• hoppas5

    Ni som bara nöjt er med kubtest!

    Hejsan!Har gjort kubtest och fått bra resultat men känner mig fortfarande orolig eftersom jag kommit upp i åldern..Ni som BARA gjort kubtest och nöjt er med det kan ni inte förklara hur ni känner..Skulle vilja ha någon som stöttade mig till att inte gå vidare.Vill inte göra moderkaksprov fostervattensprov för missfallsrisken.Så nu behöver inga svár komma in att för att vara helt säker att få barn utan ds så får det bli sådana prover FÖR DET VET JAG REDAN

    TACKSAM FÖR SVAR

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 14:27
    Jag är 42 år till sommaren

  • Svar på tråden Ni som bara nöjt er med kubtest!
  • v i r r a

    Har inget svar på fin fråga men funderar i samma banor (33 men tillhör riskgrupp och har en del skrutt i bagaget. Bla abort pga myyycket vätska/tjock nacke). Gjorde kub förra veckan med ok resultat. Visste redan innan kub att jag kanske ändå kommer vilja göra fv-/mk-prov. Vill också se svar på ts frågor...

  • Queenie70

    Jag var 38 när jag gjorde mitt KUB och tyckte helt enkelt att jag fick så bra siffror att det inte behövdes nåt ytterligare prov 1:10000. Fast nånstans handlade det nog mycket också om att jag under hela graviditeten aldrig riktigt trodde att det faktiskt skulle komma ut ett barn, varken sjukt eller friskt. Jag var helt inställd på att min kropp inte skulle klara av en graviditet och "visste" att det skulle bli ett missfall ändå. Så det blev ju onekligen lite av en chock att jag faktiskt satt där med en unge trots allt en dag

  • Mrs Moneybags

    Jag hade bestämt mig innan kubtestet att om jag fick sämre än 1:400 skulle jag göra fvp pga min höga ålder (40). Nu hade vi tur och fick 1:20000 så vi bestämde oss för att tro på att det skulle gå bra. Man kan ju ändå drabbas av en mängd andra sjukdomar och handikapp så till syvende och sist får man tänka att ett barn är välkommet oavsett.

    Mitt mantra under graviditeten var: Du är välkommen precis som du är!

  • Aloisia

    Jag var 41 år när jag fick mitt första barn. KUB testet gav bra resultat och jag nöjde mig med det. Var så glad att slippa fundera om fp eller mp. Barnet föddes frisk. Samma sak 2 år senare.

    Min känsla var båda gångerna "gud vad bra att jag inte behöver tänka på fostervattensprov eller moderkaksprov och konsekvenserna"

    Lycka till!   

  • AKJ71

    Jag gjorde KUB-test med resultatet 540 (tror jag) vid förra graviditeten (sonen har nyligen fyllt 2 år nu). Vid nuvarande graviditet fick vi resultatet 578.
    Visst är jag orolig för att inte få ett friskt barn, men det är ju större sannolikhet att få missfall pg a fostervattensprov än att få ett barn med Downs syndrom resonerade vi. Så nu är det bara att hoppas att allt går bra........

  • AnkiC

    Vet inte hur gammal du är men jag är 35 och vi valde att gå på testet då jag inte är jättegammal fastän risken är högre för barn med ds. Testet visade ju ingen ökad risk och jag har två friska barn sen innan och med dem tog jag inget fp så då fanns ingen anledning nu heller tycker jag. Dessutom är missfallsrisken med fp högre än ds-risken.

  • Humhum

    Vi väntade tvillingar och fick 1:100, nackuppklarningarna såg bra ut på båda. Vi valde att inte gå vidare med fler tester dels pga missfallsrisken och dels för att vi skulle måsta göra två tester, ett för varje barn. Vi var också tveksamma till abort pga DS. Födde två friska barn!

  • Jeff

    Vi fick 1:7000 för DS och ännu lägre för de andra trisomierna och känner väl att vi gjort vad vi kan för att upptäcka katastrofala fel (DS räknar inte vi som katastrofalt utan skulle välkomna ett barn med DS). Det var de andra vi ville hålla utkik efter men behöver inte få ett garanterar svar då FVP/MKP inte är värt missfallsrisken för oss. Vi tar alltså våra goda odds och nöjer oss.

  • Lyckomamman

    Får jag fråga hur gammal du är TS?

