• Anonym (Rädd)

Rädd för att bli tjock

Som rubriken säger är jag livrädd för att bli tjock igen. Jag har bantat ner mig flera kilon, vilket  har gått ganska lätt men nu är jag verkligen livrädd för att gå upp allt igen.

Detta är min tredje rejäla viktresa, de andra två gångerna har jag sakta men säkert ätit mig till ursprungsvikten igen.  Det svåra för mig är inte att tappa kilon utan att låta bli att gå upp igen.

Nu när jag är smalare får jag ofta höra hur smal och fin jag är. Om jag går upp vet jag ju att samma personer som gett mig beröm kommer att tänka att jag inte har nån karaktär och tycka att jag är slapp osv. När jag går upp i vikt så sätter sig fettet på magen, är så trött på att folk tror att jag är gravid och just nu är min mage lite plattare det är en sån skön känsla, men samtidigt  kan jag inte sluta oroa mig för att jag ska bli tjock igen.

Känns som om det finns hur många trådar som helst här på fl om att banta men ingen om att hålla vikten. Skulle så gärna vilja höra hur ni andra gör som bantat ner er och hållt vikten ett längre tag, vad är hemligheten?

• Svar på tråden Rädd för att bli tjock
  • AlreadyBurning

Jag håller med dig. Men visst är det inte lika jobbigt som alla säger?

Tränar du en gång i veckan och inte går över ditt personliga rekomenderade kcal-intag så håller du dig smal och fin!

Nu är det färdigtramsat! Stöd projekt Trolljakt på FL.
  • Anonym (lisa)

Mitt knep är att jag väger mig åtminstone en gång i veckan. Visar vågen mer än två kilo mer än min målvikt så håller jag igen tills jag är nere i vikt igen. Det kan tyckas jobbigt, men det slår att jojobanta eller att bli tjock igen. 

• Anonym (Rädd)
    AlreadyBurning skrev 2012-02-26 17:39:10 följande:
    Jag håller med dig. Men visst är det inte lika jobbigt som alla säger?

Tränar du en gång i veckan och inte går över ditt personliga rekomenderade kcal-intag så håller du dig smal och fin!
    Hm, då måste jag börja träna för att kunna hålla vikten?!
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (lisa) skrev 2012-02-26 19:31:59 följande:
    Mitt knep är att jag väger mig åtminstone en gång i veckan. Visar vågen mer än två kilo mer än min målvikt så håller jag igen tills jag är nere i vikt igen. Det kan tyckas jobbigt, men det slår att jojobanta eller att bli tjock igen. 
    Hur länge har du hållt din nya vikt på detta sätt? Antar att det är så man måste göra men jag tröttnar så fort och sen är man tillbaka i godisträsket igen.
  • sportpappa

Knepet är att hålla ett aktivt liv både med träning och vardagsmotion. Välj bort bilen så ofta som möjligt. Det går ofta att cykla eller gå istället. Rör på dig minst 30 minuter per dag och att gå omkring på jobbet räknas inte utan se till att det åtminstone är en ordentlig promenad eller cykeltur till jobbet.

Lägg även in några riktiga träningspass på helst minst 60 minuter 3-4 gånger i veckan. Löpning eller cykling är oftast det enklaste och mest tidseffektiva att göra. Särskilt om man har barn och jobb. Då startar passet direkt utanför ytterdörren. Du ska bli rejält svettig. Lägg dig på en lagom nivå och ta det lugnt om det blir för jobbigt eller gör ont, t.ex. genom att varva löpning med partier av gång för att återhämta dig.

Hitta de aktiviteter som passar ditt liv och vad som fungerar där du bor. Finns det vatten i närheten så kanske långfärdsskridskor kan passa nu på vintern och paddling och simning på sommaren. Finns det mycket snö så ska du så klart åka längdskidor eller turskidor. Är det mycket asfalterade vägar så är inlines riktigt kul. Cykel fungerar överallt. Mountainbike om det är mycket terräng och skog. Landsvägscykling om det är mycket asfalt.
    Att dansa är även en underskattad träningsform. Anmäl dig till en kurs i salsa eller bugg och börja dansa.
    Jag tycker det är roligast att syssla med många olika träningsformer så kan jag göra det jag känner för just för tillfället.
    Om du känner dig lite osäker på var du ska börja så finns det nybörjarkurser inom det mesta.

Om du väljer träningens väg så behöver du inte hålla på med vågen och räkna kalorier. Det kan till och med bli så att du får svårt att äta tillräckligt för att hålla uppe energinivån och behöver lägga till extra måltider och utöka de nuvarande.

• AlreadyBurning
    sportpappa skrev 2012-02-28 21:50:33 följande:
    Knepet är att hålla ett aktivt liv både med träning och vardagsmotion. Välj bort bilen så ofta som möjligt. Det går ofta att cykla eller gå istället. Rör på dig minst 30 minuter per dag och att gå omkring på jobbet räknas inte utan se till att det åtminstone är en ordentlig promenad eller cykeltur till jobbet.

Lägg även in några riktiga träningspass på helst minst 60 minuter 3-4 gånger i veckan. Löpning eller cykling är oftast det enklaste och mest tidseffektiva att göra. Särskilt om man har barn och jobb. Då startar passet direkt utanför ytterdörren. Du ska bli rejält svettig. Lägg dig på en lagom nivå och ta det lugnt om det blir för jobbigt eller gör ont, t.ex. genom att varva löpning med partier av gång för att återhämta dig.

