• amazon76se

KUB-test - Dåligt resultat

Hej!

Är 35 år gammal och väntar mitt första barn. Gjorde KUB-testet förra veckan (v.11+6) och fick veta mina resultat via telefon idag: 1:19 risk för DS. Självklart kändes det jättejobbigt att höra :( :( och nu kommer min sambo och jag att gå runt och tänka på det tills vi får göra FVP om 3 veckor....

Är det någon annan som har fått något liknande besked? Hur hanterade ni det?

// En orolig blivande mamma   

• Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat
  • cozmoz
    amazon76se skrev 2012-02-27 15:37:56 följande:
    Hej! Är 35 år gammal och väntar mitt första barn. Gjorde KUB-testet förra veckan (v.11+6) och fick veta mina resultat via telefon idag: 1:19 risk för DS. Självklart kändes det jättejobbigt att höra :( :( och nu kommer min sambo och jag att gå runt och tänka på det tills vi får göra FVP om 3 veckor.... Är det någon annan som har fått något liknande besked? Hur hanterade ni det? // En orolig blivande mamma   

Erbjöd de inte er moderkaksprov ?? Är det ngn anledning till att ni måste vänta på fvp? Fvp görs om jag inte missförstått fr v.15 kan det stämma? O moderkaksprov fr v11-12 . Jag är 12+5 . Vi var själva på KUB igår o fick 1:11 gällande trisomi 21 (ds) 1:1700 på trisomi 13/18. Kom som en total chock!!! Först ser man en livlig liten krabat, bra nackspalt 22mm fin liten näsa mm( tydligen saknar ofta barn med ds nästippen) Imorse fick vi tid till moderkaksprov , detta är nu utfört. Bara dagen igår och natten till idag var fruktansvärd! . Nu tar det 5 arbetsdagar innan besked. Det är omänskligt att behöva utstå denna väntan, så många tankar. Jag är 39 år och har tre underbara pojkar. Jag gör precis som du .... Räknar ut % istället för min risk låter helt omöjlig annars. Du har 95% tänker man så känns det bättre. Har läst om tjejer med 1:2 på alla tre trisomierna..... Med lycklig utgång! Håller tummarna för oss. Kanske vi kan följas åt och stötta varandra!
  • amazon76se
    Daddy2be skrev 2012-03-04 19:57:18 följande:
    Vi var hos läkaren i fredags och fick mer information om syndromet. Vi fick även veta att tillståndet för vår lilla flicka har förvärrats. Imorgon ska vi återigen till läkaren för ett mer utförligt ultraljud, Med 99,9% säkerhet så kommer hon inte överleva hela graviditeten. 

Vad tråkigt att höra!! :( Önskar er lycka till och hoppas det löser sig på något sätt. Kram till er!!
  • ingetvettigtnamn

1 på 19 låter väldigt illa men som läkaren sa så är det större chans att den är frisk än risken att den har en avvikelse. Jag gjorde kub 12+1 och spalten var 1.7 mm och fick 1:20000

• amazon76se
    Kaksmulan1 skrev 2012-03-02 07:56:50 följande:
    Ts, vilken bra läkare som ringde och lugnade dig lite, det här med ovissheten är ju så jobbigt. Synd att han inte ville disskutera blodproverna, de drog ju ner min KUB med så är ju så nyfiken just på det. Direkt efter vår KUB så ringde jag min BM och hon sa att om det är blodproverna som drar ner kuben så är det bättre.. värre om det är nackspalten som drar ner värdet. Hon sa att blodresultatet kan variera beroende på när de togs, hur de togs och handhavandet därefter. Läste en annan tråd om en tjej som fått dålig KUB typ 1:150 och gjort pm den hos en annan läkare och då fått 1:600... Så inget är ju skrivet i sten och det är ju bara en sannolikhet.

Hej Kaksmulan1!! Tack för ditt inlägg. Att läsa andras historier ger mig hopp att allt kommer att bli bra. Ja, det var snällt av honom att ringa mig och förklara lite mer vad allt detta innebär, fast innan han ringde fick jag ringa till BM på sjukhuset flera ggr innan hon erbjöd sig att be en läkare kontakta mig. Det vore bättre att få all information från början så att man slipper gå runt med ångest. Det enda BM sa till mig när hon gav mig resultatet var siffrorna, hon kommenterade att 1:19 var väldigt högt och sedan var hon tyst... självklart blir man jätteledsen och chockad. Hoppas detta blir bättre i framtiden så att andra mammor slipper känna som vi gjorde de första dagarna.
    Kaksmulan1 skrev 2012-03-06 06:54:04 följande:
    Hej, vi fick glatt besked igår. Allt var normalt. Daddy2be *styrkekramar*
    Blir väldigt glad för er skull :) Det måste kännas skönt att veta att allt är ok. Nu kan ni slappna av och njuta av resten av graviditetstiden. Hoppas på ett liknande resultat. Nu är det "bara" två veckors väntan, men jag känner mig lite lugnare nu och försöker tänka positivt.
  • amazon76se
    cozmoz skrev 2012-03-06 12:51:04 följande:

