• elsi

Gå ner graviditetskilon

Jag har haft en svår förlossning och var sängliggande i en och en halv månad, men lyckades gå ner 7 av mina 23 graviditetskilon eftet förlossningen, sedan gick jag ner tre till inom de närmsta veckorna och nu sista månaden lyckades jag gå ner ytterligare två kilo men bra mat och promenader på en timme. mib som är 2.5 månader och jag helammar men har fortfarande 11 kilo kvar när jag läser eller hör av andra så har folk rasat ner i vikt av ammning men hos mig går det trööögt jag vill ju ha mina gamla kläder. Hur bör jag göra eller hur var det för er rasade ni av att sluta amma eller?

• Svar på tråden Gå ner graviditetskilon
  • Mrs Moneybags

Oj det där är så olika. Jag vill bara säga: var snäll mot dig själv och ge det mer tid, kanske upp till ett år. Alla går inte ner av amning.

• elsi

Jag vet att jag kanske jektar men vill ju kunna ha mina sommarklänningar

• Solen11

Hej,
    Jag slutade amma när min tjej var 4 veckor så vad det gäller amning så har jag ingen erfarenhet. Dock så gick min kompis ner i vikt när hon slutade amma...

Jag gick upp 14 kg under min graviditet + att jag hade 4 kg för mycket redan innan..  Jag gick direkt ner 7 kg men sa det stopp!! spelade ingen roll hur många och långa promenader jag tog, det hände ingenting på vågen!

Då laddade jag ner appen Shape Up (finns som hemsida också) där man fyller i sin vikt och sin målvikt samt hur mycket du vill gå ner per vecka. Sen räknar den fram hur många kalorier du max får äta per dag. Du registrerar där allt du äter och rör på dig. Helt plötsligt får man en helt annan koll på vad man stoppar i sig egentligen. Jag trodde jag var hyfsat nyttig men insåg att mitt kaloriintag var alldeles för stort.
    Nu har jag gått ner 4,5 kg sen efter nyår med hjälp av Shape up. Min sambo använder den också och vi peppar varandra. Jättekul faktiskt!!
    Så testa den, följer du den till punkt och pricka så lovar jag att du kommer i dina sommarklänningar!
    Notera att jag på helgen ändå dricker vin, äter lite chips etc.  Man måste få unna sig!! 
    Lycka till! 

• elsi

tack för tipset det låter super bra, jag undrar bara om man kan köra ett kilo iveckan när man qmmar?

• Solen11

Så länge du äter en nyttig och varierad kost så kan du nog få till ett kilo i veckan + att du får tillgodoräkna dig de kalorier du bränner på dina promenader som du får ''äta för'', så du behöver verkligen inte svälta. Nyttig och kalorisnål kost helt enkelt. I Shape up finns en massa mat och ingredienser där du ser direkt hur mycket kalorier det innehåller.

• elsi

Jag undrar hur det har varit med viktnedgången vid ammnin och eftet ammning?

• Veritaslux

För mig har det också gått trögt. Jag gick upp väldigt mycket, ca 25 kg och hade dessutom några kilo extra innan. Jag var dock normalviktig. Jag har gått ner nästan allt men har fem-sex försenade kilon som sitter fast runt mage och lår. Så jag måste lägga i en högre växel och tänkte ta tag i träning och kost nu när jag börjar jobba. Vi har friskvård på jobbet och dessutom delammar jag ju bara numera så det känns enklare att se över kosten.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • elsi

Hur länge sedan var din förlossning?

• Veritaslux
    elsi skrev 2012-03-02 09:53:12 följande:
    Hur länge sedan var din förlossning?

]]

Det var åtta månader sen. Men vikten har stått still i två månader. Och jag har bara gått ner 2-3 cm på midjemåttet sen jag började mäta i höstas nån gång. Och då är ändå inte magmusklerna mkt delade utan jag har som en valk som vägrar ge sig! Så det är synd man inte kan punktförbränna fett...
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • cosinus

Nu har jag inte alls gått upp mycket i vikt så jag har inte haft mycket att tappa men för mig har det varit så att allt utom 1-1.5 kg har gått att få bort under tiden jag ammat. Det sista kilot har dock varit svårt att få bukt med då jag varit mycket mer sötsugen under amningen men då jag slutat så har det också försvunnit.

Jag har ammat i 10 - 15 månader med barnen och inte alls ofta på slutet men nog för att hålla igång mitt sötsug uppenbarligen :)

• elsi

Nu blir jah galen detta funkar inte jag hat stått still på vågen i två veckor trots promenader sund kost o helammning

Svar på tråden Gå ner graviditetskilon