• Anonym (boendekostnad)

Vad har ni i boendekostnad?

Jag har läst en del ekonomitrådar här på FL, och slås av vilka låga boendekostnader folk har. Personer som bor i storstad med stora hus kan ha 10 000 kr/månad i boendekostnad.

Själv bor jag i Göteborg, i en trea i ett attraktivt område, och har 15 000 kr i boendekostnad inklusive amortering. Nu ska vi köpa hus och får då uppemot 17 000 kr/mån. Det känns jättemycket om jag jämför med de som skriver på FL...

Skriv vad ni har i boendekostnad och om ni amorterar på eventuella lån!

• Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad?
  • Anonym

Nu har ju uppsala blivit storstad så vi bor 2 mil från storstan ;) Huset är 190 kvm och snittkostnaden per månad förra året var 12300 kr. Amorterar lite, men har inte koll på hur mycket. Räntor, amortering,el,vatten, sopor, försäkring är medräknat i boendekostnaden.

• Anonym (Helle)

- 2:a bostadsrätt, centralt Stockholm
    - Amorterar ingenting
    - Lån + avgift = ca 7.500kr/månad

• Anonym

Bor utanför Malmö, hus på 180 kvm. Lån + el är cirka 7 500 kr i månaden.

• Anonym (Lomma)

Bor i nytt hus i Lomma, räntor + drift ca 25 000:- ingen amortering

• cloudberry79

Ja, många på FL har riktigt billiga boendekostnader! Vi bor i helt vanlig hyresrätt, har en hyra på 6200 i månaden plus el och parkering, totalt cirka 7000 i månaden.  Vårt hus ska rivas inom något år, vi har fått erbjudande om en nybyggd lägenhet (det råder stor bostadsbrist i vår kommun), då skulle vår boendekostnad för en hyresrätt ligga på drygt 11000 i månaden. Vi avvaktar tills vidare och hoppas hitta något billigare, men har snart inga alternativ kvar.

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (Helle)
    Anonym (Helle) skrev 2012-02-26 15:29:12 följande:
    - 2:a bostadsrätt, centralt Stockholm
    - Amorterar ingenting
    - Lån + avgift = ca 7.500kr/månad
    Ser nu att en del lagt till el och parkering, då gör jag det också

- P-plats 1.300kr/mån
    - El ca 800kr/mån

Summa med el + parkering = 9.600kr
  • Greger

Bostadsrätt 4rok.
    Hyra: 3600 inklusive el och parkering.
    Amortering: 2800.
    Ränta: runt 2500 just nu.
    Summa: 8900:-.

• Anonym (Bostad)

Bostadsrätt Stockholmsförort 2:a på 57 kvm (10 min till city med T-bana) månadsavgift 1950:-, ränta 1200:-. amortering 0. Månadskostnad 3150:-. Räknar man bort ränteavdraget blir det 2790:-. Nu i dagarna har jag köpt en 3:a på samma gata och nya kostnaden blir månadsavgift 3400:-. ränta 2300:- amortering 0:-, kostnad 5700:-/mån. Med ränteavdrag blir det ca 5000:-/mån.

• Karianne

Bor i villa i Göteborg, 156kvm.
    Räntor: 8.000:-/mnd
    Amortering: 3.000:-/mnd
    Driftskostnader: 3.500:-/mnd fördelat över året.

Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad?