Inlägg från: Ruggugglan |Visa alla inlägg
  • Ruggugglan

Sover din 2åring på dagen? Hur länge?

Min son fyllde 2år i januari och har börjat sova länge på dagarna. Från att han var 1år tills i januari sov han en timme. Nu sover han 2-3 timmar (!) i sträck om han får. Somnar vid ett tiden och vaknar 3-4 tiden.

Hur länge sover era 2åringar på dagarna? Sover dom alls?

• Svar på tråden Sover din 2åring på dagen? Hur länge?
  • Ruggugglan

Tack för era svar!

Sonen har aldrig sovit sådär jättemycket under dagen så därför kom det lite som en chock att han sover så länge på dagarna. Idag sov han 3,5 timme och det var inte lönt att försöka väcka honom. Han sov som en stock.
    Oftast kommer han i säng i tid ändå. Han sover ca 20.00-06.30. Det händer ibland, oftast på helgen, att han är uppe något längre.

Men det är säkert pga utvecklingen då Det går ju i rasande fart.

• Ruggugglan
    idis78 skrev 2012-02-26 20:57:49 följande:
    Min 2-åring får sova 1 timme på dagen. Sover han längre vaknar han vid 4 på morgonen.
    Då förstår jag att han inte får sova längre än så
  • Ruggugglan
    skogsvitter skrev 2012-02-26 21:36:38 följande:
    Har han alltid sovit så kort nattpass?

Vår dotter fick sluta sova på dagen när hon var drygt 2 år eftersom hon inte somnade på kvällarna längre. Vi ville hellre att hon skulle sova på natten så när vi tog bort dagsvilan började hon sova 12-13 timmars nattpass istället, som tidigare
    Bara de dagar han ska till förskolan. Han går 15 timmar i veckan fördelat på tre dagar. Lediga dagar vaknar han vid åtta.

Som sagt så har han först nu börjat sova längre pass på dagarna och jag tror det har med att göra att han utvecklas. Han pratar, leker och är igång hela dagarna på ett helt annat sätt än han var innan.
  • Ruggugglan
    litenlitenliten skrev 2012-02-26 22:16:23 följande:
    Bara de dagar han ska till förskolan. Han går 15 timmar i veckan fördelat på tre dagar. Lediga dagar vaknar han vid åtta.

Som sagt så har han först nu börjat sova längre pass på dagarna och jag tror det har med att göra att han utvecklas. Han pratar, leker och är igång hela dagarna på ett helt annat sätt än han var innan.
    Men jag var lite osäker på om 3 timmar var normalt förutom de andra 10-12 timmarna på natten. Men det verkar det ju vara eftersom fler 2åringar sover så pass länge
Svar på tråden Sover din 2åring på dagen? Hur länge?