• livetoday

Hobbyverksamhet - frågor

Hej!

Jag har en hobbyverksamhet och ska börja ta betalt. Hur mycket får jag tjäna innan jag måste skaffa en enskild firma?
    Räknas utgifter bort eller är det rena intäkter vi pratar om i det beloppet?

är det ok att skriva ut priser på sin hemsida och att det är en hobbyverksamhet?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hobbyverksamhet - frågor
  • livetoday
    Stormorsan skrev 2012-02-28 11:08:29 följande:
    Så här är det.

Skatta gör man från första kronan i vinst. (vinst = intäkter - kostnader)

Moms skall betalas när omsättningen uppnår 30 000 kr (omsättning = försäljningsintäkter utan avdrag för kostnader)

Man har anteckningsskyldighet dvs spara anteckningar, räkningar, kvitton för kontroll av deklarationen. Handlingar bör bevaras i minst 7 år.

Hobbyverksamhet är ingen företagsform och betyder inte att själva affärsverksamheten är på hobbynivå, utan att försäljningen sker pga ett överskott i någon form av hobby, och att hobbyn i sig saknar vinstsyfte.

Om verksamheten är självständig, varaktig och har vinstsyfte så är det näringsverksamhet och inte hobby.

Åh, tack!

Jag fotograferar vid sidan av mitt heltidsjobb.

Jag har köpt en utrustning som jag betalar av på varje månad. Den måste väl räknas som en kostnad?
    Och jag behöver köpa en bättre dator till redigering av bilder, räknas den isåfall som en kostnad?

Jag vill börja ta betalt för fotograferingar man har lagt ut så pass mycket på det så egentligen kommer jag ligger minus ganska länge till.
    Hade varit skönt att vänta med enskild firma till hösten.
  • livetoday
    livetoday skrev 2012-02-28 13:08:45 följande:
    Åh, tack!

Jag har köpt en utrustning som jag betalar av på varje månad. Den måste väl räknas som en kostnad?
    Och jag behöver köpa en bättre dator till redigering av bilder, räknas den isåfall som en kostnad?

Jag vill börja ta betalt för fotograferingar man har lagt ut så pass mycket på det så egentligen kommer jag ligger minus ganska länge till.
    Fast om jag ska köpa dator hade det varit bra att kunna dra av momsen...
  • Stormorsan
    livetoday skrev 2012-02-28 13:08:45 följande:
    Åh, tack!

Du får inte dra av hela utgiften för dyrare utrustning med längre användningstid på en gång. Då får man istället göra förslitningsavdrag.

Med dyrbar räknas överstigande ett halvt prisbasbelopp. Längre tid = mer än tre år.

Du får givetvis inte dra av momsen.

Om utrustningen används även för andra ändamål får man göra avdrag för en skälig del av förslitning.

Att du ligger minus spelar ingen roll i sammanhanget. Det är om det finns ett vinstsyfte eller ej som avgör.
  • livetoday
    Stormorsan skrev 2012-02-28 16:23:32 följande:
    Du får inte dra av hela utgiften för dyrare utrustning med längre användningstid på en gång. Då får man istället göra förslitningsavdrag.

Med dyrbar räknas överstigande ett halvt prisbasbelopp. Längre tid = mer än tre år.

Du får givetvis inte dra av momsen.

Om utrustningen används även för andra ändamål får man göra avdrag för en skälig del av förslitning.

Att du ligger minus spelar ingen roll i sammanhanget. Det är om det finns ett vinstsyfte eller ej som avgör.
    Verkar som det är bäst för mig att skaffa enskild firma med en gång.. Har inget vinstsyfte men med tanke på hur det räknas så lär jag väl gå plus inom kort..

Jag menar att det är bättre att köpa dator om jag har enskild firma, förstår att moms inte finns i en hobbyverksamhet.

