sportpappa skrev 2012-02-28 21:50:33 följande:
Knepet är att hålla ett aktivt liv både med träning och vardagsmotion. Välj bort bilen så ofta som möjligt. Det går ofta att cykla eller gå istället. Rör på dig minst 30 minuter per dag och att gå omkring på jobbet räknas inte utan se till att det åtminstone är en ordentlig promenad eller cykeltur till jobbet.
Lägg även in några riktiga träningspass på helst minst 60 minuter 3-4 gånger i veckan. Löpning eller cykling är oftast det enklaste och mest tidseffektiva att göra. Särskilt om man har barn och jobb. Då startar passet direkt utanför ytterdörren. Du ska bli rejält svettig. Lägg dig på en lagom nivå och ta det lugnt om det blir för jobbigt eller gör ont, t.ex. genom att varva löpning med partier av gång för att återhämta dig.
Hitta de aktiviteter som passar ditt liv och vad som fungerar där du bor. Finns det vatten i närheten så kanske långfärdsskridskor kan passa nu på vintern och paddling och simning på sommaren. Finns det mycket snö så ska du så klart åka längdskidor eller turskidor. Är det mycket asfalterade vägar så är inlines riktigt kul. Cykel fungerar överallt. Mountainbike om det är mycket terräng och skog. Landsvägscykling om det är mycket asfalt.
Att dansa är även en underskattad träningsform. Anmäl dig till en kurs i salsa eller bugg och börja dansa.
Jag tycker det är roligast att syssla med många olika träningsformer så kan jag göra det jag känner för just för tillfället.
Om du känner dig lite osäker på var du ska börja så finns det nybörjarkurser inom det mesta.
Om du väljer träningens väg så behöver du inte hålla på med vågen och räkna kalorier. Det kan till och med bli så att du får svårt att äta tillräckligt för att hålla uppe energinivån och behöver lägga till extra måltider och utöka de nuvarande.
Nu skulle ju ts bli ännu smalare och ännu mer vältränad, vilket inte var målet. Nej få upp en passande puls på motionscykeln ett par timmar i veckan och liksom ät inte som en jävla flodhäst så klarar du det!