Inlägg från: The Morticia |Visa alla inlägg
  • The Morticia

förstöra heliga skripter

oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:30:45 följande:
    Fast det visar väl egentligen att fler män kan vara goda och omtänksamma i så fall? Men du följer väl inte din man eftersom han inte är en profet (om du tror på att de funnits)? Det var ju annars det som det handlade om, även om alla profeter också varit män och vanliga människor som du och jag, undantaget har varit att de har varit utvalda av Allah (swt) att förmedla det gudomliga budskapet.  
    Jag motsätter mig är att man vill utmåla Muhammed som felfri. Det var han inte. Faktiskt var han inte alls något att hänga i julgranen om vi ska utgå ifrån min smak. Jag faller som sagt inte för män som har sex med barn. Jag finner det mycket frånstötande och osmakligt. Så nej, Muhammed var inte en bra människa.
    Undantaget är inte heller att profeterna har varit utvalda av Allah. Det är bara något du inbillar dig. Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:32:49 följande:
    Nej absolut inte. Vilket inte heller någonstans framkommer i Islams källor att det handlat om en sådan tillåtelse eller att så skett. Vad du gör är att du spekulerar i 'vad som KAN ha hänt' istället för att läsa Sira om vad som hände.
    Okej, Allah lät bara bli att påpeka det faktum för Muhammed att Muhammed våldtog ett barn. Same, same. Hur du än vrider på det så har Allah antingen gjort fel eller så är han ett äckel. Det går liksom inte att snacka sig ur det det.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 16:44:32 följande:
    En människa är aldrig felfri, det är endast Allah (swt) som är det.

Är lite nyfiken, har du läst någon Sira?

Jag vet inte hur du tänker här, 'jag faller inte för män som..'? Du menar hur du privat väljer din livspartner? Ok.

Men religion och profeter handlar inte om att välja en livspartner, utan om något helt annat.

Det är annars basic när det gäller profetskap. Men om du inte tror på det så är det ju inget som hindrar det. Däremot att du kallar mig och andra för att vara dumma, tja det får stå för dig. Inte för att det sätter dig i någon fager dager, men det är ju ditt val.
    Men Muhammed var ingen random snubbe - han hade direktkontakt med den som du påstår vara ofelbar. Allah borde ha tillrättavisat honom. Men det gjorde han ju uppenbarligen inte. Så något är ju väldigt, väldigt sjukt med Allah, tycker du inte? Har du aldrig ifrågasatt detta själv?

Nej, jag menar inte faller som man faller för en partner - utan vilka människor som tilltalar mig och som jag anser vara älskvärda. Och svaret är fortfarande nej. Muhammed är ingen person som jag anser vara sympatisk.

Du är inte dum. Du har en helt överlägsen kapacitet i ditt huvud. Du är en människa och således den mest intelligenta varelsen på jorden. Däremot så väljer du att vara dum. Det är dumt att tro och svälja allt man hör och läser utan att resonera, kritisera och tänka rationellt och förnuftigt. Vilket dager det får mig att stå i dina ögon intresserar mig inte det minsta.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 16:45:45 följande:
    Nej det är du som påstår att det begåtts våldtäkt. Så same är det definitivt inte. Du har alltså inte läst Sira antar jag eftersom du undvek att svara på det?
    Jag såg inte att du frågade mig om detta, och jag vet faktiskt inte. Jag är osäker på vad Sira är.

Du får försöka rationalisera precis hur mycket du vill men det kvarstår att Muhammed hade sex med ett barn och Allah sa inget om den saken - det är sjukt hur du än vrider på det. Det går inte att förmildra på något som helst sätt.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 20:46:39 följande:
    Det är därför jag har satt mig in i varför det var så och vad det berodde på.. Så nog har jag ifrågasatt, men jag har också tagit steget längre att söka efter svar.

Ingen som menar heller att du måste älska honom, så egentligen förstår jag inte vad som är problemet här?