Finns det nåt visst belopp man får tjäna utan att skatta för moms i en enskild firma tro? Känns tråkigt att ha höga priser när det bara är en hobby.. Men jag har inte råd att gå minus och det gör jag med tanke på inköp av utrustning och rekvisita..
  • Stormorsan
    livetoday skrev 2012-02-28 18:28:34 följande:
    Verkar som det är bäst för mig att skaffa enskild firma med en gång.. Har inget vinstsyfte men med tanke på hur det räknas så lär jag väl gå plus inom kort..

Jag menar att det är bättre att köpa dator om jag har enskild firma, förstår att moms inte finns i en hobbyverksamhet.

Finns det nåt visst belopp man får tjäna utan att skatta för moms i en enskild firma tro? Känns tråkigt att ha höga priser när det bara är en hobby.. Men jag har inte råd att gå minus och det gör jag med tanke på inköp av utrustning och rekvisita..
    Nej det finns inget fribelopp för moms och skatter. Däremot är det så att om har större inköp än du sålt för så får du ju tillbaka mellanskillnaden på momsen. Skatt betalas bara om det finns någon vinst.

T ex inköp av utrustning för 30 000 kr varav 6 000 kr är ingående moms. Du säljer tjänster för 15 000 kr varav 3 000 kr är utgående moms. Då får du inte betala in någon moms utan får tillbaka 3 000 kr från skatteverket istället.  
  • livetoday
    Stormorsan skrev 2012-02-28 19:07:28 följande:
    Nej det finns inget fribelopp för moms och skatter. Däremot är det så att om har större inköp än du sålt för så får du ju tillbaka mellanskillnaden på momsen. Skatt betalas bara om det finns någon vinst.

T ex inköp av utrustning för 30 000 kr varav 6 000 kr är ingående moms. Du säljer tjänster för 15 000 kr varav 3 000 kr är utgående moms. Då får du inte betala in någon moms utan får tillbaka 3 000 kr från skatteverket istället.  
    Tack för engagemanget!
    Jag har läst lite företagsekonomi på gymnasienivå så jag är med på momstänket.

Det dumma är att jag köpte min utrustning i höstas och det går väl inte att räkna av året efter?!

Eftersom jag ska ha en enskild firma förr eller senare är det väl lika bra att köra på det med en gång, så inte folk retar upp sig på min hemsida att jag jobbar svart eller nåt.
    Och det är väl egentligen inget man kan förlora på, mer än att det blir lite jobb med bokföring osv..
  • 737 dagar

Detta hade jag med varit intresserad av att veta om mer. Tycker det är svårt med broschyren de har för där står inte hur mycket skatt man betalar. Man vill ju ha en chans att lägga undan det som ska gå till skatter..
    Ringde skatteupplysningen igår och om jag fattade det rätt skulle man betala typ 60% skatt på all vinst. Tycker det är helt galet mycket..

• Stormorsan

Ja det är ingen skillnad om du är enskild firma eller anställd. Arbetsgivaren drar ju av ca 25 % skatt på lönen och betalar dessutom arbetsgivaravgift på 31,42 %. 

• ruthen
    737 dagar skrev 2012-04-13 17:27:49 följande:
    Ringde skatteupplysningen igår och om jag fattade det rätt skulle man betala typ 60% skatt på all vinst. Tycker det är helt galet mycket..
    Japp, jag var på en endagskurs en gång som skatteverket och några fler hade hand om, som handlade om att starta eget företag och de sa att man inte kommer undan med att betala mindre än 62% skatt.
    När jag berättade det för en egenföretagare i new york city trodde han inte på mig. 

Ni kommer väl ihåg astrid lindgren som skulle få betala 102% i marginalskatt.. 
  • 737 dagar

Det är hysteriskt mycket.. Detta innebär att jag skulle tjäna 34kr per enhet jag tillverkar. Tar ut 120kr för de. Det är ungefär 30min jobb.. Om man inte räknar med att skaffa material osv. Inte speciellt värt.

