• Marcus1977

Namnbyte?

Hej! Har en fråga jag skulle vilja få några andra opartiska åsikter om. Min fd fru ska gifta om sig med sin nya man. Dom har ett gemensamt barn,med andra ord har våran son ett halvsyskon. I och med giftermålet kommer ju x:et få sin nya mans namn och deras gemensamma dotter likaså. Tillsaken hör att våran son har sagt att han också vill heta den nya mannens namn dubbelt med mitt pga han vill heta samma sak som sin mamma och lillasyster. Hans mamma tycker att det ska han självklart få heta. Jag är mera tveksam av den enda anledningen att det inte är hans namn. Min son har ingen anknytning till det namnet förutom att hans mamma tar det namnet som omgift,och att hans halvsyskon heter det. Jag tycker det känns skitkonstigt att min son ska ha en annan mans efternamn även om hans mamma och lillasyster heter det. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Namnbyte?
  • Marcus1977

Ett tillägg som jag glömde bort. Till saken hör att sonen är 4 1/2 år gammal,och det känns lite märkligt att ett barn i den ålder ska få vara med och påverka vilket namn han vill ha.

• MommyOf2

Jag sitter nästan i samma sits, jag ska nämligen gifta mig och få ett till barn med en annan och vill att min dotter på nästan 6 ska få samma namn som vi. Hon har idag inte din pappas namn utan mitt och har funderat på hur hennes pappa kommer reagera. Hon vill också heta som jag och sitt syskon. Jag har också ensam vårdnad, vet inte om det påverkar beslutet.
    Men jag vill ju inte göra hennes pappa arg eller besviken....lite knepigt.
    Varför känner du att det inte är ok?
    Min annledning till varför jag vill att hon ska få samma namn är just för att vi ska det och vill inte att hon ska känna sig utanför på nåt sätt och samtidigt så är jag glad över att min man bara blir glad att hon vill ha hans namn.

• Marcus1977

Alltså,jag förstår ju hur dom tänker. Jag tycker bara inte att en 4-åring ska få bestämma vad han ska ha för efternamn. Tycker inte han ska behöva fundera på det överhuvudtaget. Posera på möjligheten att dom skiljer sig och hon gifter om sig igen. Ska då han fånet tredje namn så? Idag har han mitt efternamn,och jag ser ingen anledning till att han ska få hennes nya man namn.

• Marcus1977

Glömde säga att vi har delad vårdnad,vilket ju innebär att hon kan ju inte göra någonting utan mitt godkännande,vilket är en trygghet.

• Nick1

4 1/2 år... har barnet ens börjat bry sig om efternamn?
    Men okej, nu verkar det blivit så vare sig det är på barnets eget initiativ eller mammans fokusering kring det hela.

Jag kan förstå barnet om det vill heta samma som sitt halvsyskon om de nu har en bra relation.
    Jag kan även förstå att ett barn vill ha en häst i garaget, få allt det pekar på och äta godis till middag men det är inte samma sak som att barn får avgöra om det BLIR så eller inte.
    Vilja är en sak, bestämma är en annan.

Jag tror nog att det inte är konstigt att heta samma efternamn som sin pappa, det är rätt vanligt att göra det.
    Att heta olika efternamn som halvsyskon är inte ovanligt och således kommer det inte bli någon konstig situation för barnen när de växer upp där heller.

Jag anser att barnet ska behålla sitt namn.

• Oldie

I vårat hushåll på 4 heter inte en enda samma efternamn :) lite konstigt och rörigt men av olika anledningar är det så.
    Om du inte känner dig bekväm i det hela så tycker jag din son får vänta tills han är (betydligt) äldre innan han får som han vill, mamman bör ha förståelse för att du har dina funderingar kring detta.
    Låt tanken få växa några år och se hur du känner sen.

• evilgirl

Mamman får väl ta sitt gamla flicknamn och den nya mannens efternamn..sätta sitt gamla flicknamn på alla sina barn + att barnen behåller sitt efternamn som pappan har.Då har alla barn sin mammas flicknamn och sina egna pappors efternamn. Jag skulle inte vilja att mina barn hade efternamn efter sina bonusföräldrar och inget från mig.

• Oldie
    evilgirl skrev 2012-03-01 10:23:39 följande:
    Mamman får väl ta sitt gamla flicknamn och den nya mannens efternamn..sätta sitt gamla flicknamn på alla sina barn + att barnen behåller sitt efternamn som pappan har.Då har alla barn sin mammas flicknamn och sina egna pappors efternamn. Jag skulle inte vilja att mina barn hade efternamn efter sina bonusföräldrar och inget från mig.

Tyckte jag var ett toppenbra förslag!!
  • Marcus1977

Naturligtvis skulle ju han ha kvar mitt efternamn . Det skulle ju isf bli frågan om att lägga till den nyas efternamn som mellanmn,eftersom man inte får ha dubbla efternamn enligt Skatteverket . Jag tycker bara att det är onödigt , och att min fd har skapat ett problem kring det här. Jag vägrar låta en 4-åring bestämma vad han ska ha för namn. Däremot lägger jag mig helt platt om han i framtiden vill lägga till det namnet.

• Älskarjordgubbar
    Marcus1977 skrev 2012-02-26 10:02:10 följande:
    Glömde säga att vi har delad vårdnad,vilket ju innebär att hon kan ju inte göra någonting utan mitt godkännande,vilket är en trygghet.
    Är kanske gammalmodig men tycker att pojken ska ha ditt efternamn, det är ju din son.