Du skrev dock tidigare i inlägg 563  
    Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
    Men du tar du tillbaka det. Det är väl lite det som är kruxet när man ger sig ner till en personnivå och börjar kalla folk det ena och det andra, då trasslar man in sig vilket du gjorde här med bravur.

Nu är det ju så att du inte har den blekaste aning om hur mycket jag har resonerat, kritiserat och tänkt rationellt och förnuftigt, därför är det inte något argument som du kan basera ditt antagande på. Så det lämnar jag helt åt sidan tills du har något mer vattentätt att komma med.

Exakt du struntar i det, bra.
    Jag har inte tagit tillbaka någonting. Jag anser fortfarande att det är otroligt korkat. Dock kan jag förstå att folk förr i tiden som inte hade tillgång till naturvetenskapen gärna ville ha en förklaring på hur världen fungerade och då trodde på olika gudar osv. Idag är det inte försvarbart. Idag vet vi bättre. Men det finns folk som väljer att bortse ifrån det och använder inte sitt förnuft. Så jag repeterar, eftersom du missade det tydligen. Människor är inte dumma, de gör sig dumma. För vi har alla möjligheter i världen att begripa bättre. Och inte heller har jag angripit någon personligen utan pratar i generella termer, så jag tycker du ska coola ner dig lite och hålla dig till sak.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 20:48:47 följande:
    Det är profetens (fvmh) biografi och jag misstänkte att du inte läst en strof om detta. Det är därför du kanske skulle ha en del nytta av det, för många av dina påståenden får sig då en törn - om man gör en jämförelse.

Det finns mer i ting än att förmildra. Att sätta sig in i, få perspektiv är också viktiga ting. Det kan jag rekommendera om du vill få en bredare syn och inte endast ha en fördömande syn.
    Jag har läst koranen. Om hans biografi finns med där och heter så har jag läst den. Annars inte - tror jag. Jag har läst mycket religion i mina dagar så jag har inte kolla på allt längre.

Sedan är det såhär Halal att bara för att man inte håller med dig, för att man ifrågasätter ert synsätt, människosyn och tro - så handlar det inte om att man inte har läst ordentligt. Det handlar om att man helt enkelt inte håller med om att this is da shit - för det är helt enkelt sinnessjukt.

Du vet, en gång i tiden var jag helt grön. Det var innan jag började plugga och arbeta. Då hade jag verkligen inget emot islam. När jag inte visste ett jota om islam så var jag verkligen helt öppen inför det. Sedan började jag plugga och började få en bild om vad det rör sig om. Ju mer det klarnade desto mer äcklad blev jag av islam. Du behöver inte tro mig, men jag kan lova dig att det är precis så det är. Så det är inte så att bara för att man läser och förstår så tycker man att det är bra.
  • The Morticia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-11 22:54:47 följande:
    Om man saknar moral så tror man att även andra gör det. Det är inte något nytt att säga att västvärlden saknar moral. Fler intellektuella i bla. USA kritiserat avsaknaden av moral i väst. Jag behöver inte dra upp några exempel här faktiskt för jag har gjort det många ggr.

Att hjälpa människor är och bör vara en del av livet. Hamnar du också i fara kommer jag utan tvekan att rädda dig ur den. Jag behöver inte berätta för folk att jag är hjälpsam och är mån om mina medmänniskor. Vad är meningen med att berätta om hur bra man är?

Den som inte tackar människorna tackar inte Allah. Det är en hadith som jag som muslim tror på. Brandmannen får ett tack från mig, han är enligt min tro ett medel som Allah swt använt för att rädda mitt liv, men mitt liv hänger absolut inte på brandmannen. Det är dessutom hans jobb att rädda liv. Muhammed saw gjorde mycket för mig, mer än vad min mamma gjorde. Det är genom honom jag får ett bättre liv efter detta. Flummiga grunder är enligt dig men inte enligt mig. 
    Vilket skitsnack. Vad grundar du det på?
    Ingen har någonsin påstått att västvärlden är någon slags felfri, jättelycklig supernation som består av en homogen grupp där alla sjunger we shall overcome. Själv är jag väldigt USA-kritisk. Men det finns anledningar till att vi bor här och inte i en teokrati eller diktatur, eller hur?

