• livetoday

Hobbyverksamhet - frågor

Hej!

Jag har en hobbyverksamhet och ska börja ta betalt. Hur mycket får jag tjäna innan jag måste skaffa en enskild firma?
    Räknas utgifter bort eller är det rena intäkter vi pratar om i det beloppet?

är det ok att skriva ut priser på sin hemsida och att det är en hobbyverksamhet?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hobbyverksamhet - frågor
  • livetoday

Tack ni andra.
    Planen är att kontakta Skatteverket. Ville ha lite kött på benen först.
    Och ja, självklart har jag tänkt att läsa broschyren också.
    Men det kan vara skönt och bra att få det förklarat för sig. Då tycker jag inte ett forum är fel.

• livetoday

Det är frivilligt att svara på frågor i forum, det vet ni bittra va?

• LinnaLi

Det kan dock vara så att du får fel info här, så kontakta SKV så får du prata med någon som har koll. :) Lycka till!

...för evigt, för alltid...
  • livetoday
    LinnaLi skrev 2012-02-27 21:05:03 följande:
    Det kan dock vara så att du får fel info här, så kontakta SKV så får du prata med någon som har koll. :) Lycka till!
    Mm det ska jag absolut göra! :) Tack o tack!
  • mrsStatham
    livetoday skrev 2012-02-27 21:01:24 följande:
    Men snälla du. Du måste ha ett tråkigt liv som har tid och ork att irritera dig på detta.

Jag tror inte jag får ont av att läsa den. Jag lovar.

Tragisk
    Förstår man sig inte på broschyren och behöver få den förklarad ska men inte starta en hobby verksamhet.
    Samma sak gäller om man inte orkar läsa den.

Bara två saker är oändliga
  • mrsStatham

Jösses, varför så bitter?
    Kan det vara så att du känner dig träffad?? 

• livetoday

Jag kan läsa och förstå en broschyr.
    Jag kan lyfta luren och ringa Skatteverket.

Jag kan också ha en lust av att bolla med Svenssons i ett forum.

Och jag kan för mitt liv inte förstå varför du kommer inte här med din attityd och slösar din tid på lilla mig?

• mrsStatham

Antagligen av samma anledning som du.

• Stormorsan

Så här är det.

Skatta gör man från första kronan i vinst. (vinst = intäkter - kostnader)

Moms skall betalas när omsättningen uppnår 30 000 kr (omsättning = försäljningsintäkter utan avdrag för kostnader)

Man har anteckningsskyldighet dvs spara anteckningar, räkningar, kvitton för kontroll av deklarationen. Handlingar bör bevaras i minst 7 år.

Hobbyverksamhet är ingen företagsform och betyder inte att själva affärsverksamheten är på hobbynivå, utan att försäljningen sker pga ett överskott i någon form av hobby, och att hobbyn i sig saknar vinstsyfte.

Om verksamheten är självständig, varaktig och har vinstsyfte så är det näringsverksamhet och inte hobby.

Svar på tråden Hobbyverksamhet - frågor