• cozmoz

KUB-test - Dåligt resultat

amazon76se skrev 2012-02-27 15:37:56 följande:
    Hej! Är 35 år gammal och väntar mitt första barn. Gjorde KUB-testet förra veckan (v.11+6) och fick veta mina resultat via telefon idag: 1:19 risk för DS. Självklart kändes det jättejobbigt att höra :( :( och nu kommer min sambo och jag att gå runt och tänka på det tills vi får göra FVP om 3 veckor.... Är det någon annan som har fått något liknande besked? Hur hanterade ni det? // En orolig blivande mamma   

Erbjöd de inte er moderkaksprov ?? Är det ngn anledning till att ni måste vänta på fvp? Fvp görs om jag inte missförstått fr v.15 kan det stämma? O moderkaksprov fr v11-12 . Jag är 12+5 . Vi var själva på KUB igår o fick 1:11 gällande trisomi 21 (ds) 1:1700 på trisomi 13/18. Kom som en total chock!!! Först ser man en livlig liten krabat, bra nackspalt 22mm fin liten näsa mm( tydligen saknar ofta barn med ds nästippen) Imorse fick vi tid till moderkaksprov , detta är nu utfört. Bara dagen igår och natten till idag var fruktansvärd! . Nu tar det 5 arbetsdagar innan besked. Det är omänskligt att behöva utstå denna väntan, så många tankar. Jag är 39 år och har tre underbara pojkar. Jag gör precis som du .... Räknar ut % istället för min risk låter helt omöjlig annars. Du har 95% tänker man så känns det bättre. Har läst om tjejer med 1:2 på alla tre trisomierna..... Med lycklig utgång! Håller tummarna för oss. Kanske vi kan följas åt och stötta varandra!
  • cozmoz
    amazon76se skrev 2012-03-06 20:50:29 följande:
    Hej Cozmoz! Nej, de erbjöd inte MKP. När jag frågade om det så sa BM på sjukhuset att det bara var speciella fall (jag antog att hon menade de med högre risk än mig) som fick göra det eftersom de måste få remiss till Uppsala (bor i Hudiksvall). Nu är jag i v 13 + 3 och ska göra FVP om två veckor. Väntan är verkligen jobbigt. När jag frågade BM om det gick att göra FVP tidigare (jag hade läst att på vissa ställen gör de det från v14) sa hon att detta inte gick pga att risken för missfall är högre om gör det innan v15 (risken minskar då). Så för oss gäller det att fortsätta att vänta och hålla tummarna. Självklart, vi fortsätter att hålla kontakt och stötta varandra. Vi måste tänka positivt. Håller också tummarna för oss.
    Tjohoooo.....
    Idag låg det ett brev fr Lund i brevlådan.......
    Allting var fint! Inga avvikelser allting såg finfint ut. Helt skakig i hela kroppen!
    har aldrig varit så rädd i hela mitt liv......Nu skall  du se att allting går bra för er!
    Håller tummarna för er
    kram
  • cozmoz
    amazon76se skrev 2012-03-13 11:54:15 följande:
    Men vad roligt att höra! Är så glad för er. Vi fortsätter att vänta på provet som ska utföras på måndag nästa veckan. Hoppas allt går bra för oss också.

Kram!
    Håller tummar & tår för er! Du har ju dubbelt så stora chanser att det går bra än vad vi hade eller hur?
    Det kommer gå fint!
    kram
  • cozmoz

Oh skönt! Har tänkt på dig så nu kan jag släppa tummarna! .Så himla skönt för er! Fick ni reda på könet eller det vill ni inte!?

Grattis! Njut nu av varenda minut! Kram

• cozmoz
    amazon76se skrev 2012-03-23 13:22:18 följande:
    Tack så mycket Cozmoz!! Det var så många spänningar som släpte när vi fick resultatet att det var svårt att hålla tillbaka tårarna. Vi längtar så mycket efter detta barn!

När de tog provet sade vi att vi gärna ville veta bebisens kön, men barnmorskan sa att vårt landsting inte längre tillåter detta eftersom de anser att det inte finns något medicinskt skäl till det   Det var verkligen synd, men om ungefär 3 veckor ska vi på RUL och vi hoppas att bebisen vill visa oss vad den är då 

Hur var det för er? Fick ni reda på könet?

Hoppas allt är bra med dig och lillen

Kramis!!     
    Hejsvejs
    Allting är jätte bra med oss! Mår fortfarandeilla men så skall det väl vara denna gången! Cool
    Vi hade bestämt att ta reda på könet redan tidigare.......har en del att planera hihi.
    Vi  väntar en tjej! Är så glada för detta! Då vi har tre pojkar .....
    Lycka Till med allting nu

Kram på dig
  • cozmoz
    Isbit skrev 2012-04-04 11:10:02 följande:
    Skönt att det var okej TS

Jag fick 1:547
    känns lite jobbigt men hon tyckte inte att jag skulle ta FVP eftersom det inte var högrisk.
    1:547 är jätte bra siffror. Hade jag varit dig hade jag slappnat av. Njut av din graviditet. Man får jämföra risken för MS under fostervatten prov gentemot risken för kromosomfel. Då ju risken för MF betydligt större. Gränsen går ju för att man skall räknas som en högrisk vid 1:200/1:250......
    Det här med KUB känner jag nu i efterhand att det startar mkt oro hos blivande mammor.

Så Isbit återigen, bara njut av din graviditet. Denna tiden går så fort och e en underbar period i våra liv.

Kram på dig
  • cozmoz
    Fairytale01 skrev 2012-04-05 06:36:09 följande:
    Jag fick 1;54 på kub, och nackspalten var fin, tror 1,7 el 1,9. Gick vidare med fvp och fick svar via telefon 6 dagar senare att det var DS. Avbröt för 3 veckor sedan
    Så fruktansvärt. ....styrkekram kram till er.
Svar på tråden KUB-test - Dåligt resultat