Sverige tex är, hur fånigt det än låter, ett föregångsland. Tillsammans med grannländerna, Canada och Japan är Sverige en av de tryggaste länderna i världen att leva i. Det är starka demokratier där varje individ har minst 12 års skolutbildning. Vi har social-liberal inställning till politik och skolans uppgift är att uppfostra goda demokrater och humanister. Men det viktigaste av allt i dessa länder är att de alla är sekulära.
    Låt oss sedan ta en titt på hur människor har det i tex Iran, Irak, Afghanistan där läget är precis tvärt om. Hur ser det ut tycker du?

Fast vadå, meningen med att berätta om hur bra man är? För det första gjorde du det precis och för det andra tycker jag det är jättebra att man gör det. Hur tror du det går om man tex söker jobb och de undrar vad man kan och du ba: "nä, jag vill inte berätta vad jag är bra på, det märker ni." Själv har jag inga som helt problem med att säga vad jag är bra på och vad jag inte är bra på, vilka personliga egenskaper och kvaliteter som är bra hos mig och vilka som är mindre bra. Jag har länge arbetat inom ett yrke där det verkligen gäller att vara bäst, så att vara omotiverat blygsam är bara idiotiskt.

Men hur vet du att det var Allah som skickade brandmannen? Du måste ju ha någon grund till ett sådant resonemang, tycker du inte? Annars kan man ju börja hävda precis vad som helst. Tänk om du inte blev räddad då? Är det då så att Allah har bestämt att du ska brinna inne?
  • The Morticia
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 10:26:15 följande:
    Jag grundar det på mina erfarenheter samt läst till intellektuella västerlänningar och araber. Ni lever inte i en diktatur i dess rätta bemärkelse nej men ni är kontrollerade. Du kan inte göra något och det inte registreras. Du lever i ett samhälle som räknar dina steg, dina sysselsättningar, dina handlingar, ditt prat, din post, dina intresse, ja allt.

Ja Sverige är kanske bland de tryggaste länder. Jag skrev tidigare att Sverige är ett bra land för bla. muslimer. Man praktiserar sin tro fritt jämfört med muslimska länder som förföljer religiösa muslimer och sätter dom på fängelser och torterar dom. Men däremot är det inget bra land för bla. kvinnor och barn. Ett tryggt land har inte en hög endel kvinnomord, kvinnovåldtäkt, barnmord och barn våldtäkt. Ett tryggt land är inget bra land när det sysslar med dubbelmoral och hyckleri genom att ockupera andra länder och säljer vapen till diktaturer som i sin tur skjuter oskyldiga. Ett bra land ska inte syssla med försäljningar av varor som utgör hälsofara för den mänskliga arten. Listan är lång och jag har tyvärr migrän just nu så jag tänker inte dra upp fler exempel. Men det är sånt som ni kanske inte är vana att höra. Ni är uppfostrade och lär er i skolor att ni lever i trygghet, att ni är fria, att Sverige är ett neutralt och fredligt land och att i ert demokrati får man göra vad man vill. Verkligheten säger något helt annat speciellt när man ser det från ett annat perspektiv än det rådande.

Sen kommer den här skrattretande jämförelsen som dyker upp lite då och då här att man jämför ett sämre land med de sämsta länderna På vilket sätt stämmer din jämförelse att sätta Sverige mot Irak, ett land som härjats av krig, fattigdom och diktaturer sen 1929? 