• ruthen
    737 dagar skrev 2012-04-17 16:15:43 följande:
    Det är hysteriskt mycket.. Detta innebär att jag skulle tjäna 34kr per enhet jag tillverkar. Tar ut 120kr för de. Det är ungefär 30min jobb.. Om man inte räknar med att skaffa material osv. Inte speciellt värt.
    Jag håller med dig. Det är därför det är så få egenföretagare i Sverige också för det är helt omöjligt att gå runt. Enda skillnaden mellan hobbyverksamhet och eget företag är att man slipper betala in moms som hobbyarbetare så försäljningspriset blir därmed 20% lägre än det hade varit annars.

Jag läste en rolig bok i usa om att göra sin hobby till företag och hade det varit sådana regler i sverige hade jag startat företag i sverige. I sverige har vi ett annat system, med bidragssystemet, som gör att eftersom det är så dyrt att anställa en hantverkare pga han måste betala så mkt skatt, så utgår bidrag (rotavdrag) så att det ska bli lite billigare. Väldigt mkt skyfflande med pengar fram och tillbaka. 
  • Stormorsan
    ruthen skrev 2012-04-18 18:09:35 följande:
    Jag håller med dig. Det är därför det är så få egenföretagare i Sverige också för det är helt omöjligt att gå runt. Enda skillnaden mellan hobbyverksamhet och eget företag är att man slipper betala in moms som hobbyarbetare så försäljningspriset blir därmed 20% lägre än det hade varit annars.

Jag läste en rolig bok i usa om att göra sin hobby till företag och hade det varit sådana regler i sverige hade jag startat företag i sverige. I sverige har vi ett annat system, med bidragssystemet, som gör att eftersom det är så dyrt att anställa en hantverkare pga han måste betala så mkt skatt, så utgår bidrag (rotavdrag) så att det ska bli lite billigare. Väldigt mkt skyfflande med pengar fram och tillbaka. 
    Det är inte riktigt sant. Även hobbyverksamhet måste betala moms när omsättningen överstiger 30 000 kr däremot är det inte tillåtet att dra av moms så omkostnaderna är 20 % högre.
  • ruthen
    Stormorsan skrev 2012-04-18 20:56:27 följande:
    Det är inte riktigt sant. Även hobbyverksamhet måste betala moms när omsättningen överstiger 30 000 kr däremot är det inte tillåtet att dra av moms så omkostnaderna är 20 % högre.
    Jaha, det hade jag inte fattat. Det låter ju rimligt i och med att endast företagare får dra av momsen. Enda roliga med att ha hobbyverksamhet då verkar ju vara om man är riktigt gammal för då är arbetsgivaravgiften (socialaavg) lägre än för en hobbyarbetare som är född 1980. Man kan ju undra om gamla tanter som säljer sockar på julmarknader verkligen skattar som hobbyverksamhet eller om de säljer svart.  Jag tycker skatten på hobbyverksamhet är så hög så jag förmodar att de (staten) inte får in någonting. Gapar man efter mycket mister man ofta hela stycket.
  • Stormorsan
    ruthen skrev 2012-04-19 16:46:51 följande:
    Jaha, det hade jag inte fattat. Det låter ju rimligt i och med att endast företagare får dra av momsen. Enda roliga med att ha hobbyverksamhet då verkar ju vara om man är riktigt gammal för då är arbetsgivaravgiften (socialaavg) lägre än för en hobbyarbetare som är född 1980. Man kan ju undra om gamla tanter som säljer sockar på julmarknader verkligen skattar som hobbyverksamhet eller om de säljer svart.  Jag tycker skatten på hobbyverksamhet är så hög så jag förmodar att de (staten) inte får in någonting. Gapar man efter mycket mister man ofta hela stycket.
    Skatta behöver man bara om det blir vinst. Gamla tanter som säljer på julmarknad köper nog nytt garn och stickor för pengarna och då blir det ingen vinst att skatta för.
Svar på tråden Hobbyverksamhet - frågor