    Jag fyller 45 till sommaren och är gravid i vecka 18. Har 3 barn + en ängel som lämnade oss i vecka 20 . Födde första barnet vid 37.5 års ålder, då erbjöds inte KUB endast NUPP-ultraljud, vi ville inte göra FVP pga missfallsrisken. Vid de 4 efterföljande graviditeterna valde vi också att nöja oss med KUB, med relativt bra värden, mellan 1/678 och 1/453, i förhållande till min ålder.

    1/453 är alltså det värde vi fick för denna pågående graviditet. Kan säga som så att oron är mycket stor och speciellt jag (mannen är mycket lugnare) tänker mycket på att vi kanske ändå borde ha gjort FVP.

    Trots att jag var till åren kommen även vid de tidigare graviditeterna så kunde vi känna ett visst lugn efter KUB. Jag var barnlös i många år innan jag träffade nuvarande mannen och vi kände båda att vi inte kunde riskera ett sannolikt  friskt barn pga missfall i samband med FVP.

    Denna gång funderar jag på om man verkligen kan ha en så stor tur att man föder 4 friska barn mellan 37 och 45 års ålder. Å andra sidan så tror jag att oron man känner som gravid 40+ till del beror på allt man läser om ökade risker med stigande ålder. De allra flesta barn föds trots allt friska. Att man uteslutit kromosomavvikelser genom FVP borgar ju för inte att alla barn föds 100% friska. Dtr kan finnas andra komplikationer.

    den enda poängen med FVP är om man vet vad man ska göra vid eventuellt negativt besked. Mannen och jag hade bestämt oss för att avbryta denna graviditet om vi fått negativt besked vid ev. FVP. Nu tyckte BM att vi inte hade anledning att göra FVP med den risk på 1/453 som vi fick, men jag funderar fortfarande på om vi inte borde ha gått direkt på FVP och skippat KUB denna gång. 

       

     

  • Inanna Li

    Jag  är 43 och väntar första barnet i augusti. Jag fick 1:6489 på KUB-testet och eftersom det var så låg risk bestämde vi oss för att inte gå vidare med fostervattenprov. Jag har haft två MA (uteblivna missfall) det senaste året så jag ville inte riskera ännu ett missfall.

  • hoppas5
    hoppas5 skrev 2012-02-26 18:43:58 följande:
    Hejsan!Har gjort kubtest och fått bra resultat men känner mig fortfarande orolig eftersom jag kommit upp i åldern..Ni som BARA gjort kubtest och nöjt er med det kan ni inte förklara hur ni känner..Skulle vilja ha någon som stöttade mig till att inte gå vidare.Vill inte göra moderkaksprov fostervattensprov för missfallsrisken.Så nu behöver inga svár komma in att för att vara helt säker att få barn utan ds så får det bli sådana prover FÖR DET VET JAG REDAN

    TACKSAM FÖR SVAR

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 14:27
    Jag är 42 år till sommaren

    Man blir ju mer orolig när man kommit upp i åldern..Jag har frågat så många om kubtest men har inte många många svar..När jag ringde till spec.mödravården så sa dom att har du fått ett resulta 1:1012 så är chansen 1 på 1012 att det skulle vara jag..Mrn när jag frågade det här på denna sidan så skrev ett par att 10 av 100 da slinker igenom även en fråga jag tog upp när jag ringde spec.mödravården och hon sa så är det inte alls..Jag tycker oxå att det skulle vara jättemycket,då blir man ju ändå mer orolig när man kommit upp i åldern för att chansen att det skulle sklinka in någon ds är så klart högre om man är äldre,eller??Får man jättehöga siffror på kub så är det ju ändå 10 av 100 ds som kan slinka in där..Hur ligger det till igentligen  HJÄLP MIG FATTAR INGET LÄNGRE,VEM SKA MAN LITA PÅ
  • hoppas5
    hoppas5 skrev 2012-03-01 14:38:10 följande:

