Hej alla!
Idag fick jag prata i telf med en läkare som gav mig lite information om hur man kan tolka resultatet av KUB-testet och om hur FVP går till. Han sa att det är ett riskbedömningsverktyg som inte är 100% exakt, men att det är det bästa som finns just nu. Risken vi har på 1 av 19 för DS kan man också tolka som 5% risk att barnet har en avvikelse och 95% chans att barnet är ok. Just nu, när vi behöver vänta 3 veckor för FVP:et, behöver vi höra ord som kan ge oss lite hopp, annars blir väntan en tortyr. Så jag kan säga att jag blev liiite lugnare efter att ha pratat med honom.
Han berättade att fostrets nackspalt var 2 mm och att näsbenet syntes bra på UL. Han ville dock inte diskutera resultatet av mitt blodprov, för att enligt honom så fick man inte så mycket info av att se bara på de värden (Papp-a och bHcg). Detta tycker jag var lite tråkigt, jag hade gärna velat veta mer om mitt blodprov eftersom det var det som sänkte mina resultat... men men... han ville inte prata om det iaf.
Läkaren sa också att resultatet av FVP:et visar, i det fallet fostret har DS, hur pass allvarlig den är (det finns olika nivåer av DS). Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Så min sambo och jag gör vårt bästa för att hålla oss lugna och hoppas allt blir ok.
Håller tummarna för er andra som också väntar på ett besked!