KUB-test - Dåligt resultat
amazon76se skrev 2012-02-27 15:37:56 följande:
Hej! Är 35 år gammal och väntar mitt första barn. Gjorde KUB-testet förra veckan (v.11+6) och fick veta mina resultat via telefon idag: 1:19 risk för DS. Självklart kändes det jättejobbigt att höra :( :( och nu kommer min sambo och jag att gå runt och tänka på det tills vi får göra FVP om 3 veckor.... Är det någon annan som har fått något liknande besked? Hur hanterade ni det? // En orolig blivande mamma Erbjöd de inte er moderkaksprov ?? Är det ngn anledning till att ni måste vänta på fvp? Fvp görs om jag inte missförstått fr v.15 kan det stämma? O moderkaksprov fr v11-12 . Jag är 12+5 . Vi var själva på KUB igår o fick 1:11 gällande trisomi 21 (ds) 1:1700 på trisomi 13/18. Kom som en total chock!!! Först ser man en livlig liten krabat, bra nackspalt 22mm fin liten näsa mm( tydligen saknar ofta barn med ds nästippen) Imorse fick vi tid till moderkaksprov , detta är nu utfört. Bara dagen igår och natten till idag var fruktansvärd! . Nu tar det 5 arbetsdagar innan besked. Det är omänskligt att behöva utstå denna väntan, så många tankar. Jag är 39 år och har tre underbara pojkar. Jag gör precis som du .... Räknar ut % istället för min risk låter helt omöjlig annars. Du har 95% tänker man så känns det bättre. Har läst om tjejer med 1:2 på alla tre trisomierna..... Med lycklig utgång! Håller tummarna för oss. Kanske vi kan följas åt och stötta varandra!