Nej jag tycker fortfarande att det är dåligt att skryta om hur bra man är. Det är enligt mig de goda handlingarna en människa gör och det är inte man själv som dömer sig själv att han eller hon är bra, utan det är människorna i omgivningen som gör det. Att söka arbete, skriva vad man är kvalificerad till och hur man på bästa sätt kunna bidra arbetet är inte samma sak. Fast allt är möjligt i ett land där arbete för kvinnor kräver att hon ska vara snygg och klär sig sexigt före man räknar vilken utbildning hon har. 

Att bli hjälpt av en brandman handlar båda om den fria viljan och Qadar. Du kan läsa om ämnet om det intresserar dig, finns massor med böcker och artiklar om det. Ja dör jag i branden då dör jag som martyr och får bättre plats än jorden. Det är enligt islam ifall du frågar. 
    I en civilisation måste det finnas kontroll, annars blir det anarki förstår du. Det måste finnas lagar som skyddar medborgarna och kontroller så att inte terrorister har så lätt för sig att skada just demokratin. Hur pengar rör sig måste man också ha koll på, så att man kan beräkna hur ekonomin kommer att se ut i framtiden och vi måste betala skatt för allas vår trygghet och välfärd. Varför har du problem med det? Ingen läser min post eller avlyssnar mina samtal. Nu inbillar du dig saker. Sådant händer bara om det finns goda skäl att misstänka att någon kommer att begå väldigt grova brott. Detta är för att skydda dig. Sverige är inte ens i närheten av en diktatur som du försöker påskina. Lite grundläggande statsvetenskap måste du väl ändå ha?

Det där får du allt visa källa på. Inget land i världen är helt tryggt för kvinnor och barn, men att säga att Sverige skulle vara sämre är direkt felaktigt. Mord, våldtäkt och tortyr är vardagsmat i andra länder (särskilt muslimska). Man använder sexuellt våld mot kvinnor som standard i många länder. Händer det ofta där du bor i Sverige? För här hemma hos mig är det rätt lugnt. Det enda vi har haft här är våldtäkten i Mariannelund för ett tag sedan och de som våldtog var afghaner (undrar vilken religion de tillhör?)
    Däremot håller jag helt med dig vad gäller vapenexporten och har inget att anmärka på kring din åsikt där. Det är sjukt att sälja vapen till diktaturer.

Det går naturligtvis att jämföra alla länder när man ställer frågan: vilket land är bäst att leva i? Då får man fråga sig hur det kommer sig att det ser ut som det gör i andra länder och varför det inte ser ut så här. Inget konstigt alls.

Så du tycker det är skryt att berätta om man är bra på något? I så fall finns det sjukt många skrytsamma människor. Jag gillar dem. Dessutom var det någon som faktiskt frågade mig varför jag är bättre än Muhammed, och jag svarade så ärligt och fint på det. Jag tycker du har en konstig inställning och den är bara till din nackdel. Men, det är ditt problem. Jag bryr mig faktiskt inte, det var bara en rolig bisak.

Med den inställningen så innebär det att livet här på jorden inte är så viktigt, för det blir bättre sedan, är det så?
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 18:09:48 följande:
    Ditt problem här kan vara att du har fått för dig att den som är troende inte tror även på t.ex. Vetenskap och så ticker du vi är dumma. Men vem är det som egentligen är det när du inte ens har fattat vad tro är? Du ändrar dig nu I varje inlägg du skiver men du får hålla på tror jag bäst du vill att för dig själv reda ut vem som är dum eller inte och om det är personligt eller inte. Jag läser Dina inlägg och ser ju vad du skiver däremot.
    Vad i hela friden pratar du om? Jag har inte ändrat någonting. Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig och jag trodde du var läskunnig, men jag trodde kanske fel, man ska inte tro så mycket - det är dumt.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 18:20:56 följande:
    Nej hans biografi Finns inte I Koranen. Bara att du tror det ticker jag visar att du inte läst Koranen speciellt väl. Har du dessutom plug at Islam blir det ännu märkligare. Men ett förslag har jag, undvik Islam trådarna på fl för här diskuteras rätt mycket det som du äcklas av för att inte tala om att det dessutom att vi är några muslimer här som älskar att diskutera det som du äcklas av, hur fan står du ut? självförvållat är det dessutom eftersom ingen har tvingar dig hit för att äcklas. Jisses.
    Varför bemödar du dig att ens skriva inlägg till mig som inte ens är av debattkaraktär, utan bara ilska påhittade utrop om hur jag är och vad jag kan tänkas ha pluggat. Du kastar bara bort din tid faktiskt, för vad någon random person på nätet tycker och tror om mig berör mig inte det minsta.

