• amazon76se

KUB-test - Dåligt resultat

Hej!

Är 35 år gammal och väntar mitt första barn. Gjorde KUB-testet förra veckan (v.11+6) och fick veta mina resultat via telefon idag: 1:19 risk för DS. Självklart kändes det jättejobbigt att höra :( :( och nu kommer min sambo och jag att gå runt och tänka på det tills vi får göra FVP om 3 veckor....

Är det någon annan som har fått något liknande besked? Hur hanterade ni det?

// En orolig blivande mamma   

• Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat
  • jojiju

Hej!! Jag gjorde nup test och fick 1:20 jätte jobbigt men bestämde oss för moderkaks provet och det visade sig att allt var bra och ut kom en frisk kille!!

Lycka till!!! 

• twomore

1:6 på en av tvillingarna på NUPP (nackspalt på 4.3, man mäter inte hcg vid tvillingar). Läkaren började tala om att det inte var så svårt att abortera en av dem och överlevnaden för andra var rätt hög.... *tusen tårar*

Jag bestämde mig slutligen för att resultatet inte spelade någon roll, jag ville ha båda.  (men inte sambon). 
    De frikändes båda på FVP, men det var en lång väntan och många tårar.

Sen fick vi det utökade svaret på FVP efter ytterligare några veckor och då fanns det kromosomavvikelser hos båda barnen... jag och sambon fick ta blodprov och en ny lång väntan inleddes (säkert 1-2 veckor, men det känns länge). Jag hade samma avvikelse, så det var "normalt".  

Läkaren tittar fortfarande extra på bebisens hjärta för att se vad det var som gav den breda nackspalten. Men det är 3 månader tills vi får svart på vitt

• Daddy2be

Idag fick vi svar från läkaren! Vår lilla flicka har Turners Syndrom. Vi ska träffa läkaren imorgon för att prata mer om vad det innebär.

• twomore
    Daddy2be skrev 2012-03-01 17:24:22 följande:
    Idag fick vi svar från läkaren! Vår lilla flicka har Turners Syndrom. Vi ska träffa läkaren imorgon för att prata mer om vad det innebär.

Hjärta Lycka till!
  • amazon76se
    Daddy2be skrev 2012-03-01 17:24:22 följande:

Hej Daddy2be!
    Jag kan förstå att ni känner er oroliga just nu, det kan inte kännas bra att få ett sådant besked. Håller tummarna för er att allt går bra hos läkaren imorgon. Fortsätt gärna att skriva.
    Kramar till er! 
  • amazon76se

Hej alla!
    Idag fick jag prata i telf med en läkare som gav mig lite information om hur man kan tolka resultatet av KUB-testet och om hur FVP går till. Han sa att det är ett riskbedömningsverktyg som inte är 100% exakt, men att det är det bästa som finns just nu. Risken vi har på 1 av 19 för DS kan man också tolka som 5% risk att barnet har en avvikelse och 95% chans att barnet är ok. Just nu, när vi behöver vänta 3 veckor för FVP:et, behöver vi höra ord som kan ge oss lite hopp, annars blir väntan en tortyr. Så jag kan säga att jag blev liiite lugnare efter att ha pratat med honom.
    Han berättade att fostrets nackspalt var 2 mm och att näsbenet syntes bra på UL. Han ville dock inte diskutera resultatet av mitt blodprov, för att enligt honom så fick man inte så mycket info av att se bara på de värden (Papp-a och bHcg). Detta tycker jag var lite tråkigt, jag hade gärna velat veta mer om mitt blodprov eftersom det var det som sänkte mina resultat... men men... han ville inte prata om det iaf.
    Läkaren sa också att resultatet av FVP:et visar, i det fallet fostret har DS, hur pass allvarlig den är (det finns olika nivåer av DS). Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
      Så min sambo och jag gör vårt bästa för att hålla oss lugna och hoppas allt blir ok.
    Håller tummarna för er andra som också väntar på ett besked!

• Kaksmulan1

Ts, vilken bra läkare som ringde och lugnade dig lite, det här med ovissheten är ju så jobbigt. Synd att han inte ville disskutera blodproverna, de drog ju ner min KUB med så är ju så nyfiken just på det. Direkt efter vår KUB så ringde jag min BM och hon sa att om det är blodproverna som drar ner kuben så är det bättre.. värre om det är nackspalten som drar ner värdet. Hon sa att blodresultatet kan variera beroende på när de togs, hur de togs och handhavandet därefter. Läste en annan tråd om en tjej som fått dålig KUB typ 1:150 och gjort pm den hos en annan läkare och då fått 1:600... Så inget är ju skrivet i sten och det är ju bara en sannolikhet.

• Daddy2be

Vi var hos läkaren i fredags och fick mer information om syndromet. Vi fick även veta att tillståndet för vår lilla flicka har förvärrats. Imorgon ska vi återigen till läkaren för ett mer utförligt ultraljud, Med 99,9% säkerhet så kommer hon inte överleva hela graviditeten. 

Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat