig inte är fel, utan jag tacklar det från andra hållet, dvs att det handlar om att visa andra människor respekt och inte använda sin yttrandefrihet utan ansvar.
    Fast ingen har ju brustit vad gäller hänsyn och respekt bara för att de uttrycker sig starkt mot en religion. En religion är ingen person, alltså har ingen blivit kränkt och ingen har blivit illa eller felaktigt behandlad på något vis.
  • The Morticia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-04 22:02:58 följande:
    Vilks ritade bilder och menade att de framställde muslimernas profet. Har koranen nämnt ditt namn? Nej precis, ja då är det att hålla käft då

Bli kränkt hur mycket du vill, ingen kommer ta dig på allvar. 
    Men vem blev personligt drabbad av Vilks teckningar? Personen som teckningen illustrerade existerar inte längre. Alltså finns det ingen att kränka.
    Sedan kan ju muslimer bli kränkta hur mycket de vill, ingen kommer att ta dem på allvar.
    Ser du sammanhanget? Vi resonerar precis lika du och jag - men du anser uppenbarligen att muslimer och islam ska vara lite undantag och få lite specialbehandling. Varför?
  • The Morticia
    Nasrin skrev 2012-03-07 19:20:26 följande:
    Alltså ingen bryr sig om du avbildar Profeten, eftersom du inte KAN avbilda Profeten. Det är om du skulle göra det i en oetisk situation, t ex som en hund, med bomber eller en gris. DÅ går bilden över till enbart kränkning mot muslimer som älskar denna Profet.
    Men så kan man ju för tusan inte resonera. Bara för att du gillar Muhammed så betyder inte det att jag gör det och att jag måste behandla honom på något speciellt vis. Jag älskar inte Muhammed, utan tycker att han var allt annat än ett föredöme. Så varför anser du att jag som har en totalt motsatt känsla för Muhammed inte får avbilda honom på vilket sätt jag vill? Varför skulle din vilja och känsla vara mer legitim än min?
  • The Morticia
    Nasrin skrev 2012-03-07 22:01:49 följande:
    Så, om du inte älskar honom eller ens bryr dig om honom varför en vilja att avbilda honom?
    Jag kanske direkt ogillar honom och tycker att han och hans religion fördärvar människor och vill uttrycka detta genom en ful teckning....varför inte?
    Det kvittar vad anledningen är. Svara på min fråga.
  • The Morticia
    Nasrin skrev 2012-03-08 20:46:25 följande:
    Känner du till något om Islam? HAr du läst Koranen?

Vad var din fråga? 
    Läs inlägg 473.

Ja, jag har läst mycket om islam och koranen.
  • The Morticia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 15:07:51 följande:
    Varför gillar du inte honom? Han hjälpte sina grannar, hjälpte de fattiga och föräldralösa, tog hand om sin familj, städade sitt hem, var barmhärtig mot sina fiender, lett dela sin mat med de hungriga, lärde att man inte skall ljuga, inte döda oskyldiga, inte hyckla, inte vara högmodiga, inte vara orättvisa, inte döda sina barn pga fattigdom etc. Han lärde även att man skall vara renlig, ta hand om sitt yttre och inre.  Varför skulle man ogilla en sådan man? 
    Jag gillar inte pedofiler och lögnare.
    Frågan är snarare vad i hela friden det är med honom som du gillar.

Min sambo är jätteduktig på att vara pappa. Han är fantastisk i sitt jobb. Han sköter mycket av hushållet och trädgården. Han är humanist, demokrat och en fin vän och medmänniska.
    Han har ingen pedofil läggning och han ljuger inte för folk om att han har någon magisk kontakt med högre väsen.

Detta gör honom faktiskt till en oerhört mycket finare människa än vad Muhammed ens kunde drömma om att vara. Så om du ska avguda en person för att han har fina egenskaper så kan du få min mans mailadress och överösa honom med dyrkan. Det skulle han nog gilla.
  • The Morticia
    Nasrin skrev 2012-03-10 20:24:06 följande:
    Det låter som om din man följer Profeten väldigt bra, du ska vara stolt!
    Min man är ateist.
  • The Morticia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 22:09:10 följande:
    Detta var skrivet till Nasrin vilket man tolkar att du besitter stora kunskaper i den religionen. Fast här måste jag visa att så inte är fallet och att du genom ditt inlägg till mig visar brister i dina kunskaper om islam, grava brister tom. Så här skrev du "Så om du ska avguda en person för att han har fina egenskaper". Den enkla saken som vem som helst vet om islam är att muslimer inte avgudar profeten saw. Det är Allah swt allena som vi avgudar. Profeten var inte gudomlig, han var en människa, levde och dog precis som alla andra människor. 
    Du känner inte till mina kunskaper och examina. Det gör dock jag, men vad det rör sig om har jag inte informerat någon här om, så ditt försök att förminska mig biter inte över huvud taget. Håll dig till det jag frågar istället.

Fine, ni avgudar inte Muhammed, det är jag som är en smula otydlig. Låt mig omformulera. Ni älskar honom för att han var Allahs profet. I mitt ordförråd kallas djup vördnad, kärlek och respekt också för att avguda. Jag avgudar mina barn tex. Skit samma. Ni älskar Muhammed, kan vi vara överens om det? Muhammed hade kontakt med Allah, eller hur?
    Tycker du då inte att det är väldigt märkligt att en god allsmäktig gud tycker att det är helt i sin ordning att hans profet våldtar barn?
Svar på tråden förstöra heliga skripter