• Ruggugglan

Sover din 2åring på dagen? Hur länge?

Min son fyllde 2år i januari och har börjat sova länge på dagarna. Från att han var 1år tills i januari sov han en timme. Nu sover han 2-3 timmar (!) i sträck om han får. Somnar vid ett tiden och vaknar 3-4 tiden.

Hur länge sover era 2åringar på dagarna? Sover dom alls?

• Svar på tråden Sover din 2åring på dagen? Hur länge?
  • Liafia

Min blev 2 i januari. Sover inget alls och har inte gjort senaste 6 månaderna tyvärr. Hon gick inte att lägga på kvällarna men så fort vi tog bort vilan gick det hur lätt som helst. Hade dock gärna sett att hon sov fortfarande dels för att få en lugn stund på dagen och dels för att humöret sviktar på eftermiddagen. Dock är hon helt omöjlig att få ner i varv kan möjligen somna en stund i bilstolen.

• Maggimou

Har en tvååring som sover 2-3h om vi är hemma, ca en timme på dagis.

Somnar 19:30 och vaknar ca 07.

• Lajkie

William går upp vid 06, sover middag mellan 12-15 (alltså 3 Tim) och somnar vid 19 på kvällen. Han behöver mycket sömn.

• Ankissen

Så där höll Ella oxå på. Nu fyller hon tre i april och sover fortfarande middag. En timme går alldeles utmärkt.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • skogsvitter
    litenlitenliten skrev 2012-02-26 20:56:52 följande:
    Tack för era svar!

Sonen har aldrig sovit sådär jättemycket under dagen så därför kom det lite som en chock att han sover så länge på dagarna. Idag sov han 3,5 timme och det var inte lönt att försöka väcka honom. Han sov som en stock.
    Oftast kommer han i säng i tid ändå. Han sover ca 20.00-06.30. Det händer ibland, oftast på helgen, att han är uppe något längre.

Men det är säkert pga utvecklingen då Det går ju i rasande fart.
    Har han alltid sovit så kort nattpass?

Vår dotter fick sluta sova på dagen när hon var drygt 2 år eftersom hon inte somnade på kvällarna längre. Vi ville hellre att hon skulle sova på natten så när vi tog bort dagsvilan började hon sova 12-13 timmars nattpass istället, som tidigare
  • Paincake

Sonen blir två i mars. Han kan sova drygt två timmar hemma om ingen väcker honom men då vaknar han snortidigt morgonen efter. Jag brukar plocka upp honom efter 1 ½ när vi är lediga. På förskolan får han sova så länge han vill. Det är ju högre tempo och han behöver vilan.

• Ruggugglan
    skogsvitter skrev 2012-02-26 21:36:38 följande:
    Har han alltid sovit så kort nattpass?

Vår dotter fick sluta sova på dagen när hon var drygt 2 år eftersom hon inte somnade på kvällarna längre. Vi ville hellre att hon skulle sova på natten så när vi tog bort dagsvilan började hon sova 12-13 timmars nattpass istället, som tidigare
    Bara de dagar han ska till förskolan. Han går 15 timmar i veckan fördelat på tre dagar. Lediga dagar vaknar han vid åtta.

Som sagt så har han först nu börjat sova längre pass på dagarna och jag tror det har med att göra att han utvecklas. Han pratar, leker och är igång hela dagarna på ett helt annat sätt än han var innan.
  • Ruggugglan
    litenlitenliten skrev 2012-02-26 22:16:23 följande:
    Bara de dagar han ska till förskolan. Han går 15 timmar i veckan fördelat på tre dagar. Lediga dagar vaknar han vid åtta.

Som sagt så har han först nu börjat sova längre pass på dagarna och jag tror det har med att göra att han utvecklas. Han pratar, leker och är igång hela dagarna på ett helt annat sätt än han var innan.
    Men jag var lite osäker på om 3 timmar var normalt förutom de andra 10-12 timmarna på natten. Men det verkar det ju vara eftersom fler 2åringar sover så pass länge
  • Millaaa

Min son blir 2 i början på April, han sover också 2-3 timmar på dagen och sen sover han mellan 19.30 till 8-9.
    Han sover dessutom sämre på nätterna om han inte sover ordentligt på dagen.

• ladysoul77

Vår dotter fyller 2 i mars. Hon sover en dryg timme på dagen och somnar kring 20.00 på kvällen. Det tar väldigt lång tid att få henne att somna dock..

• Pärlans2

Min son blev 2 i november, han sover 1 timme på dagen ungefär... skulle kunna sova mer men då håller han på och vaknar på natten... sover mellan 20.30-06.30 ungefär och vaknar en gång på det passet och kommer in till oss.

• Attol

Dottern blev 2 för en månad sen och när hon är hemma på helgen försöker vi väcka henne efter ca en timma om vi vill att hon ska gå och lägga sig vid halv åtta-åtta. Om vi ska bort och hon ska vara uppe länge får hon sova så länge hon vill, men oftast blir det inte längre än 1,5 timmar. På vardagarna på dagis får hon sova tills hon vaknar, vilket de säger brukar bli 1-1,5 timma.

• hannis

Min son fyllde 2 år i februari. Han sover 20-06 på natten och 1,5-2 h på dagen mellan 12.00-14.00. Somnar oftast snabbt på kvällen och sover hela natten.

• M  och  M

Fyller 2 år om en månad och sover mellan 1½-3 timmar mitt på dagen efter lunch. Lägger sig kl.19 och vaknar vid kl.06-07

Svar på tråden Sover din 2åring på dagen? Hur länge?