Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

förstöra heliga skripter

Nasrin skrev 2012-03-06 19:30:57 följande:
    Vem har tvingat dig?
    De som menar att de regler som gäller för muslimer (avbildandet av Muhammed t.ex.) ska gälla även dem som inte tror.
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:21:36 följande:
    Men varför skulle ickemuslimer ha ett intresse av att forska i vår Profets utseende? En person de inte ens tror på?
    I motsats till Jesus är ju Muhammed en bekräftad historisk person som det kan finnas en mängd skäl till att avbilda.
    Bara för att jag tror att det någon talar smörja så kan jag väl ändå vilja avbilda honom eller henne.
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:42:57 följande:
    Det verkar lite galet/sinnessjukt i mina tankar att gå omkring och vilja avbilda saker man varken känner till, har kunskap om eller ens tror på? Som om jag skulle gå o ha ett sug att avbilda typ... troll eller aliens? Verkar ju helsjukt att ha ett sug efter såna saker?
    Hur ska man då ställa sig till personer som inte ens kan förmå sig att titta på bilder av en person som de 1) anser inte får avbildas och 2) påstår inte har avbildats på den bild som de undviker att titta på för att de inte vill se bilder på personen i fråga.
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:57:51 följande:
    Okej, var ligger det för frihet i att avbilda en vanlig människa som levde för ca 1400 år sen?
    Var ligger det rimliga i att förbjuda någon att avbilda en person som var en känd ledare och grundare av en religion?
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-07 19:20:26 följande:
    Alltså ingen bryr sig om du avbildar Profeten, eftersom du inte KAN avbilda Profeten. Det är om du skulle göra det i en oetisk situation, t ex som en hund, med bomber eller en gris. DÅ går bilden över till enbart kränkning mot muslimer som älskar denna Profet.
    Men om jag avbildar honom när han har sex med en 9-åring så är det ju historiskt korrekt även om många ändå anser det vara ett oetiskt beteende. Hur ställer du dig till det?
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-03-07 20:23:20 följande:
     Du menar att du som muslimsk man skulle göra det? Då vore det kanske ett problem för dig, eftersom du då inte skulle acceptera att Allah (swt) givit underlättnad för kvinnan gällande bönens utförande i moskén. Då måste du söka mer i din religion och tro för att förstå varför vår skyldighet gällande detta inte är exakt likadan. Men som muslimsk man (fortfarande generellt) så är det då din skyldighet att söka efter varför kvinnan inte har samma skyldighet som dig att närvara vid bönen i just moskén.

Om du är icke-muslim så anser jag det är en frågeställning som inte ens berör dig.
    Nej, det kan jag bli som MAN. Det rör sig ändå om män och kvinnor, jag kan väl blir kränkt över den särbehandlingen. Bara för att de har en annan religion så är de först och främst människor och jag tycker att könet är sekundärt.
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-07 22:03:08 följande:
    Fel, många källor säger att Aisha var 16-17 n'r äktenskapet fullbordades.

Dock var det vanligt att man i Sverige på den tiden gifte sig med 9-10 åringar och att man som 11-12åring fick sitt första barn. Hur ställer du dig till det?  
    Du kan se svaret nedan om hennes ålder från JTA.

Jag tycker att det var lika illa att man gifte sig med småbarn på den tiden i Sverige och det är knappast något jag känner att jag behöver försvara.

Jag är fri att tycka att de gjorde fel, jag är inte låst av en tanke att allt någon gjort är bra - oavsett om det strider mot min egen moral. Jag gissar att den strider mot din moral också eller skulle du tycka det är ok att en gubbe på 40 gifter sig och fullbordar äktenskapet med en 9-åring.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 22:09:10 följande:
    Detta var skrivet till Nasrin vilket man tolkar att du besitter stora kunskaper i den religionen. Fast här måste jag visa att så inte är fallet och att du genom ditt inlägg till mig visar brister i dina kunskaper om islam, grava brister tom. Så här skrev du "Så om du ska avguda en person för att han har fina egenskaper". Den enkla saken som vem som helst vet om islam är att muslimer inte avgudar profeten saw. Det är Allah swt allena som vi avgudar. Profeten var inte gudomlig, han var en människa, levde och dog precis som alla andra människor. 
    Men ändå säger du att ateister avgudar saker? Använde du det bildligt då och väljer att tolka det bokstavligt nu eftersom du då kan undvika sakfrågan?
  • Toboas
    Nasrin skrev 2012-03-10 22:46:01 följande:
    Vad är det som får dig att tro att du och din tro är den som är normal? Är vi troende psykiskt störda enligt dig? Känns otroligt dömande att tänka så.
    Det är nog vanligare att älska sina barn mer än en gud så där tror jag nog att "ni" är onormala i sammanhanget. Sedan behöver man inte vara psykiskt störd bara för att man är troende.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 23:02:03 följande:
    Att ha sex med sin fru är inte ett våldtäkt.
    Enligt din syn att se det ja, andra ser att det är fullt möjligt att våldta den man är gift med. Det hänger ihop med vilket värde man tillskriver kvinnans rätt att välja.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 23:39:01 följande:
    Har jag undvikit sakfrågan? Vilken då?