Men jag pratar gärna om islam däremot, för det tycker jag är intressant. Och detta gör jag för att jag anser det vara viktigt att bemöta sådant som är människofientligt. För varje person som får sina åsikter emotsagda så börjar den personen att resonera - och förhoppningsvis sår det ett frö i någon som kanske någon gång börjar tänka annorlunda. Där har du svaret.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 21:15:09 följande:
    den stora dumma massan

från ett av dina inlägg ett par sidor tillbaka.

Så fortsätt du med personangrepp, det är vad du mest verkar gå in för nu.
    Det var för att gengälda barnsligheten i ditt tidigare inlägg och på så sätt försöka få dig att förstå hur tramsigt du skrev till mig. Jag hoppades att ironin skulle vara tydlig, men icke...
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 21:18:45 följande:
    Så nu är du expert på hur jag är? Jag är inte ett dugg ilsken och jag har inte skrivit vad du har pluggat, däremot har jag ifrågasatt ditt Islampluggande eftersom du inte vet vad Sira är och misstänker det står i Koranen.

Islam är männsikofienltigt? Återigen ifrågasätter jag då ditt pluggande om det är vad du har kommit fram till. Om du inte förstår varför jag gör det så beror det uppenbarligen på att du inte läst så noga kanske.
    Jag måste ju säga att jag tycker det är otroligt barnsligt att ifrågasätta någons kunskaper bara för att man inte håller med dig. Du drar samma sak i varje tråd mot alla du talar med, precis som om det skulle göra någon skillnad för saken.

Men för din information så har jag faktiskt tagit en kvällslig överkurs här hemma och kollat i min bokhylla. Ja, sammandrag av Sira är något jag har här och det är mycket markerat i den. Så det har jag läst (i alla fall delar av), för länge sedan.
    Mår du bättre nu?

Dessutom är det inget som tar bort det faktum att han fortfarande hade sex med ett barn.
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 21:27:49 följande:
    Jag säger inte att folk är dumma bara för att de inte tänker och gör som jag gör.
    Det gör du rätt i, för det vore faktiskt rätt befängt...
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 21:31:18 följande:
    Absolut, därför du kanske skulle läsa dina egna inlägg och vad du tycker om 'den fördummade massan' som uppenbarligen inte tycker och tror som du gör.
    Du missade poängen...
  • The Morticia
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 21:48:53 följande:
    Tror inte det, men du verkar inte förstå vad du själv har gått ut med och hur det uppfattas. Du borde således se lite på hur du själv uttrycker dig. Då slipper man sedan städa upp och vara ironisk och göra poänger.
    Jo, du missade poängen att skillnaden är att jag är kritisk, rationell och förnuftig i förhållande till vad jag hör och läser. Så något islam hade aldrig kunnat få fäste i mig. Förstår du nu?

Det verkar onekligen som att det faktum att jag anser det vara dumt och irrationellt att tro på gud provocerar dig något helt hejdlöst. Jag förstår inte varför faktiskt. Du får väl tro vad du vill, varför måste jag tycka att det är klokt?

Och som sagt, vad du tycker och hur du upplever mig intresserar mig föga.
Svar på tråden förstöra heliga skripter