    Man blir ju mer orolig när man kommit upp i åldern..Jag har frågat så många om kubtest men har inte många många svar..När jag ringde till spec.mödravården så sa dom att har du fått ett resulta 1:1012 så är chansen 1 på 1012 att det skulle vara jag..Mrn när jag frågade det här på denna sidan så skrev ett par att 10 av 100 da slinker igenom även en fråga jag tog upp när jag ringde spec.mödravården och hon sa så är det inte alls..Jag tycker oxå att det skulle vara jättemycket,då blir man ju ändå mer orolig när man kommit upp i åldern för att chansen att det skulle sklinka in någon ds är så klart högre om man är äldre,eller??Får man jättehöga siffror på kub så är det ju ändå 10 av 100 ds som kan slinka in där..Hur ligger det till igentligen  HJÄLP MIG FATTAR INGET LÄNGRE,VEM SKA MAN LITA PÅ

    hAR FÅTT MÅNGA OLIKA SVAR SKA DET VA
  • skruttismamma

    Fyller 41 i år och fick tredje barnet vid 40 precis. Hade tidigare nästan bestämt mig för fvp men så tog det flera år den här gången att bli gravid. Hm, att riskera misfall med ett friskt barn när dt sannolikt var sista changsen, njae. Vi hade gråtit floder över att trean inte kom trots att vi hade två redan. Nöjde oss med KUB. Fick ändå inte supervärden men inte så risiga att de rekomenderade oss att gå vidare. FRUKTANSVÄRT svårt val. För oss slutade det lyckligt. Lilleman är fullt frisk och fyller snart 1 år. Hoppas du och din partner kommer fram till ett gemensamt beslut som ni kan leva med!

  • Svarta katten

    Fyller 41 om ett par månader.

    Jag tänkte så här:

    Bara min ålder ger risken 1 av 63

    Jag har också läst att om man får under 1 av 200 så rekommenderas man att ta FVP.

    Vi har inställningen att om barnet har stora missbildiningar så visste vi inte om vi skulle orka. Ett barn me DS kan många gånger ha andra missbildningar, dvs det kan vara väldigt olika.

    Så vi kände att om vi får låga odds så vill vi ta FVP för att få veta i vilken grad det eventuellt skulle vara missbildningar. För att då kunna besluta oss efter det.

    Så grundtanken var att om vi får lägre än 1 av 200 så hade vi nog tagit FVP. Nu fick jag 1 på 1200 och då kände jag att det inte fanns nån anledning att gå vidare. Vi kände oss lugna. Eftersom bara åldern skulle ge 1 på 63 så måste ju de andra testerna, dvs spalten och blodprovet ha visat så pass bra eftersom det vägde upp min ålders dåliga odds. Då kände vi oss lugna.                 

  • Barbaboo

    Halloj Hoppas03 :)

    Jag fick ett resultat 1:4995 och jag blev jättenöjd.
    Dessutom så blir man inte erbjuden FVP här om man har bättre siffror än 1:200,
    utan jag fick välja vid inskrivningen; antingen KUB eller FVP. Så för oss blev det väldigt enkelt.

    Jag hade nog bestämt mig innan också, eftersom jag har 5 missfall bakom mig,
    att jag ska undvika påfestringar för livmodern om det går... dessutom fick jag veta
    att jag som haft missfall ev hade ännu en ännu högre risk att få missfall efter FVP..

    Jag har valt tillit helt enkelt, det finns inte i min värld att mitt barn inte skulle vara friskt,
    och om det visar sig att jag har fel, då kommer jag nog hantera och behandla barnet som "friskt" ändå.. :)

    Jag fyllde 40 i dec.

  • Isbit
    hoppas5 skrev 2012-03-01 14:38:10 följande:
    Man blir ju mer orolig när man kommit upp i åldern..Jag har frågat så många om kubtest men har inte många många svar..När jag ringde till spec.mödravården så sa dom att har du fått ett resulta 1:1012 så är chansen 1 på 1012 att det skulle vara jag..Mrn när jag frågade det här på denna sidan så skrev ett par att 10 av 100 da slinker igenom även en fråga jag tog upp när jag ringde spec.mödravården och hon sa så är det inte alls..Jag tycker oxå att det skulle vara jättemycket,då blir man ju ändå mer orolig när man kommit upp i åldern för att chansen att det skulle sklinka in någon ds är så klart högre om man är äldre,eller??Får man jättehöga siffror på kub så är det ju ändå 10 av 100 ds som kan slinka in där..Hur ligger det till igentligen  HJÄLP MIG FATTAR INGET LÄNGRE,VEM SKA MAN LITA PÅ
    Du ska naturligtvis lita på spec.mödravården
Svar på tråden Ni som bara nöjt er med kubtest!