• Ann Cistrus

Namnbyte?

Marcus1977 skrev 2012-02-26 10:01:06 följande:
    Alltså,jag förstår ju hur dom tänker. Jag tycker bara inte att en 4-åring ska få bestämma vad han ska ha för efternamn. Tycker inte han ska behöva fundera på det överhuvudtaget. Posera på möjligheten att dom skiljer sig och hon gifter om sig igen. Ska då han fånet tredje namn så? Idag har han mitt efternamn,och jag ser ingen anledning till att han ska få hennes nya man namn.
    Jag håller med dig. I hur många sammanhang spelar det egentligen någon roll vilket efternamn familjemedlemmarna har? I vår familj har min sambo ett efternamn, hans nioåring ett (sin mammas) och jag och våra gemensamma barn har ett. Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då vi stått och varit "tvungna" att presentera oss som familjen *efternamn*. 

Min sambo har för övrigt samma efternamn som mannen hans mamma gifte sig med när han var 10 år. De är skilda idag och min sambo har ingen kontakt med sin ex-styvfar. Efternamnet har han kvar dock. Tror människor lägger olika vikt vid efternamnet och jag kan hålla med om att en fyraåring är för liten för att vara med och styra över sådana saker.  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Namnbyte?