• Anonym (boendekostnad)

Vad har ni i boendekostnad?

Jag har läst en del ekonomitrådar här på FL, och slås av vilka låga boendekostnader folk har. Personer som bor i storstad med stora hus kan ha 10 000 kr/månad i boendekostnad.

Själv bor jag i Göteborg, i en trea i ett attraktivt område, och har 15 000 kr i boendekostnad inklusive amortering. Nu ska vi köpa hus och får då uppemot 17 000 kr/mån. Det känns jättemycket om jag jämför med de som skriver på FL...

Skriv vad ni har i boendekostnad och om ni amorterar på eventuella lån!

• Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad?
  • Anonym

Hyresrätt, 4;a, 6068 kr i hyra inkl parkering. El mellan 400 och 600 per månad.

Kollat på hus, vår månadskostnad inkl uppvärmning och sophämtning, vatten mm blir ca 11.000 kr.

• Konvaljen

Bor i villa i en medelstor stad. Sätter undan 13000 till boendet men det kostar inte så mycket. Skulle tippa på att räntor+amortering+drift går på ca 11000 utslaget över året. Ränteavdrag ej medräknade.
    Det motsvarar ungefär 22% av vår inkomst efter skatt varje månad.
    Ska tillägga att vi inte amorterar särskilt mycket eftersom vi varit föräldralediga. När vi ökar på amorteringstakten kommer boendekostnaden bli en helt annan givetvis.

• riboflavin

Radhus om 5 rok i mellansvensk stad, BR.
    Avgift: 5200 kr (vatten, garage och sophämtning ingår) tillkommer el om ca 1000 kr/mån.
    Huset är kontantköpt så vi saknar utgifter för lån.

Totalt alltså ca 6200 kr i boendekostnad.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sassus

Bor i radhus i Huskvarna.. Har en boendekostnad på ca 10 500 kr, ink amortering 2000 kr och övriga kostnader så som värme, vatten m.m på ca 2300 kr. 

• Anonym

br (3:a) i linköping, inga lån -avgift 3100 (då ingår parkering)

• Liafia

Bor i villa i västra Göteborg. Har ungefär 18000 kr i boende och driftskostnader.
    Tror att utöver geografiskt läge så spelar det ju stor roll NÄR man köpte sitt hus. Hade vi köpt vårt hus ca 5 år tidigare hade det troligen varit 1,5 milj billigare och det hade ju avspeglat sig avsevärt i vår boendekostnad.

• Anonym (ek)

Hyresrätt i medelstor stad, 95kvm.
    Hyra: 7200kr inkl 2st motorvärmarplatser
    El: 900kr 
    Försäkring: >500kr

Totalt: 8600kr

• Anonym (#14)
    Studentpappa skrev 2012-02-26 20:44:41 följande:
    Vi bor en en mindre stad, villa på 165kvm och normalt har vi ca 14000:-/mån i räkningar inkl mat och bensin. Skönt att se att vår totalkostnad är ungefär samma som många betalar enbart i lån och amortering. :)

Borgar för ett gott liv känns det som att inte ens ha utgifter motsvarande en av lönerna.
    Huset kostade över 2milj vi betalade 1/3 kontant och amorterar inget för tillfället.  
    Ja, i mindre stad blir det ju så. Vi hade ganska precis 25% kontantinsats till vårt hus men har alltså 14k i räntor varje månad. Till nästa boende har vi en kontantinsats som är större än totalpriset på ert hus. Vi tjänar säkert en hel del mer än er, men förmodligen inte så mycket att det väger över till någon större ekonomisk fördel. Arbetsmarknaden är dock mycket bättre för oss här och det är avgörande. Varje sommar överväger vi att flytta till den lilla stad där vi har sommarställe. Men kommer sedan på att det på fem mils avstånd bara finns två eller tre möjliga arbetsplatser och att det skulle bli hart när omöjligt att göra karriär.
  • Studentpappa
    Anonym (#14) skrev 2012-02-27 15:17:25 följande:
    Ja, i mindre stad blir det ju så. Vi hade ganska precis 25% kontantinsats till vårt hus men har alltså 14k i räntor varje månad. Till nästa boende har vi en kontantinsats som är större än totalpriset på ert hus. Vi tjänar säkert en hel del mer än er, men förmodligen inte så mycket att det väger över till någon större ekonomisk fördel. Arbetsmarknaden är dock mycket bättre för oss här och det är avgörande. Varje sommar överväger vi att flytta till den lilla stad där vi har sommarställe. Men kommer sedan på att det på fem mils avstånd bara finns två eller tre möjliga arbetsplatser och att det skulle bli hart när omöjligt att göra karriär.
    Ja har ni inte bättre löner än oss och bor i storstad tycker jag synd om er då det som mitt nick antyder är student. :D
    Ja det beror ju på vad man prioriterar.
    För mig har jag 10+ arbetsplatser inom samma stad. En timme med tåg både norr och söderut finns det hur många som helst. 
    Sen hör det ju till att jag absolut inte trivs i storstad heller. Jag tycker det är mera värt att leva billigt och inte vara tvungen att tjäna massor av pengar för att ha råd med livet. Jag skulle lätt kunna tänka mig att jobba deltid under tiden barnen är små. 

Min syster flyttar hem från Sthlm snart, de flyttar hem till karriärsjobb med bibehållen Sthlmslön och två bra bostadsaffärer i ryggen. De kommer kunna köpa hus här som skuldfria och ha samma löner som i Sthlm. 
    Det måste finnas mindre städer med bättre arbetsmöjligheter än den ni har sommarställe i. Annars måste ni tillhöra en smal bransch eller ha stuga i Kvikkjokk?
Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad?