Inlägg från: Radhuspinglan |Visa alla inlägg
  • Radhuspinglan

Namnbyte?

Marcus1977 skrev 2012-02-26 10:01:06 följande:
    Alltså,jag förstår ju hur dom tänker. Jag tycker bara inte att en 4-åring ska få bestämma vad han ska ha för efternamn. Tycker inte han ska behöva fundera på det överhuvudtaget. Posera på möjligheten att dom skiljer sig och hon gifter om sig igen. Ska då han fånet tredje namn så? Idag har han mitt efternamn,och jag ser ingen anledning till att han ska få hennes nya man namn.

Om hon skiljer sig från Andersson och gifter om sig med Svensson, och då även tar namnet Svensson, så får inte er son längre heta Svensson. För att ett barn under 18 år ska kunna bära ett visst efternamn, krävs att minst en förälder har det efternamnet.
  • Radhuspinglan
    Marcus1977 skrev 2012-03-01 13:30:48 följande:
    Naturligtvis skulle ju han ha kvar mitt efternamn . Det skulle ju isf bli frågan om att lägga till den nyas efternamn som mellanmn,eftersom man inte får ha dubbla efternamn enligt Skatteverket . Jag tycker bara att det är onödigt , och att min fd har skapat ett problem kring det här. Jag vägrar låta en 4-åring bestämma vad han ska ha för namn. Däremot lägger jag mig helt platt om han i framtiden vill lägga till det namnet.

Varför skulle han inte kunna ha den nya mannens efternamn som ett mellannamn? Han vill väl också känna samhörighet med dem familjen - en av hans familjer, där han dessutom har ett syskon.
  • Radhuspinglan

Men va faaaaaasiken!!! Gammal tråd! Varför dyker dessa upp på min förstasida!?

Svar på tråden Namnbyte?