Ja det gör de. 
    Frågorna du fick i den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-26-66/m63734337.html

Kan du ge något exempel på ateister som avgudar något (och då bokstavligt talat eftersom det är det kravet du ställer när ordet används om din profet).
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 23:48:08 följande:
    Det är så ni lärt er i väst, vad får ni tillbaka när ni blir äldre? Jo, era barn slänger er på äldreboende. Medan islam lär muslimer att de skall älskar sina föräldrar mer än sina barn. Den kärleken är mer optimal än den ni hyser era barn. Sen vet jag inte vilken kärlek det är att döda sina barn genom abort och det är mycket vanligare att man gör det i era kretsar. Så vem av oss som är onormal? Jag eller du? 
    Ah, så det är av egoistiska skäl man ska älska sina föräldrar mer än sina barn?
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 23:49:26 följande:
    Du läser som fan läser bibeln. Var skrev jag att det är okey för en man att våldta sin fru? 
    Du skrev att:
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 23:02:03 följande:
    Att ha sex med sin fru är inte ett våldtäkt. 
    Du använde det som argument för att friskriva Muhammed från våldtäkt eftersom han var gift med barnet i fråga. Därför påpekade jag att huruvida man är gift eller inte är irrelevant för om det är en våldtäkt eller inte.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:37:44 följande:
    Det tror jag också. Men frågan är, kan vi döma allt retroaktivt? Jag tycker man måste se den samtid historik för att förstå den tidens anda.

Idag i en del länder i Europa så finns det andra åldersgränser för tillåtelse för sex och äktenskap, ska vi då döma efter svensk lag och säga att det begås våldtäkter mot dessa kvinnor i de äktenskapen, för att vi anser oss ha rätt att döma alla andra efter får tidsuppfattning och lag? Jag tycker inte det.

Så att anklaga folk för att vara empatilösa som du gör, utan att förstå omständighet och orsak, blir ju inte mer rätt på något sätt.
    Så vi ska alltså inte säga att korstågen var fel eftersom vi måste se dem i den tidens anda?
  • Toboas
    1337 skrev 2012-03-11 10:04:18 följande:
    Eller nazismen. Det skulle väl kännas helt ok att ha en nazist från 30-talets Tyskland som ett fläckfritt föredöme. Det var ju normalt att vara nazist på den tiden. Dock fanns det ju faktiskt även då tyskar som inte sympatiserade med nazismen, och nog skulle det kännas lite bättre om mitt föredöme hörde till den senare kategorin.
    Jag tänkte på det men ville undvika att utlösa Godwins lag och dessutom finns det inom vissa grupper i mellanöstern ett viss stöd (och förnekande) när det gäller nazisterna.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 10:26:15 följande:
    Ett tryggt land har inte en hög endel kvinnomord, kvinnovåldtäkt, barnmord och barn våldtäkt.
    Jag undrar samma sak som Morticia - hög andel jämfört med vilka länder då?

Du ser inte heller något problem med att just en sådan sak som "barnvåldtäkt" i Sverige är något som är åtalas även om barnet skulle hävda att det var med på det, just för att skydda barnet. Även ifall den vuxna mannen vore gift med - låt oss säga det 9-åriga - barnet så skulle myndigheterna se det som våldtäkt. Självklart blir det svårt att jämföra med en kultur där samma beteende är klassat som ok.
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 22:20:45 följande:
    1 )Vi behöver inte jämföra, existerar dessa brott eller inte?

2) Vad har Sverige med ett fall som skedde på 600-talet i Arabien att göra? 

3) Jovisst är det svårt, ni tillåter tex sex och porr med djur, sex med halvsyskon och med svärföräldrarna, såna saker är avskyvärda och brott i muslimska länder.
    1) Brotten existerar men om du kritiserar ett land och uttalar dig om "hög andel" verkar det ju som du kan lyfta fram länder där läget är bättre. I annat fall är det ju ett globalt problem och i så fall irrelevant att lägga in i diskussionen.

2) I Sverige är det ett brott, på 600-talet i Arabien var det inte ett brott. Innebär det att "barnvåldtäkt" som du valde att dra upp i diskussionen inte fanns då eller att det inte klassades som ett brott? Om det inte var några problem moraliskt för 1.400 år sedan borde du inte heller ha några problem med det idag heller så varför drar du upp det?

3) Du ÄR verkligen fixerad vid djursex! Jag anser ändå att sex med barn är värre än att någon har sex med djur. Om Muhammed hade haft sex med ett djur men inte med barn antar jag att du hade försvarat det med samma enfas och uttryckt samma avsky över sex med barn som du nu gör det omvända.
Svar på tråden förstöra heliga skripter