Erbjöd de inte er moderkaksprov ?? Är det ngn anledning till att ni måste vänta på fvp? Fvp görs om jag inte missförstått fr v.15 kan det stämma? O moderkaksprov fr v11-12 . Jag är 12+5 . Vi var själva på KUB igår o fick 1:11 gällande trisomi 21 (ds) 1:1700 på trisomi 13/18. Kom som en total chock!!! Först ser man en livlig liten krabat, bra nackspalt 22mm fin liten näsa mm( tydligen saknar ofta barn med ds nästippen) Imorse fick vi tid till moderkaksprov , detta är nu utfört. Bara dagen igår och natten till idag var fruktansvärd! . Nu tar det 5 arbetsdagar innan besked. Det är omänskligt att behöva utstå denna väntan, så många tankar. Jag är 39 år och har tre underbara pojkar. Jag gör precis som du .... Räknar ut % istället för min risk låter helt omöjlig annars. Du har 95% tänker man så känns det bättre. Har läst om tjejer med 1:2 på alla tre trisomierna..... Med lycklig utgång! Håller tummarna för oss. Kanske vi kan följas åt och stötta varandra!

Hej Cozmoz! Nej, de erbjöd inte MKP. När jag frågade om det så sa BM på sjukhuset att det bara var speciella fall (jag antog att hon menade de med högre risk än mig) som fick göra det eftersom de måste få remiss till Uppsala (bor i Hudiksvall). Nu är jag i v 13 + 3 och ska göra FVP om två veckor. Väntan är verkligen jobbigt. När jag frågade BM om det gick att göra FVP tidigare (jag hade läst att på vissa ställen gör de det från v14) sa hon att detta inte gick pga att risken för missfall är högre om gör det innan v15 (risken minskar då). Så för oss gäller det att fortsätta att vänta och hålla tummarna. Självklart, vi fortsätter att hålla kontakt och stötta varandra. Vi måste tänka positivt. Håller också tummarna för oss.
  • stoltmamma01

Hej!
    Vad jag har hört är det nackspalten som är det viktigaste i kub bedömningen. Allt över 3mm anses som större risk för ds. Blodprovet är en kompletterande undersökning som inte är riktigt lika viktig och stor del av testet.

När jag väntade min lilla flicka fick jag en risk på 1:654, varav nackspalten var 3mm. Detta gjorde att jag gick runt och oroade mig för ds hela graviditeten. Varje dag tänkte jag på de där 3mm. Men den 14 juli kom en frisk liten flicka:)

Jag förstår att det är en jobbig väntan, men det kommer bli skönt för dig att veta! Bättre än att gå runt i ovisshet under lång tid.

Lycka till! Kram

• kaffetanten
    Daddy2be skrev 2012-03-04 19:57:18 följande:
    Vi var hos läkaren i fredags och fick mer information om syndromet. Vi fick även veta att tillståndet för vår lilla flicka har förvärrats. Imorgon ska vi återigen till läkaren för ett mer utförligt ultraljud, Med 99,9% säkerhet så kommer hon inte överleva hela graviditeten. 
    Gråter svårt att hitta rätta orden... sänder en tanke till er ..
  • cozmoz
    amazon76se skrev 2012-03-06 20:50:29 följande:
    Hej Cozmoz! Nej, de erbjöd inte MKP. När jag frågade om det så sa BM på sjukhuset att det bara var speciella fall (jag antog att hon menade de med högre risk än mig) som fick göra det eftersom de måste få remiss till Uppsala (bor i Hudiksvall). Nu är jag i v 13 + 3 och ska göra FVP om två veckor. Väntan är verkligen jobbigt. När jag frågade BM om det gick att göra FVP tidigare (jag hade läst att på vissa ställen gör de det från v14) sa hon att detta inte gick pga att risken för missfall är högre om gör det innan v15 (risken minskar då). Så för oss gäller det att fortsätta att vänta och hålla tummarna. Självklart, vi fortsätter att hålla kontakt och stötta varandra. Vi måste tänka positivt. Håller också tummarna för oss.
    Tjohoooo.....
    Idag låg det ett brev fr Lund i brevlådan.......
    Allting var fint! Inga avvikelser allting såg finfint ut. Helt skakig i hela kroppen!
    har aldrig varit så rädd i hela mitt liv......Nu skall  du se att allting går bra för er!
    Håller tummarna för er
    kram
  • amazon76se
    cozmoz skrev 2012-03-12 19:30:47 följande:
    Tjohoooo.....
    Idag låg det ett brev fr Lund i brevlådan.......
    Allting var fint! Inga avvikelser allting såg finfint ut. Helt skakig i hela kroppen!
    har aldrig varit så rädd i hela mitt liv......Nu skall  du se att allting går bra för er!
    Håller tummarna för er
    kram

Men vad roligt att höra! Är så glad för er. Vi fortsätter att vänta på provet som ska utföras på måndag nästa veckan. Hoppas allt går bra för oss också.

Kram!
Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat