Inlägg från: amazon76se |Visa alla inlägg
  • amazon76se

KUB-test - Dåligt resultat

Hej!

Är 35 år gammal och väntar mitt första barn. Gjorde KUB-testet förra veckan (v.11+6) och fick veta mina resultat via telefon idag: 1:19 risk för DS. Självklart kändes det jättejobbigt att höra :( :( och nu kommer min sambo och jag att gå runt och tänka på det tills vi får göra FVP om 3 veckor....

Är det någon annan som har fått något liknande besked? Hur hanterade ni det?

// En orolig blivande mamma   

• Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat
  • amazon76se

Hej Daddy2b!

Förstår precis hur ni kände, så var det för oss idag också, innan vi hittade lite mer information på nätet om andra som fått ännu sämre resultat (typ 1 av 2 för DS) där senare visade det sig att det inte var något fel på fostret.
    Ska hålla tummarna för er. Berätta gärna hur det gick för er med MKP.

• amazon76se

Har pratat med barnmorskan idag igen och hon gav mig mera detaljer. Bebisens nackspalt såg ok ut (2,0 mm) och det som drog ner mina siffror till 1 av 19 var resultatet från blodprovet.
    Har läst på andra forum att man kan få olika resultat på blodprovet beroende på när man gör det.
    Har någon hört något om detta? 

• amazon76se

Har läst på olika ställen att blodprovet inför KUB tas typ en vecka innan UL, men mitt blodprov togs dagen innan... Nu undrar jag om det kan ha påverkat resultatet??

Ni som har gjort KUB-testet... När tog de blodprovet för er? 

• amazon76se
    Daddy2be skrev 2012-03-01 17:24:22 följande:
    Idag fick vi svar från läkaren! Vår lilla flicka har Turners Syndrom. Vi ska träffa läkaren imorgon för att prata mer om vad det innebär.

Hej Daddy2be!
    Jag kan förstå att ni känner er oroliga just nu, det kan inte kännas bra att få ett sådant besked. Håller tummarna för er att allt går bra hos läkaren imorgon. Fortsätt gärna att skriva.
    Kramar till er! 
  • amazon76se

Hej alla!
    Idag fick jag prata i telf med en läkare som gav mig lite information om hur man kan tolka resultatet av KUB-testet och om hur FVP går till. Han sa att det är ett riskbedömningsverktyg som inte är 100% exakt, men att det är det bästa som finns just nu. Risken vi har på 1 av 19 för DS kan man också tolka som 5% risk att barnet har en avvikelse och 95% chans att barnet är ok. Just nu, när vi behöver vänta 3 veckor för FVP:et, behöver vi höra ord som kan ge oss lite hopp, annars blir väntan en tortyr. Så jag kan säga att jag blev liiite lugnare efter att ha pratat med honom.
    Han berättade att fostrets nackspalt var 2 mm och att näsbenet syntes bra på UL. Han ville dock inte diskutera resultatet av mitt blodprov, för att enligt honom så fick man inte så mycket info av att se bara på de värden (Papp-a och bHcg). Detta tycker jag var lite tråkigt, jag hade gärna velat veta mer om mitt blodprov eftersom det var det som sänkte mina resultat... men men... han ville inte prata om det iaf.
    Läkaren sa också att resultatet av FVP:et visar, i det fallet fostret har DS, hur pass allvarlig den är (det finns olika nivåer av DS). Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
      Så min sambo och jag gör vårt bästa för att hålla oss lugna och hoppas allt blir ok.
    Håller tummarna för er andra som också väntar på ett besked!

• amazon76se
    Daddy2be skrev 2012-03-04 19:57:18 följande:
    Vi var hos läkaren i fredags och fick mer information om syndromet. Vi fick även veta att tillståndet för vår lilla flicka har förvärrats. Imorgon ska vi återigen till läkaren för ett mer utförligt ultraljud, Med 99,9% säkerhet så kommer hon inte överleva hela graviditeten. 

Vad tråkigt att höra!! :( Önskar er lycka till och hoppas det löser sig på något sätt. Kram till er!!
  • amazon76se
    Kaksmulan1 skrev 2012-03-02 07:56:50 följande:
    Ts, vilken bra läkare som ringde och lugnade dig lite, det här med ovissheten är ju så jobbigt. Synd att han inte ville disskutera blodproverna, de drog ju ner min KUB med så är ju så nyfiken just på det. Direkt efter vår KUB så ringde jag min BM och hon sa att om det är blodproverna som drar ner kuben så är det bättre.. värre om det är nackspalten som drar ner värdet. Hon sa att blodresultatet kan variera beroende på när de togs, hur de togs och handhavandet därefter. Läste en annan tråd om en tjej som fått dålig KUB typ 1:150 och gjort pm den hos en annan läkare och då fått 1:600... Så inget är ju skrivet i sten och det är ju bara en sannolikhet.

Hej Kaksmulan1!! Tack för ditt inlägg. Att läsa andras historier ger mig hopp att allt kommer att bli bra. Ja, det var snällt av honom att ringa mig och förklara lite mer vad allt detta innebär, fast innan han ringde fick jag ringa till BM på sjukhuset flera ggr innan hon erbjöd sig att be en läkare kontakta mig. Det vore bättre att få all information från början så att man slipper gå runt med ångest. Det enda BM sa till mig när hon gav mig resultatet var siffrorna, hon kommenterade att 1:19 var väldigt högt och sedan var hon tyst... självklart blir man jätteledsen och chockad. Hoppas detta blir bättre i framtiden så att andra mammor slipper känna som vi gjorde de första dagarna.
    Kaksmulan1 skrev 2012-03-06 06:54:04 följande:
    Hej, vi fick glatt besked igår. Allt var normalt. Daddy2be *styrkekramar*
    Blir väldigt glad för er skull :) Det måste kännas skönt att veta att allt är ok. Nu kan ni slappna av och njuta av resten av graviditetstiden. Hoppas på ett liknande resultat. Nu är det "bara" två veckors väntan, men jag känner mig lite lugnare nu och försöker tänka positivt.
  • amazon76se
    cozmoz skrev 2012-03-06 12:51:04 följande:

Erbjöd de inte er moderkaksprov ?? Är det ngn anledning till att ni måste vänta på fvp? Fvp görs om jag inte missförstått fr v.15 kan det stämma? O moderkaksprov fr v11-12 . Jag är 12+5 . Vi var själva på KUB igår o fick 1:11 gällande trisomi 21 (ds) 1:1700 på trisomi 13/18. Kom som en total chock!!! Först ser man en livlig liten krabat, bra nackspalt 22mm fin liten näsa mm( tydligen saknar ofta barn med ds nästippen) Imorse fick vi tid till moderkaksprov , detta är nu utfört. Bara dagen igår och natten till idag var fruktansvärd! . Nu tar det 5 arbetsdagar innan besked. Det är omänskligt att behöva utstå denna väntan, så många tankar. Jag är 39 år och har tre underbara pojkar. Jag gör precis som du .... Räknar ut % istället för min risk låter helt omöjlig annars. Du har 95% tänker man så känns det bättre. Har läst om tjejer med 1:2 på alla tre trisomierna..... Med lycklig utgång! Håller tummarna för oss. Kanske vi kan följas åt och stötta varandra!

Hej Cozmoz! Nej, de erbjöd inte MKP. När jag frågade om det så sa BM på sjukhuset att det bara var speciella fall (jag antog att hon menade de med högre risk än mig) som fick göra det eftersom de måste få remiss till Uppsala (bor i Hudiksvall). Nu är jag i v 13 + 3 och ska göra FVP om två veckor. Väntan är verkligen jobbigt. När jag frågade BM om det gick att göra FVP tidigare (jag hade läst att på vissa ställen gör de det från v14) sa hon att detta inte gick pga att risken för missfall är högre om gör det innan v15 (risken minskar då). Så för oss gäller det att fortsätta att vänta och hålla tummarna. Självklart, vi fortsätter att hålla kontakt och stötta varandra. Vi måste tänka positivt. Håller också tummarna för oss.
  • amazon76se
    cozmoz skrev 2012-03-12 19:30:47 följande:
    Tjohoooo.....
    Idag låg det ett brev fr Lund i brevlådan.......
    Allting var fint! Inga avvikelser allting såg finfint ut. Helt skakig i hela kroppen!
    har aldrig varit så rädd i hela mitt liv......Nu skall  du se att allting går bra för er!
    Håller tummarna för er
    kram

Men vad roligt att höra! Är så glad för er. Vi fortsätter att vänta på provet som ska utföras på måndag nästa veckan. Hoppas allt går bra för oss också.

Kram!
  • amazon76se

Nu har jag fått svar och allt är ok med bebisen!!! är så glad. Lycka till till er andra som också väntar på besked!

• amazon76se
    cozmoz skrev 2012-03-21 19:03:04 följande:
    Oh skönt! Har tänkt på dig så nu kan jag släppa tummarna! .Så himla skönt för er! Fick ni reda på könet eller det vill ni inte!?

Grattis! Njut nu av varenda minut! Kram

Tack så mycket Cozmoz!! Det var så många spänningar som släpte när vi fick resultatet att det var svårt att hålla tillbaka tårarna. Vi längtar så mycket efter detta barn!

När de tog provet sade vi att vi gärna ville veta bebisens kön, men barnmorskan sa att vårt landsting inte längre tillåter detta eftersom de anser att det inte finns något medicinskt skäl till det   Det var verkligen synd, men om ungefär 3 veckor ska vi på RUL och vi hoppas att bebisen vill visa oss vad den är då 

Hur var det för er? Fick ni reda på könet?

Hoppas allt är bra med dig och lillen

Kramis!!     
  • amazon76se
    Isbit skrev 2012-03-23 18:44:51 följande:
    Tyckte jag läste att du bor i hudiksvall?! Jag frågade min BM och hon sa att man måste tala om vad det är för kön om föräldrarna vill veta.
    Jag frågade för jag kommer göra UL i Hudiksvall

Hej Isbit!
    Det stämmer, jag bor i Hudik. Det BM på sjukhuset sa var att landstinget hos oss har ändrat reglerna vad det gäller fostervattenprov och numera får man inte veta bebisens kön med dess resultat. Däremot får man möjlighet att veta det vid RUL som man gör vecka 18-19, om bebisen vill visa det, dvs :) så vi hoppas på det.

Hälsningar   
  • amazon76se
    Kaksmulan1 skrev 2012-04-03 07:01:45 följande:
    Grattis, va skönt för er!!! och det nånannan skrev här är sant, BM får inte undanhålla informationen om ni vill veta, det står i papprena hon får vad det är för kön. stå på dig. kram
    Tack så mycket! :) Ja, det känns skönt att veta att är ok med vår lilla bebis.

Det verkar som reglerna är olika på olika ställen... Här var detta en möjlighet tills nyligen, men inte numera pga vårt landsting. Vet inte om det handlar om att spara pengar. Man får helt enkelt vänta på RUL och hoppas på att bebisen vill visa oss vad den är :) 

Ifall bebisen inte vill visa vad den är vid RUL har jag tänkt på att ringa till stället som skickade mig FVP:ets resultat och fråga dem direkt.

Men går inte detta är det ingen fara, det viktigaste för oss är att veta att lillen är ok :)

Kram 
Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat