• Anonym

är du socialsekreterare eller liknande?

Vad har du för utbildning? Måste man vara socionom? Jag har en samlad utbildning, av kurser, inriktat på beteendevetenskap som passar väldigt bra i arbetet med människor tycker jag. Vill gärna söka mig vidare och jobba inom socialtjänsten eller som kurator. Men går inte gärna 3,5 år till på universitet! Jag tycker att min utbildning passar bra men den heter ingenting som lockar ju. Har dessutom stora kunskaper om tex ADHD, Asperger, självskadebeteende, depressioner osv. men kanske inte om det juridiska vad gäller familjehemsplaceringar o sånt.

Tror ni det finns en chans för mig? Jag har läst kurser i psykologi (utvecklings- social och kognitiv), sociologi, om arbetsmarknaden, lite nationalekonomi, mycket samtalsmetodik och även lite av lärarutbildningen. Jobbar idag med ungdomar, på en skola som typ coach (har alla möjliga enskilda samtal och en del administrativa uppgifter). Hur ska jag lägga upp det när jag söker utan en klassisk utbildning, vad ska jag framhålla mest?? har sökt förut men når inte fram. Skolsköterskan på min skola och kuratorn tycker att jag har kompetens kan jag väl tillägga.

• Svar på tråden är du socialsekreterare eller liknande?
  • Anonym (Katarina)

Jag är socionom, men arbetar inte som socialsekreterare. Jag har dock fd kursare som är det. Deras chefer anställer enbart socionomer. De få som inte är socionomer är de som arbetat där minst 30 år.

Ett sätt att försöka förbättra ditt CV är att du läser socialrätt. Utan den juridiska biten är du rätt körd.

• Anonym

Ja jag antar att det är så, det är ju den biten jag saknar tyvärr. Ni får gärna berätta mer om vad ni läst och vad ni tror att chefen värderar när de söker nytt folk! 

Fast man kan ju alltid söka i "små hålor" och hoppas att de vill vidareutbilda mig samtidigt som jag jobbar. Drömma går ju!

• Anonym (anna)

Du behöver ju inte gå hela socionomprogramet på 3,5år om du redan har läst relevanta kurser. Du kan ju tillgodoräkna dessa kurser. För att vara socialsekreterare så krävs det att du åtminstonde har läst socialrätt, men jag känner faktiskt inte till någon som fått dessa tjänster utan en riktig socionomexamen.

• Anonym

Jag är beteendevetare (har dock läst 3,5 år) och arbetar som socialsekreterare på ungdomsenheten. Jag arbetar dock inte som utredare, utan har andra uppgifter. Hos oss har facket som krav att de som jobbar som utredare ska ha en socionomexamen, även om vi har de som arbetar med det och inte har soc.examen. De har dock jobbat många år inom kommunen och med detta.

Hos oss är de som jobbar på ungdomsmottagningen etc. inte socionomer och det kravet finns inte där heller.

• Kjell2

TS:
    Kolla med någon högskola som ger socionomexamen om hur mycket du måste kompletera det du har för att få en examen. Med lite tur är det inte mycket och vips efter lite plugg är du socionom.

• Anonym (Katarina)

Kjell2: För att bli socionom krävs det att man läst socionomprogrammet. Finns inga genvägar. Precis som man exv inte kan bli sjuksköterska genom att läsa fristående kurser, så kan man inte bli socionom genom att göra så heller. Det ts kan göra är att läsa in juridiken och söka arbeten där det står "socionom eller motsvarande utbildning.

• Anonym (anna)
    Anonym (Katarina) skrev 2012-02-29 11:52:55 följande:
    Kjell2: För att bli socionom krävs det att man läst socionomprogrammet. Finns inga genvägar. Precis som man exv inte kan bli sjuksköterska genom att läsa fristående kurser, så kan man inte bli socionom genom att göra så heller. Det ts kan göra är att läsa in juridiken och söka arbeten där det står "socionom eller motsvarande utbildning.
    Jag tror att han menade att man kan tillgodoräkna de kurser man redan har gått och då behöver man inte gå hela programmet.
  • Kjell2
    Anonym (anna) skrev 2012-02-29 11:54:36 följande:
    Jag tror att han menade att man kan tillgodoräkna de kurser man redan har gått och då behöver man inte gå hela programmet.
    Ungäfär så. På de flesta program finns det vissa möjlighetr att tillgodoräkna sig tidigare kurser så att man inte behöver läsa precis allt på programmet för att få examen.

Kan vara värt att kolla upp i alla fall. Det värsta som kan hända är att högsolan säger nej.
  • Anonym (Katarina)
    Kjell2 skrev 2012-02-29 12:31:13 följande:
    Ungäfär så. På de flesta program finns det vissa möjlighetr att tillgodoräkna sig tidigare kurser så att man inte behöver läsa precis allt på programmet för att få examen.

Kan vara värt att kolla upp i alla fall. Det värsta som kan hända är att högsolan säger nej.
    Aha, du menar så! Ja, det är ju en annan sak. Då måste ju ts iaf (minst) läsa in juridiken (ca en termin) samt praktiken (ca en termin). Så minst ett år iaf, men kanske mindre än 3,5.
Svar på tråden är du socialsekreterare eller liknande?