• amazon76se

KUB-test - Dåligt resultat

Hej!

Är 35 år gammal och väntar mitt första barn. Gjorde KUB-testet förra veckan (v.11+6) och fick veta mina resultat via telefon idag: 1:19 risk för DS. Självklart kändes det jättejobbigt att höra :( :( och nu kommer min sambo och jag att gå runt och tänka på det tills vi får göra FVP om 3 veckor....

Är det någon annan som har fått något liknande besked? Hur hanterade ni det?

// En orolig blivande mamma   

• Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat
  • Daddy2be

Hamnade i samma situation idag faktiskt. 1:20 på DS och 1:15 på Trisomi 18. Både jag och min sambo blev helt förkrossade. Vi är "bara" 23år gamla och tänkte väll därför att risken för oss borde vara ännu mindre. Så var det inte. 

Jag har läst en del om felaktiga KUB-test, nackspalter som gått tillbaka av sig självt osv så man får aldrig ge upp! 
    Vi har fått en tid för moderkaksprov om en vecka och hoppas såå att det ska visa normala resultat.

• Nordanvinden08

Måste vara riktigt jobbigt. Själv har jag aldrig gjort kub men har vänner som har barn med ds. Underbara barn ska tilläggas!
    Ni ska nog fundera så ni vet hur ni vill göra när ni får nästa resultat. Mina vänner fick reda på det vid förlossning och säger att deras val aldrig skulle ha varit abort men de hade gärna vetat innan så de kunde förberett sig lite mer och tagit "sorgen" över att inte få ett friskt barn innan barnet kom. Så att känslorna när barnet kom bara hade varit ren lycka över sitt lila underverk!
    Tror att det är viktigt att man talar igenom allt så man vet hur man står i frågan.
    Lycka till nu!

• amazon76se

Hej Daddy2b!

Förstår precis hur ni kände, så var det för oss idag också, innan vi hittade lite mer information på nätet om andra som fått ännu sämre resultat (typ 1 av 2 för DS) där senare visade det sig att det inte var något fel på fostret.
    Ska hålla tummarna för er. Berätta gärna hur det gick för er med MKP.

• soccermum01

Hej förstår hur du känner. Vi gjorde KUB test och fick 1:58 för DS. Jag kände mig så jä..a snuvad på glädjen över att vara med barn.
    Jag var jätteledsen i ett par dagar sedan sa jag och min man att vi får ta en dag i taget vi har ju 2 barn till. Men väntan på fvp är grym.  När vi väl gjort fvp var det som om luften gick ur mig, jag sov 13 timmar i sträck jag hade spänt mig så omedvetet för provtagning och allt.
    Efter c:a 1½ vecka fick vi svar brevledes att allt var bra, dr på MVC som gjorde FVP sa att de ringer inom 1 v om något skulle vara fel.
    Både jag och min man sa till varandra att om vi visste detta innan skulle vi aldrig ha gjort KUB test med tanke på hur många man hört om som får hög risk och det sedan inte varit något.
    Håller tummarna för dig!   

• amazon76se

Har pratat med barnmorskan idag igen och hon gav mig mera detaljer. Bebisens nackspalt såg ok ut (2,0 mm) och det som drog ner mina siffror till 1 av 19 var resultatet från blodprovet.
    Har läst på andra forum att man kan få olika resultat på blodprovet beroende på när man gör det.
    Har någon hört något om detta? 

• amazon76se

Har läst på olika ställen att blodprovet inför KUB tas typ en vecka innan UL, men mitt blodprov togs dagen innan... Nu undrar jag om det kan ha påverkat resultatet??

Ni som har gjort KUB-testet... När tog de blodprovet för er? 

• AKJ71

Hej!

Ungefär exakt en vecka innan skulle mitt blodprov tas (Örebro län).

• september70

Jag gjorde mitt blodprov den 15 feb men ska inte göra det andra förens den 5 mars, långt i mellan tycker jag

• Daddy2be

Vi fick en tid för mkp igår. Det känns skönt att det är gjort. Nu väntar vi spänt på första resultatet som vi bör få redan imorgon (torsdag). 

• Kaksmulan1

Hej, vi sitter i samma sits här. Gjorde kub i måndags och fick veta att vi låg i riskzonen. Gjorde moderkaksprov igår och nu är det en lång nervös väntan. Skulle ta 1 vecka sa dom.

Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat