• Ceegee

Hur tar jag tag i mina problem?

Prata om det. Det är i alla fall det enda som fungerar i min o min frus relation om något är fel. Visst har vi också försökt med det som kommentar nr 2 föreslår, men det fungerar inte.

Jag har varit svartsjuk en gång, och det gick inte över förrän jag (pga. omständigheter) var tvungen att tala om det. Visst var det jobbigt, men efter det samtalet har problemet varit borta. Det är fantastisk vad ett samtal kan göra.

Min fru tenderar också (med andra saker) att försöka "bekämpa" problemet på egen hand. Men det slutar oftast med att problemet sen är 10 gånger större då vi talar om det senare än om vi skulle ha talat i ett tidigare skede.

• Ceegee

Ledsamt att det blev så. Vi män har lätt för att ta saker som anklagelser, tyvärr. Det känns lättare för mig om min fru talar om hur det känns för henne, istället för att hon talar om vad jag har gjort, exempelvis så skulle hon i din situation kunna säga något som "Jag vet att det är dumt av mig att vara så här känslig, men det kändes jobbigt för mig då du la till den där kvinnan på facebook. Kanske har jag problem med svartsjuka. Jag hoppas att det är okej om vi pratar om det, det skulle kännas bra om vi kunde göra det".

Då skulle det vara lättare för mig att tala om saken, om hon däremot skulle använda dina ord tror jag att jag direkt skulle inta "försvarsposition", och då skulle det vara svårare att tala på ett konstruktivt sätt.

Jag vet ju inte om det fungerar för er på samma sätt, men hoppas att det i alla fall reder upp sig!

Svar på tråden Hur tar jag tag i mina problem?