Hitta de aktiviteter som passar ditt liv och vad som fungerar där du bor. Finns det vatten i närheten så kanske långfärdsskridskor kan passa nu på vintern och paddling och simning på sommaren. Finns det mycket snö så ska du så klart åka längdskidor eller turskidor. Är det mycket asfalterade vägar så är inlines riktigt kul. Cykel fungerar överallt. Mountainbike om det är mycket terräng och skog. Landsvägscykling om det är mycket asfalt.
    Att dansa är även en underskattad träningsform. Anmäl dig till en kurs i salsa eller bugg och börja dansa.
    Jag tycker det är roligast att syssla med många olika träningsformer så kan jag göra det jag känner för just för tillfället.
    Om du känner dig lite osäker på var du ska börja så finns det nybörjarkurser inom det mesta.

Om du väljer träningens väg så behöver du inte hålla på med vågen och räkna kalorier. Det kan till och med bli så att du får svårt att äta tillräckligt för att hålla uppe energinivån och behöver lägga till extra måltider och utöka de nuvarande.
    Nu skulle ju ts bli ännu smalare och ännu mer vältränad, vilket inte var målet. Nej få upp en passande puls på motionscykeln ett par timmar i veckan och liksom ät inte som en jävla flodhäst så klarar du det!
    Nu är det färdigtramsat! Stöd projekt Trolljakt på FL.
  • Anonym

Jag brukar göra som lisa, ser jag att vikten gått upp några kg så undviker jag skräpmat och godis tills jag väger normalt igen. När man går upp i vikt så äter man mer än vad man förbrukar. Så antingen äta mindre eller röra på sig lite mer.

• Anonym (lisa)
    Anonym (Rädd) skrev 2012-02-28 21:33:14 följande:
    Hur länge har du hållt din nya vikt på detta sätt? Antar att det är så man måste göra men jag tröttnar så fort och sen är man tillbaka i godisträsket igen.
    4-5 år åtminstone. Med avbrott för graviditeter, men då var jag ännu mer noga att inte gå upp för mycket i vikt. 

Jag håller ett BMI på 20, och att vara smal är så jäkla underbart, det är värt alla uppoffringar. Jag vill aldrig vara mullig igen. Visst är det drygt att skärpa till kosten 2 veckor (eller vad det blir) när vågen pekar uppåt, men att vänta ännu längre är bara dumt. Med åren har jag lärt mig att jag till slut hamnar i något slags "det spelar ändå ingen roll"-tänk, jag ger upp när det blir för mycket att gå ned.

Det viktigaste är nog insikten att ska man vara smal kan man aldrig gå tillbaka till det ätande som man hade som överviktig. Man kan inte dricka läsk och äta godis flera gånger i veckan, man kan inte äta mackor titt som tätt, och man måste välja att äta mindre portioner. Men det är värt det, absolut!

• Johan75
    Anonym (Rädd) skrev 2012-02-28 21:30:54 följande:
    Hm, då måste jag börja träna för att kunna hålla vikten?!
    Nej, är vikten det primära så är det kosten man ska reglera. Däremot brukar det faktiskt hjälpa att träna, dels eftersom kroppen faktiskt får "sug" efter det som behövs och dels eftersom man ofta vill äta bättre när man tränar för att träningen ska ge så mycket som möjligt.

Vi är alla olika och lagrar fettet olika. Du verkar lagra mycket (och tidigt) på magen vilket är relativt ovanligt för tjejer men inte ovanligt för män. Tyvärr för dig, och många män, är detta ofta förknippat med mer hälsorisker än fettlagring på höfterna (som är vanligare hos kvinnor) och samtidigt som det kanske är dåliga nyheter borde det även fungera som motivation.

Du skriver även "godisträsket". Igen så är vi alla olika och därmed hanterar vi snabba kolhydrater (som socker) olika också, både fysiskt och psykiskt. Om det är lätt för dig att hamna i "beroende" eller "sug" efter just socker så är det nog lite av en nyckel för just dig.

Ett tipps kan vara att försöka avstå från socker så mycket det går. Detta är inte alltid helt lätt eftersom så mycket mat nu för tiden innehåller just socker. Det jobbiga är ju också att kolhydrater (alla, inte bara socker) faktiskt bryts ner till socker i kroppen och därmed bevarar suget även om du avstår från produkter med rent socker, så därför borde du även kanske vara försiktig med övriga snabba kolhydrater.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Rädd)
    sportpappa skrev 2012-02-28 21:50:33 följande:

Om du väljer träningens väg så behöver du inte hålla på med vågen och räkna kalorier. Det kan till och med bli så att du får svårt att äta tillräckligt för att hålla uppe energinivån och behöver lägga till extra måltider och utöka de nuvarand
    Vad många olika träningsformer du tipsar om, jag blir riktigt inspirerad. Nyckeln är väl att variera sig så man inte tröttnar.
    Löpningen är ju helt klart min grej för som du skriver så sparar det ju en massa tid. Tid är ju för mig som ör alla andra, en bristvara. Skulle vara så skönt att hitta balansen du nämner där man inte behöver räkna kalorier utan att träningen jämnar ut ev snedsteg i kosten.
Svar på tråden Rädd för att bli tjock