Sedan är det ju så att även om ditt ex skulle haft enskild vårdnad ,så hade din son inte fått ändra efternamn utan ditt samtycke. Inte när han nu bär ditt efternamn.    
    Den enda människan du kan ändra på är dig själv
  • Loncelot
    Älskarjordgubbar skrev 2012-05-09 21:59:07 följande:
    Är kanske gammalmodig men tycker att pojken ska ha ditt efternamn, det är ju din son.

Sedan är det ju så att även om ditt ex skulle haft enskild vårdnad ,så hade din son inte fått ändra efternamn utan ditt samtycke. Inte när han nu bär ditt efternamn.    
  • Radhuspinglan
    Marcus1977 skrev 2012-02-26 10:01:06 följande:
    Alltså,jag förstår ju hur dom tänker. Jag tycker bara inte att en 4-åring ska få bestämma vad han ska ha för efternamn. Tycker inte han ska behöva fundera på det överhuvudtaget. Posera på möjligheten att dom skiljer sig och hon gifter om sig igen. Ska då han fånet tredje namn så? Idag har han mitt efternamn,och jag ser ingen anledning till att han ska få hennes nya man namn.

Om hon skiljer sig från Andersson och gifter om sig med Svensson, och då även tar namnet Svensson, så får inte er son längre heta Svensson. För att ett barn under 18 år ska kunna bära ett visst efternamn, krävs att minst en förälder har det efternamnet.
  • Radhuspinglan
    Marcus1977 skrev 2012-03-01 13:30:48 följande:
    Naturligtvis skulle ju han ha kvar mitt efternamn . Det skulle ju isf bli frågan om att lägga till den nyas efternamn som mellanmn,eftersom man inte får ha dubbla efternamn enligt Skatteverket . Jag tycker bara att det är onödigt , och att min fd har skapat ett problem kring det här. Jag vägrar låta en 4-åring bestämma vad han ska ha för namn. Däremot lägger jag mig helt platt om han i framtiden vill lägga till det namnet.

Varför skulle han inte kunna ha den nya mannens efternamn som ett mellannamn? Han vill väl också känna samhörighet med dem familjen - en av hans familjer, där han dessutom har ett syskon.
  • Radhuspinglan

Men va faaaaaasiken!!! Gammal tråd! Varför dyker dessa upp på min förstasida!?

• Gredelina
    Marcus1977 skrev 2012-02-26 09:33:03 följande:
    Hej! Har en fråga jag skulle vilja få några andra opartiska åsikter om. Min fd fru ska gifta om sig med sin nya man. Dom har ett gemensamt barn,med andra ord har våran son ett halvsyskon. I och med giftermålet kommer ju x:et få sin nya mans namn och deras gemensamma dotter likaså. Tillsaken hör att våran son har sagt att han också vill heta den nya mannens namn dubbelt med mitt pga han vill heta samma sak som sin mamma och lillasyster. Hans mamma tycker att det ska han självklart få heta. Jag är mera tveksam av den enda anledningen att det inte är hans namn. Min son har ingen anknytning till det namnet förutom att hans mamma tar det namnet som omgift,och att hans halvsyskon heter det. Jag tycker det känns skitkonstigt att min son ska ha en annan mans efternamn även om hans mamma och lillasyster heter det. Vad tycker ni?

Jag var i sammasits som din son, men min pappa sa nej. Var sur lite första året, sen försvann det och idag är jag glad att han sa nej. De är fortfarande gifta dock efter 25 år. Nu hade jag väldigt fin kontakt med min pappa även om jag bodde mest hos mamma, men är som sagt glad att han stod på sig. :)
  • Ess
    Marcus1977 skrev 2012-03-01 13:30:48 följande:
    Jag tycker du har rätt.
    När han själv blir gammal nog att ha en egen åsikt och kunna motivera varför, då är han också mogen att själv få välja.
  • BioBonus

Jag gjorde så att när jag gifte om mig tog jag samtidigt mitt flicknamn som mellannamn. Mina barn fick då välja om de ville lägga till det som mellannamn även de (tillsammans med pappans efternamn). 

• Ann Cistrus
    Marcus1977 skrev 2012-02-26 10:01:06 följande:
    Jag håller med dig. I hur många sammanhang spelar det egentligen någon roll vilket efternamn familjemedlemmarna har? I vår familj har min sambo ett efternamn, hans nioåring ett (sin mammas) och jag och våra gemensamma barn har ett. Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då vi stått och varit "tvungna" att presentera oss som familjen *efternamn*. 

Min sambo har för övrigt samma efternamn som mannen hans mamma gifte sig med när han var 10 år. De är skilda idag och min sambo har ingen kontakt med sin ex-styvfar. Efternamnet har han kvar dock. Tror människor lägger olika vikt vid efternamnet och jag kan hålla med om att en fyraåring är för liten för att vara med och styra över sådana saker.  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • WiJu

Här hette mannen och hans barn Svensson.

Jag Johansson.

Våra gemensamma Johansson Svensson

Tills vi gifte oss och alla fick heta Svensson.

I ditt ex situation hade jag hetat mitt och min nya mans. Ditt och hennes barn hade fått heta hennes och ditt och deras gemensamma hennes och nye mannens. Då har ju båda hennes barn hennes namn som mellannamn och sina pappors namn som efternamn. Borde ju funka kan jag tycka

Nu är ju tråden lite små gammal... Hur blev det TS?

Svar på tråden Namnbyte?